Gulvvarme med 2-strengs centravarme?

Hej
Har gået og syslet med tanken om at renovere badeværelset og i dén forbindelse lægge gulvvarme ind. Men, jeg har centralvarme med oliefyr og et gammelt 2-strengs system fra 1961 til at fordele varmen. Er det muligt med sådan en rørføring at lave gulvvarme (der er allerede en alm radiator i badeværelset), eller skal man have et 4-strenget system for det.

Tak for hjælpen, Silas
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du monterer bare en returventil, det er den nemmeste og billigste løsninge.

Den dyreste og bedste løsning er er minishunt.

Mvh

Klaus
Du kommer med det varme centralvarmevand til et T-stykke

<<------RV-----T------------------PUMPE>>>------T-----VCvand<<<<
Retur ! ! Fremløb
F! !
\ /
-------gulvslange-----------------
F er fjernføleren til returventilen som du har lagt et plastrør ind i betonen
Vil du bruge en ventil uden fjernføler kan du også det, men den er måske ikke så nøjagtig.
Det er vigtigt du har pumpen kørende så gulvet får stort set samme temperatur over det hele. Hvis du ikke har pumpen på bliver gulvet måske 60 gr. i den ene ende og 40 i den anden. Det er ikke smart. Med pumpen kan du holde hele gulvet ensartet med måske ca. 3 graders forskel. Det virker på den måde, at en lille sjat varmt vand blandes op med det gulvafkølede og samtidig lukkes en tilsvarende lille sjat koldt gulvvarmevand ud i returledningen af returventilen, der åbner hvis vandet bliver for koldt.
Nå det ser mystisk ud. Det var ellers meget pænt med mellemrum osv. Men de bliver åbenbart ædt af systemet. Gulvslangen forbindes til foden af de to T på "tegningen".
Det som EVP beskriver fåes færdigt, enten som et rigtigt shuntsystem med flere kredse eller som minishunt 1-2 kredse

Med venlig hilsen

Fladder
Ok, tak for alle svarene. Rart at vide at det godt kan lade sig gøre med 2 strenge. Et badeværelses projekt bliver jo blot en anelse mere besværligt hvis hele C-varmen skal trækkes om fra 2- til 4-strenget. :-)

Vh, Silas
Annonce
Hvor kommer det der med "4-strenget system" fra ??

har aldrig hørt om et sådan

Med venlig hilsen

Fladder
sludder, jeg mente 1 og 2 strenget selvfølgelig. tanketorsk fra min side. Pengene passer stadig mht. varmen
vh, Silas
Færdigt - ja og hvad koster det så. Ku vi monstro få en pris også på to T stykker. Skal man bruge en lille Vortex eller er der andre der er brugbare - dvs. ikke fylder så meget som en normal C-pumpe og et lavt strømforbrug evt. med indbygget elektrisk termostat der bare stopper pumpen når det er varmt nok i gulvet - Sådan kan man nemlig også styre det, hvis flowmodstanden er korrekt tilpasset. Der skal så bypass uden for gulvslangetilslutningen ud over pumpestykket så centralvarmen kan flyde forbi evt. til en anden radiatorenhed. Det kommer så til at virke som en slags enstrenget anlæg, hvor der altså er fire rør-strenge til gulvvarmen Det gør dog ikke at man i fagsproget begynder at tale om 4-strenget anlæg. Det er stadig enstrenget eller tostrenget. Tostrenget hvis der afkøles til under ca. 35 grader - altså Koldt tilbage til "returen" (den første model) og enstrenget hvis man kun snupper en lille smule nødvendig varme og sender resten videre til den næste forbrugsenhed.
Joh det er OK hvis man synes man nemt kan blive lidt forvirret. ;-)

Undskyld jeg også fortalte hvordan det virker. 8o) (jeg forstod det godt selv!)
Det kan gøres for under 2000,- der kommer du hurtigt op med de stumper der skal bruges - og her får du en enhed der er nem at montere og nem at styre

F eks. her http://www.vvs-grossisten.dk/gulvvarme/page10.html

EVP´s forklaring om 1 og 2-strengsanlæg forstår jeg ikke helt.....

1-strenget anlæg = der er ført et rør rundt i huset som de enkelte radiatorer er koblet på

2-strenget anlæg = der er ført 2 rør rundt i huset en frem og en retur radiatorerne er så alle koblet på begge rør

De fleste 2-strengede anlæg har en returtemperatur der ligger 10-20 grader under fremløb- fremløb som regel 60-70 grader

Med venlig hilsen

Fladder
Citat fra Fladder


EVP´s forklaring om 1 og 2-strengsanlæg forstår jeg ikke helt.....

1-strenget anlæg = der er ført et rør rundt i huset som de enkelte radiatorer er koblet på

2-strenget anlæg = der er ført 2 rør rundt i huset en frem og en retur radiatorerne er så alle koblet på begge rør

De fleste 2-strengede anlæg har en returtemperatur der ligger 10-20 grader under fremløb- fremløb som regel 60-70 grader


1-strenget: Alle radiatorerne sidder i serie med hver sit bypass, så det afkølede vand fra en radiator blandes med bypassvandet og derved sænker fremløbstemperaturen til den næste. Er den foran lukket, sænkes temperaturen ikke.

2-strenget: Den er helt rigtig.

Det er da ikke særligt økonomisk med de fremløbstemperaturer.
Man skal dog ikke gerne under 60 (65) grader med en (oliefyr) stålpladekedel af hensyn til tæring. Med gaskedlerne (kondenserende) kan man sagtens gå længere ned

55 grader i varmtvandsbeholderen af hensyn til faren for Legionellabakterier der kan slå folk ihjel under uheldige omstændigheder.
Jeg går op på 55 grd. til kl. 18-20 (styret af et døgnur og en termostat) og en anden termostat 45 grd. resten af tiden (43 grd. kan man holde hånden i ret længe. Og så er der et ur til at pumpe v-vandet rundt ved de normale brugstider. 6,30-8 12-13 18-20 22,30-23,30.

Jeg ville godt nok bruge en Vortex pumpe (lille gevind - ikke 1" er det vist på de andre) - http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer/Pumper til ca 955 kr evt. et døgn ur til 30 kr nogle T-stykker til ca. 100 kr/stk Radiator ventil 145,- Termostat m fjernføler 245,-
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis