efter isolere

Er der nogen der ved om der er nogen grund til at efter isolere en ydermur i 20-22 cm gasbetonmur, eller er den isolerende nok i sig selv? Og er det nok bare at pudse vægge op, eller vil det give nogle problemer? Huset skal også pudses op udvendig.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej vdsjunior

Jeg bor i et muret gasbetonhus, og kan da sige for mig selv, at isolering ikke er nødvendig.

Mvh David
Største delen af vores ydervæge består også af gasbeton, så jeg har haft samme overvejelser og overvejer en udvendig isolering. Jeg har ikke kunne finde Lamda-værdier på disse gamle materialer, men har funder nogle på nye porebetonblokke.
http://www.vif-isolering.dk/images/Produktoversigten_2006.pdf
Hvis jeg går ud fra de højeste og ligger lidt til så regner jeg med en Lambda værdi på ca. 0,2 W/mK hvilket vil give en U-værdi på 1 W/m2K ved en vægtyggelse på 0,2m. Kravet til nybyggeri har jeg læst skal være maks 0,2 W/m2K, altså 5 gange bedre.
Mit problem for at kunne regne videre på det at at jeg mangler en gennemsnitsværdi for temperaturforskel mellem indenfor og udenfori fyringsperioden. Noger der har svaret??????????

Et eller andet sted på Rockwools hjemmeside fandt jeg et værktøj, hvor jeg kunne regne besparelse ud ved efterisolering (jeg kan ikke finde det nu). I "Den lille lune" fra Rockwool har jeg lige fundet et tilfælde der isoleringsmæssig kan sammenlignes lidt med mit(240mm letbeton og en efterisolering med 95mm Flexi A-batts) Jeg skulle kunne spare ca. 6 l olie/m2år. Nu er det træpiller jeg fyrer med og der var en 220mm væg der skulle isoleres med 100mm facade batts og puds, så det bliver vel noget med en 12-15 kg piller/m2år.

Jeg betaler 1,75kr/kg piller, så det må være ca. 24kr/m2år i mulig besparrelse.

Jeg har i en anden streng læst at gør der selv prisen på en udvendig isolering er ca. 400kr/m2 eller ca. 1000kr/m2 hvis man betaler sig fra det. Så er det spørgsmålet om det er bøvlet værd. Fyres der med olie er besparrelsen selvfølgelig større (ca. det dobbelte). Bonusen ville også være mere behagelig klima (det er rarere at have varmen i et 20C rum hvor vægene er varme end at gå og småfryse i 22C rum pga den strålevarme du aflevere til de kolde væge). En anden bonus kan være en ny facade. Og sidst en værdi stigning på huset, når/hvis man sælger det.

Der skal lige nævnes at jeg ikke er hverken bygningsingeniør arkitekt eller lign. og ikke regner på noget sådant til daglig, så der er rig mulighed for at jeg kan tage fejl i noget af ovenstående. Derfor vil jeg meget gerne have kommentarer fra nogen der ved noget mere om det, da det også har stor relevans for mig og mit hus.

mvh Hans
Med den vinter vi har, så er der vel ingen grund til at isolere noget som helst! :-) Hvad mener I, er det ikke grotesk at have 10 grader i januarmåned?
nej nej det er ikke grotesk - det er super dejligt - jeg har dog lige brugt et år på at top isolere hele mit hus - jeg føler mig måske lidt til grin. mad
pma, jeg kan kun føle mig enig med dig..

Men på den anden måde er det dejligt at jeg kun skal fyrer hver anden dag med den nye isolering
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis