slingrekøle

Jeg kan ikke huske, om jeg før har berørt emnet slingrekøle her. Ligemeget, for nu har jeg fundet et værft, som kan udføre arbejdet, og det drejer sig om at montere slingkøle på min 22 fods motorbåd. Men er der nogen her, som har erfaring i den slags? Jeg mener, om den slags overhovedet virker med hensyn til at dæmpe rulninger. Jeg har fundet indlæg rundt omkring i verden på nettet gående ud på, at de ikke virker, men desværre fremgår det ikke, hvilken slags både, de ikke virker på. For jeg kan da godt forestille mig, at slingrekøle ikke gør nogen forskel på en sejlbåd.
Jeg ville jo være ret ked at at bekoste slingkøle, hvis de ikke virker.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Koba.
Grunden til at slingrekølen ikke virker på enkelte båd typer skal ses i deres bundkonstruktion, er bunden ret "firkantet" er det spil af matrialer at monterer slinrekøle. Er det derimod en "Rund" bund kan det virkelig godt betale sig hvis de vel og mærke har den rigtige dimention. Men det har også en del at gøre med hvor meget af båden der er over vandlinien i forhold til under.
Så hvad er det for en bådtype du vil have slingrekøl på, ud fra det vil jeg kunne give dig et bedre svar.

V.h. Håndværkeren
Jeg vil ikke undlade at gøre dig opmærksom på at bådens ballast har enorm betydning, for hvor meget båden ruller. Alt for meget ballast nederst i båden gi'r en pendulvirkning. Jeg plejer at bruge 10 kg's sandsække, som er lette at flytte, og placere dem i nærheden af vandlinien, det plejer at bedre på båden. Derefter udskiftes de til blybarer. Alt andet lige, er støttesejl det mest effektive, og det skal ikke være ret stort.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Først Håndværkeren: Skriftlige forklaringer har jo deres begrænsninger, men jeg prøver.
Det er en motorbåd, spids i begge ender, ca. 6,5 gange 2,4 meter. Båden er ikke ret firkantet, men lidt er den jo nok. Det meste af bælgen er rund. Den sidste halve meter på begge sider af kølen er flad midtskibs. Men ret meget køl er der nu ikke. Den stikker altså ikke ret dybt. Jeg gætter på, at en trediedel af skroget er under vand, mest agterude. Hvis bådtypen har et navn, så kender jeg det desværre ikke.
Lynæs: Jeg har et par hundrede kg ballast i. Det er jernskrot. Ballasten ligger på begge sider af kølen, for det er det eneste sted, hvor der er plads til den.
Forøvrigt vejer båden et sted mellem 1,5 og 2,0 tons.
Blev I klogere af det?
Hej Koba.
Det lyder som om det er en snekke du har, og her vil et par gode slingre køle have god virkning, hvis de er dybe/brede nok, du skal regne med ca. 10 cm midtskibs.
Men som Lynæs skriver kan et støtte sejl gøre underværker på den bådtype, blot 1 m2 på en lille mast agter gør underværker, men det er jo ikke alle der syntes det ser skønt ud med sådan en pittejavert ude agter.

V.h. Håndværkeren
Ja, snekke er vist det nærmeste. Jeg glemte at fortælle Lynæs, at der ikke er plads til at sætte sejl op. Masten vil være ret meget i vejen. 10 cm midtskibs er ikke ret meget. Jeg troede, at der skulle mere til. Nu er båden jo nok ikke bygget til slingrekøle, så er der så ikke noget med, at jeg skal passe lidt på med hensyn til skrogbelastning? Jeg har læst mig til, at kølene virker kraftigt på bælgens plader. Det kan de jo iøvrigt kun gøre, hvis de virker. Mit skrog er nittede aluminiumsplader, og de har siddet der i over 50 år. Værftet siger, at slingrekølene skal svejses på, men at de i øvrigt ingenting ved om slingrekøle.
Annonce
Hej koba.
Hvis jeg var dig ville jeg glemme de slingrekøle, dine aluplader er ikke ret tykke og kølene vil sandsynligvis brække pladerne i stykker. De har deres styrke fra den dobbeltkrumme facon, som en motorhjelm på en bil, jeg tror ikke de holder.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det lyder som om det er en gammel rednings båd du har, af aluminium. Så kan du godt glemme alt om slingre køle, for som Lynæs skriver kan pladerne ikke holde til belastningen.
I tilfælde af at det er en gammel rednings båd skulle der heller ikke være grund til slingrekøle, det vil ihvertfald ikke hjælpe ret meget. Her vil jeg nok anbefale at du får lagt 10 cm. mere under selve kølen. Og får indrettet din båd så du kan få et støtte sejl på den, det er ikke ret meget mast der skal til.

V.h. Håndværkeren
confused Jeg har hørt, at det skulle være en fvh. redningsbåd, men man hører jo så meget. Den skulle være fra rederiet Lauritzen. Ja, jeg er også bekymret for at få pladerne brækket i stykker. Hvis det skulle være, ville jeg foretrække at få slingkølene boltet til spanterne. Forlængelse af kølen har jeg også tænkt på. Visse eksperter anbefaler en plade vinkelret på kølen. Jeg kan ikke umiddelbart se nytten, men derfor kan der jo godt være en. Jeg gad så vide, hvilke belastninger en forlænget køl ville udsætte skroget for, men det er måske noget, som værftet ved noget om. Hellere køl end støttesejl, for det vil som sagt være noget i vejen. Men jeg har overvejet det.
Foreløbig tak for de godt råd. Hvis I har flere, hører jeg dem gerne. Jeg lader høre fra mig, når jeg har fundet ud af noget mere.confused
Jeg tror nok du kan være sikker på at det er en tidligere rednings båd fra Laurizen, efter hånden som glasfiberen vandt frem fik mange rederier udskiftet aluminiums bådene. Det var både af sikkerheds hensyn og af praktiske grunde, aluminiums bådene skulle vedligeholdes med maling, tjekkes for løse nitter o.s.v. Glasfiber båden hængte man op og det var så det, ingen vedligeholdelse ud over de sædvanlige sikkerheds tjek.

V.h. Håndverkeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også