Nye spær på huset

Jeg skal til at ligge mig tag om til forår, og lige pt er det næsten fladt eternit tag. Men har så gået med tankerne om at lave rejsning på, men måske kun mod den ene side så jeg får en høj gavl.

Men kan de betale sig at få spærtræ og så selv samle dem eller er det bare fra en spær fabrik?

Har vedfætet en tegning hvor A viser huset som det gerne skulle se ud, og B og C er de 2 forskellige spær modeler jeg gerne vil vide hvorfor en der er bedst.

Vil nemlig gerne lave loft til "kip" eller der op af og syntes måske at nye spær der er frie i et kip rum ikke er så pæne igen.


Håber at hører hvad i mener om de forskellige spær eller måske har bedre ide?

Med venlig hilsen
Morten
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Inden du overhovedet begynder på tegninger o.s.v. skulle du måske lige undersøge på teknisk forvaltning om du må ændre på dit tag. Det er så ærgeligt at have brugt en masse tid og penge på noget der ikke kan blive til noget.

V.h. Håndværkeren
Hvad er bedst af de skitserede spær typer?

Tjaeee det afhænger jo rigig meget af den bredde de skal spænde over.... Men uden hanebåndet er der jo ikke meget der holder sammen på spærene..

Drop tanken om at lave spærene selv.

Når du får dem fra en spærfabrik er de beregnet til at kunne holde.
I din kommende bygge tilladelse vil der sesuden oftest stå at spærene skal bregnes... Og hvis der så på tegningerne er bemærket at de leveres fra spærfabrik.. Ja så er du ude over problemerne med beregningen.

Eller vil kommunen sikkert forlange en ingeniør beregning på spærene, hvilkt vel er rimeligt nok.

Start op med en tur på teknisk forvaltning. Få deres lille folder om diverse afstande fra tagspids og til modstående fortov, naboskel osv... Og ikke minds spørg hvordan højden på bygningen beregnes.... Jeg mener at en af mine genboer har fået beregnet højden på huset ( i forhold til naboskel ) på en måde som om der var et saddeltag og ikke ensidigt hældning.... Naboen er ret træt af det da hans aftensol er blevet meget begrænset..... Og her er hældningen 4 grader på taget, men ensidigt...

MVH Njord
takker for svarene.. og ja selvfølgelig vil jeg på tekniske forvaltning først
Hej

For at tage alle dine spørgsmål - lidt i rækkefølge:

Udseende

Det enkleste er "B" , men her skal den skrå skærside bære hele vægten af taget samt eventuel snelast.

Lidt mere avanceret er "C" som er en modificeret "hanebåndsspær", hvor man får plads til noget på loftet uden at man totalt giver afkald på en afstivning i loftsrummet - ret teoretisk gør det spærret momentstify, så det ikke flader ud ved belastning. men der er der så nårmalt også et stykke træ - en spærfod -for neden for at forhindre de skrå stykker i at glide fra hinanden ....
Mere økonomisk vil være "B" med et stykke træ fra midten af den skrå til højre hjørne. se vedlagte.

Gøre selv

Nok ikke, med mindre du kan købe træ, sømplader og skruer/søm billigere end spærfabrikken, der jo er gode kunder og nok skal få brugt eventuelle rester.

Hvis noget går galt. så har du også nogen at klage til.

Beregning?

Her kan du bruge et lille hæfte fra "Træbranchens oplysningsråd" http://www.top.dk som hedder TOP 28. Hvis man bygger efter det, behøver man ikke yderligere dokumentation.

Andet

Bemærk at der kan være regler, der gør at du ikke må bygge så højt som du vil, specielt mod skel til naboer.

Uanset hvad du gør, så held og lykke

De bedste hilsner

Peter Kamp
Her kan du bruge et lille hæfte fra "Træbranchens oplysningsråd" http://www.top.dk som hedder TOP 28. Hvis man bygger efter det, behøver man ikke yderligere dokumentation.


Det ser ud til at være en side med mange gode informationer. Men jeg kunne ikke finde inde til en liste over hæfterne for at finde "TOP 28". Hvordan gør man det?
Annonce
Hvis du gerne vil ha' loft til kip, kunne du overveje saksespær, der skal du ikke se på synlige hanebånd eller lignende.

Generelt vil jeg også anbefale at få dem fra en spærfabrik, så ved du at det holder

Med venlig hilsen

Anders

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis