Jord og gulvvarme

Hejsa,

jeg har lige læst en tråd, men kan ikke finde den igen.

Der er een der spørger om der skal Jord på Rio nettet? Og, svaret han får er ja. Jeg lavet gulvvarme i to rum. Fulgt vejledningen fra byggemarkedet. Der står intet om jord på denne?

Spørgsmålet er så. Hvorfor skal jord tilsluttes? Jeg har ingen strømførende ledninger støbt ned i betonen.

/Brian
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ok. Tak for linket og din forklaring.

Jeg har overtaget et hus med gulvvarme på badeværelset. Jeg er ikke så sikker på, at der er jord på armeringsnettet. En ting der slog mig. Hvad nu, hvis jeg har et elektrisk aparat, som fejler og der kommer strøm ud i jordledningen. Vil der så ikke også komme strøm ud i et betongulv, hvor armeringsnettet er tilsluttet jordledningen? Jeg ved, at relæet vil slå fra. Men er der ikke en risiko der?

Jeg må vist lige have fat i mit forsikringsselskab og ejerskifteforsikringen. De dækker det sikkert ikke? De vil sikkert stejle?!

Kan en elektriker teste om der er jord på armeringsnettet? Har jeg nogen jordisk chance for at få det tjekke det?

Jeg har i øvrigt selv installeret gulvvarme i to beboelsesrum, men her kan jeg forstå, at det ikke er nødvendigt!

/Brian
Rooolig...Der sker ikke noget hvis dit armeringsnet ikk er jordet...Grunden til man gør det, er pga. statisk elektrisitet, men sjældnet man hører om det er et problem på badeværelser.

Din elektriker kan se i din hovedtavle om der er en 6 kvadrat jordledning, er der ikke det, så er dit armeringsnet ikke jordet... Og verden falder ikke sammen af den grund.

Ilf. SB skal du du potentialudligne i vådrum, altså jorde armeringsnettet.

Men det er en "nyere" regel, man gjorde det ikke for flere år tilbage..

Mvh.
Sten Krog

Citat fra Brian A

Ok. Tak for linket og din forklaring.

Jeg har overtaget et hus med gulvvarme på badeværelset. Jeg er ikke så sikker på, at der er jord på armeringsnettet. En ting der slog mig. Hvad nu, hvis jeg har et elektrisk aparat, som fejler og der kommer strøm ud i jordledningen. Vil der så ikke også komme strøm ud i et betongulv, hvor armeringsnettet er tilsluttet jordledningen? Jeg ved, at relæet vil slå fra. Men er der ikke en risiko der?

Jeg må vist lige have fat i mit forsikringsselskab og ejerskifteforsikringen. De dækker det sikkert ikke? De vil sikkert stejle?!

Kan en elektriker teste om der er jord på armeringsnettet? Har jeg nogen jordisk chance for at få det tjekke det?

Jeg har i øvrigt selv installeret gulvvarme i to beboelsesrum, men her kan jeg forstå, at det ikke er nødvendigt!

/Brian
Du kan ikke regne med om du har en 6 kvadrat jordledning i tavlen, for det kan godt være lavet som en lokal supplerende udligningsforbindelse, og så er der kun krav om 2,5 kvadrat og den må godt afsluttes i en stikkontakt eller lampeudtag i badeværelset.

Mvh.
Krisserkt

Venlig hilsen
Kris
Sikker på at en supplerende potentialudligningforbindelse ikke skal laves i en 6 kvadrat som SKAL gå til hovedtavle ??

Syntes at have læst det den anden nat...og det er da også sådan jeg plejer at lave toiletter..

Citat fra krisserkt

Du kan ikke regne med om du har en 6 kvadrat jordledning i tavlen, for det kan godt være lavet som en lokal supplerende udligningsforbindelse, og så er der kun krav om 2,5 kvadrat og den må godt afsluttes i en stikkontakt eller lampeudtag i badeværelset.

Mvh.
Krisserkt
Annonce
Jeg tror nu at Krisserkt har ret!! Da jeg var epileptriker, trak vi også jordlederen op i lampestedet. Og den Gamle (også elektriker) har siden fortalt at man ikke længere behøver at jorde rionettet i andet end vådrum.

Jeg ved ikke hvor det står, og gider ikke at lede efter det!! Jeg læner mig tilbage og venter på svar fra Steinaa... Han kan det der shit med SB og lovene omkring den :-)

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis