vil bygge glasfiberbåd

Hej .

Jeg er ny her inde på forummet og interresere mig lidt for både.

Jeg har planen om at bygge en båd i glasfiber til sommer der er 15 fod lang, og 160cm bred. Jeg har en anden båd som jeg har tænkt mig at bruge som skabelon, men ved dog ikke hvor mange lag glasfiber jeg skal bruge? hvor tykt det skal være, og om man skal starte med det tykkeste eller tyndeste glasfiber først?
Er der ikke nogle der har prøvet noget lignende før, og måske har en massse billeder, og en eventuel guide?

På forhånd tak .
Frederik
Hej . Jeg er ny her inde på forummet og... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Heller ingen problemer her, og vi har ZoneAlarm og AVG Antivirus...

Men tilbage til det oprindelige spørgsmål:

Det skulle vel nok kunne lade sig gøre at tage en afstøbning af sådan en motorjolle.

'Originalen', dvs. selve jollen, skal være pinlig ren. Derefter skal den smøres ind i rigelige mængder voks (kender ikke lige typen, men det ved de, dér hvor du køber glasfiber og polyesther) alle de steder, der kommer i kontakt med din støbeforn.
Du skal have fat i finmasket glasfiber svarende til 2 gange bådens areal og grov glasfiber svarende til 5 gange arealet. Desuden vil det være klogt at forberede 4 spanter - altså træstykker, som passer til bådens udvendige form og kan afstive støbeformen, når den er færdig.
Så allierer du dig med to venner, udstyrer den ene med en alm. malerrulle og polyesther, den anden med den specielle metalrulle, der fjerner luftlommer fra glasfiber, og dig selv med rigelige mængder af den fine fiberplade
Ham med polyestheren går forrest, smører skroget godt ind, du lægger fiber på, og ham bag dig ruller fiberen godt ind i polyestheren. Der skal muligvis tilsættes mere polyesther undervejs. Der må ikke være lyse områder, det er luftbobler.
Når I er nået rundt, starter I forfra, stadig med den fine fiber, og tager turen en gang mere.

Så er det tid til den grove fiber, 3 lag efter ovenstående procedure. Så placeres de udskårne spanter på deres plads, og der støbes udenom og op over dem, så de bliver en del af formen, og det hele støbes over en gang mere med grov fiber. Og måske lige et par lag strimler mere omkring spanterne.

Så er formen klar til at blive fjernet, men det er ikke altid nemt. Ofte skal den ene del fastgøres i gulvet og den anden del hives ud med en talje, men selvom det lyder fælt, kommer hverken original eller kopi i reglen til skade.

Kopien skal naturligvis pudses og spartles inden brug, men ellers er proceduren ved støbning i formen nogenlunde den samme, bortset fra at man starter med et lag gelcoat, som bestemmer bådens farve, inden man begynder at støbe med polyesther og glasfiber i formen. HUSK VOKS!!!

Desuden skal der indstøbes en solid plade vandfast krydsfiner i agterspejlet, ellers river påhængsmotoren båden i stykker. Endelig ville jeg forstærke kølen og alle skarpe hjørner med et par ekstra strimler fiber.

Håber, det gav lidt input - og modtager gerne protester, det er 25 år siden, jeg sidst støbte båd...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej Albino.
Du glemte slipmiddel der skal oven på voksen inden der kommer polyester på formen.
Og så er der et lille trick, som vi brugte hos Henningsen, der skal instøbes en dækventil i kølen på formen. Hullet i ventilen lukkes midlertidigt med et stykke modelervoks.
Herefter blev der når støbningen var tør/hærdet sat en vandslange på ventilen og med vand fik vi form og jolle til at slippe hindanden, hvis vandet ikke kunne leverer tryk nok blev der efterfølgende sat trykluft på og så slap de hindanden med et blop.

V.h. Håndværkeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja det er da også rigtigt... røde ører... men det er som sagt også 'et par' år siden, jeg sidst støbte mig en jolle rolleyes

For dem, som ikke ved, hvad slipmiddel er - der er et vandopløseligt stof, som gør, at hvis voksen ikke lader form og afstøbning slippe hinanden, så kan man komme vand ned i diverse sprækker mellem dem for at skille dem ad.

Det med ventilen... Lyder som et godt trick.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Jamen det er såmænd også kun 35 år siden jeg var med til at støbe bla. joller, men "hukommelsen" virker nogen gange stadig væk.

V.h. Håndværkeren
Tusinde tak for hjælpen ..
Nu skal vejret bare lige være med mig, så jeg snart kan komme igang.

Frederik

_______________________
www.starving.dk/berlintour
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg plejer at købe glasfibermaterialer hos firmaet Gel-Top i Vejle. De er meget erfarne og hjælpsomme med råd vejledning. De har alt i materialer. Se også www.gel-top.dk
Citat fra MzaneOverBoard

Hej Kverntheern,

Super fedt projekt du vil igang med der. Jeg håber du får masser af gode svar herinde fra. Jeg er selv meget interesseret og vil gerne følge de svar der nu måtte komme til dig.

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig selv, da jeg ikke har erfaring med bådbyggeri... men det kan være jeg kan få det ved at følge med her?!?

Kom nu gutter! Hjælp ham med at få hans drøm søsat!

Mzane


hej kverntheen
skal du selv støbe den må du have en form til at støbe den i den form skal være fulstændig glat inden i og er den ikke det må du slibe den med det fineste vandslibepapir du kan få der skal også være en studs så du kan presse båden ud med vand, når den så er glat som en barnerøv maler du den med gelcoat i ca 7 my i den farve du vil have, du skal bruge en rulle af jern til at presse lufthuller ud af glasfibermåtterne med du skal nok lægge 4 lag og mellem hvert lag må polyesteren ikke tørre helt ud så det er et større arbejde kanterne skal skæres rene inden polyesteren er helt tør med en meget skarb kniv det bedste vil være at skære men en diamant skive på en vinkelsliber men så må den gerne være tør god fornøgelse
hej.
først vokser du din form 6-7 gangeslipmiddel bruger man ikke ret mange steder mere men du kan også vælge at seale den, jeg selv vokser bare 6-7 gange på nye forme og derefter en gang for hvert aftryk. derefter maler du gelcoat med 1,5% hærder (det optimale er 0,7 mm), det lader du hærde max 24 timer, så giver du det et lag 300g glasfiber ( spærrelag)måttelader det hærde max 24 timer derefter bygger du det op med 450g måtte 2 stk af gangen og jeg vil mene minimum 6 lag hvis det ikke er sandwish konstruksion.
held og lykke du er velkommen til at skrive hvis du har flere spørgsmål.cool
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også