Køb af brugt Mercury 9.9 2-takt påhængsmotor

Hej,

Først vil jeg lige nævne at jeg er nybegynder!

Jeg har netop købt en brugt Mercury 9.9 2-takt påhængsmotor til kr. 7.600. Den ser pæn ud, kører fint og er holdt godt. Sælger sagde at den var købt for ny i 2001, han viste dog ikke hvilken årgang den var. Jeg formodede at den måtte være fra 2000 eller 2001, da den ifølge sælger var købt i et bådcenter. Udover motoren fik jeg benzindunk, olie mv. med. Jeg havde checket priser for nye Mercury 9.9 2-takt påhængsmotorer inden købet, de ligger på ca. 17-18.000 kroner. Da jeg kom hjem gennemgik jeg først manualen og efterfølgende påhængsmotoren. Chokeret så jeg på at motoren er en årgang 1996! Jeg kontaktede sælger og han påstod fortsat at den var købt for ny i 2001. Han vil prøve at finde kvitteringen.

Mit spørgsmål er følgende: Kan det passe at et bådcenter sælger en motor der er fem år gammel? På trods af at det er en årgang 96 – er prisen da fortsat ok? Eller hvad bør den koste?

På forhånd tak for svar.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Er der nogn der kan fortælle mig, hvilken årgang et "blåt bånd" på en Mercury påhængsmotor erconfused

mvh
hej Henckel.
Det kan godt forekomme, specielt med ca10hk, da de prismæssigt lå meget tæt på 20hk. Det klart at din motor må regnes for årg. 1996, såfremt den egentlige salgsdato ikke kan dokumenteres, jeg kender ikke priserne, men en motor fra 1996 er mindre værd end en fra 2001.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ok, tak for informationen lynæs. Jeg rykker for en kvittering.
Men hvorfor skulle en forhandler ikke kunne have en påhængsmotor stående i 4-5 år ????

V.h. Håndværkeren
Citat fra Håndværkeren

Men hvorfor skulle en forhandler ikke kunne have en påhængsmotor stående i 4-5 år ????

V.h. Håndværkeren
.

Selvfølgelig kan han det, det kan endda være at motorerne allerede var noget forældede, da de ankom til DK. Og forhandleren har fået dem til favorabel pris.

Det er nok ikke noget en køber vil tænke over, og datokoden kan man ikke uden videre aflæse. Spørgsmålet er, får man det at vide og får man motoren til den pris, der var gældende på daværende tidspunkt, og får man forklaret at den er uden de fantastiske fremskridt det fortælles at de nye årgange har. (i dette tilfælde flere årg.) Har man læst om den spritnye model og tror det er den man får, ja så er man blevet snydt. Motoren er sikkert OK, men den dag den skal afhændes, hænger man på fabrikationsdatoen, såfremt man ikke har gemt kvitteringen, og sælger man den som f.eks. " 2001 model" skal det være dette års model.rolleyes
Henckel : Du kan jo kikke på nettet hvad såden en ca. koster og alt afhængig af hvad der står på din kvittering, kan du jo forsøge at annulere handelen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis