At bakke med en Albin 25...

Hej alle.

Én af de erfaringer vi har fået i vores godt ét år gamle samliv med vores Albin 25 motorsejler er, at hun er skrup-umulig at bakke med. Uanset hvordan vi lægger roret, drejer hun styrbord (eller rettere bagbord, når vi nu bakker... i hvert fald mod uret).

Vi har lært at udnytte det ved havnemanøvrer, hvor vi lægger roret helt bagbord og så skifter mellem frem og bak - så vender hun på en tallerken, næsten som havde hun bovpropel.

Men vi ser også scenariet for os, at vi må bakke for at gå af vejen for en anden - og om styrbord er der sten, mole eller en grund - og vi knalder lige ind i, fordi båden ikke kan andet.

Problemet er jo nok et for lille ror, men har nogen her erfaring med at øge rorfladen eller gøre noget andet for at afhjælpe det? Skal med det samme sige, at vi ikke er til bovpropel, den vil jo heller ikke afhjælpe det fundamentale problem (at hun svajer når hun bakker), men blot sørge for at vi drev parallelt ind i molen/stenen/grunden.

N.B: Kender godt årsagen til unoderne - propelleren drejer med uret, trykket er størst forneden på propelleren, vandstrømmen fra den passerer ikke roret... efterlyser praktiske løsninger

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja ja Albino du er ikke alene om problemet og det er svært løseligt, fordi som du skriver, der er ikke meget flow ved roret, og den eneste måde at få det, er simpelthen fart. Skulle du få gavn af en større rorflade, får du også et større pres på dit rorgrej, som i forvejen er voldsomt belastet under bak. Nogle har monteret en dysse om skruen, for at få strålen til at gå mere ret forud, og modvirke det sideværts tryk, og mener det hjælper, andre har ændret roret til et stort rør, som er placeret ud for skruen, og mener det er sagen. Selv ville jeg nok hælde til dyssen, da jeg en gang lånte en 22 fods kabinebåd med jet-drev og den var helt fri for de tilbøjeligheder. Jeg ved godt det ikke er det samme men !!!.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ja nu vil vi jo helst holde hende så original, som vi kan, så det med at flytte rorbrønden hen over skruen er nok ikke lige os heller. Men ideen om en slags fast dyse rundt om skruen kunne måske være interessant.

På den anden side viste et lille uheld med en løs agterfortøjning og et øjebliks uopmærksomhed i Skælskør Havn os værdien af en let tilgængelig skrue - det havde været en del vanskeligere at filtre tingene ud, hvis skruen havde siddet inde i et 30 cm langt rør.

Men igen skal man veje minusser og plusser - og vi bakker forhåbentlig oftere end vi filtrer fortøjninger ind i skruen, så måske alligevel...

I øvrigt - længden på dysen - nævnte 30 cm, men det er sikkert alt for langt. Nogen, som har erfaring?

citat. Ja nu vil vi jo helst holde hende så original, som vi kan, så det med at flytte rorbrønden hen over skruen er nok ikke lige os heller.

Hej Albino rorbrønden blev ikke flyttet, rorpladen blev udskiftet til et rør, jeg aner ikke om det virker, men er nok lidt skeptisk.i det hele taget ville jeg nok ikke gøre noget som helst uden at ha talt med en, som har noget der ligner.
Du må rundt i marinaen og se om der er een, jeg vil kikke her i Bogense.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Citat fra albino

Hej alle.

Én af de erfaringer vi har fået i vores godt ét år gamle samliv med vores Albin 25 motorsejler er, at hun er skrup-umulig at bakke med. Uanset hvordan vi lægger roret, drejer hun styrbord (eller rettere bagbord, når vi nu bakker... i hvert fald mod uret).

Vi har lært at udnytte det ved havnemanøvrer, hvor vi lægger roret helt bagbord og så skifter mellem frem og bak - så vender hun på en tallerken, næsten som havde hun bovpropel.

Men vi ser også scenariet for os, at vi må bakke for at gå af vejen for en anden - og om styrbord er der sten, mole eller en grund - og vi knalder lige ind i, fordi båden ikke kan andet.

Problemet er jo nok et for lille ror, men har nogen her erfaring med at øge rorfladen eller gøre noget andet for at afhjælpe det? Skal med det samme sige, at vi ikke er til bovpropel, den vil jo heller ikke afhjælpe det fundamentale problem (at hun svajer når hun bakker), men blot sørge for at vi drev parallelt ind i molen/stenen/grunden.

N.B: Kender godt årsagen til unoderne - propelleren drejer med uret, trykket er størst forneden på propelleren, vandstrømmen fra den passerer ikke roret... efterlyser praktiske løsninger

hei
Jeg har en seilbåt som jeg klarer å bakke med. Jeg bruker lite gass/lite turtall til å begynne med. Da vil de kreftene som normalt virker sideveis ikke være alt for store og båten vil sakte sige akterover. så legger jeg ca 10-20 grader på roret og båten vil da svinge. Dvs legger jeg 10-20 grader til stb, svinger baugen til babord. Vist jeg legger fult ror så svinger den ikke. Så dette avhenger fra båt til båt. Men med litt øvelse i havna tror jeg dere blir mestrer på dette............

Dere hadde også et innlegg hvor dere fortalte at dere ofte hadde motoren igang under seilas. (tror det var dere som skrev det) Det synes jeg er bare så flott og ekte sjømannskap! Det skulle vært flere slike!

Fair Winds

Halvor Beck-Berge
Hej Halvor.

Kanske det er løsningen, men vores Albin er meget ekstrem på det område - så meget, at man ligefrem gør opmærksom på det i håndbogen til båden.

Jeg har vedhæftet et par illustrationer fra den.

I øvrigt fundet via http://www.albin25.se så tack så mycket, svenske brorfolket :o

Annonce
Hej Albino.
Du skal se der er nok ikke andet at gøre end du må have to maskiner indstaleret så du få to propeller *GG*

V.h. Håndværkeren
Ja eller sende konen ud i stævnen med en håndmixer og agere bovpropel... Men tror ikke hun finder sig i det i længden ...

Bortset fra det, så tror jeg nu nok at en dysse omkring propellen vil hjælpe en hel del, og en lidt større forkant på roret.
Jeg er dog i tvivl om hvordan det vil påvirke sejl egenskaberne hvis du sejler kun for sejl uden brug af motor !

V.h. Håndværkeren
Citat fra albino

Hej Halvor.

Kanske det er løsningen, men vores Albin er meget ekstrem på det område - så meget, at man ligefrem gør opmærksom på det i håndbogen til båden.

Jeg har vedhæftet et par illustrationer fra den.

I øvrigt fundet via http://www.albin25.se så tack så mycket, svenske brorfolket :o

Jo det stemmer nok, men det var bare et forslag. Men jeg synes det er ekstra flott når en bruker proppellen sin virkninger sideveis f.eks til å legge til kai osv. har seilt endel som styrmann på større skip og brukt disse kreftene og det er utrolig å se at det virker. Også dette med lite gass og lite ror har en hatt mer fokus på de siste årene enn hva en har sett på det tidligere, så det er vel bare å prøve seg fram??

Fair Winds

Halvor Beck-Berge
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis