Flisegulv uden beton

Jeg bor på første sal i en ejendom fra 1932, og skal til at lave nyt køkken og badeværelse. Jeg har fået den ide at jeg vil have flisegulv i køkkenet (sort granit), men jeg har fået at vide af en ingeniør at bjælkerne under det eksisterende gulv ikke vil kunne holde til vægten, så jeg skal til at finde et altenativ, da jeg ikke er interesseret i pludselig at bo i stueetagen. smile

Jeg har hørt at Danogips har lavet nogle plader der kan lægges fliser på. Er der nogen der har erfaringer med dem eller evt. andre fabrikater?
Hvor tykt bliver laget, alt inklusive, når man har lagt pladerne på bjælkerne og lagt fliser ovenpå dem? Det skal siges at jeg ikke er interesseret i gulvvarme.
Hvis nogen har prøvet en lignende løsning, hvilken effekt havde det så på lydgennemtrængningen i etageadskillelsen?

Hvis man skulle søge professionel hjælp til et projekt af den type, hvilken slags håndværker skal man så ringe til? Tømrer, snedker eller murer?

På forhånd tak for hjælpen. Det er kun første skridt i sammenlægningen af to lejligheder, så det er nok ikke sidste gang jeg kommer og stiller spørgsmål. smile
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lavet et badeværelse på 1.sal med granit på gulv og vægge.

Når det er en ejd. fra 1932, tror jeg ikke den er bygget ringere end mit tidligere husmandssted fra 1904, et rigtig fattigdomsbyggeri.
Jeg har 140 og 110 cm mellem de bærende bjælker under dette badeværelse.
Det er 6 x 6 bjælker med frit spænd ca 4 meter, dog forstærket med 5/4" planker på siderne, sat lidt i forspænd.
Oven på på ligger 28 mm gulvbrædder, en ca. 20 mm finerplade og sluttelig en 15 mm fibergips, el-gulvvarme + noget opretning i selvnivellerende pladder.

Nu har det ligget i flere år uden at revne, hverken i fuger eller fliser.

Jeg ville ikke have mange betænkeligheder ved dit projekt. Så voldsomt vejer gulvet jo heller ikke, og du tør vel godt være flere end en person der inde i dag, for vægtsammenligningens skyld.
Prøv evt. at samle nogler personer i rummet og se om gulvet gynger.

Sørg for at være 250% omhyggelig med vådrumssikringen. Følg alle SBI forskrifter til punkt og prikke. Snyder du, er fanden virkelig løs i Laksegade! :-)
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for svaret.
Jeg kan godt forstå at du siger at du ikke ville have betænkeligheder ved det jeg vil gøre. Jeg glemte nemlig at nævne at den vægt jeg var nervøs for, var den som ville opstå ved at støbe et betonunderlag til flisegulvet som jo hurtigt kan løbe op i nogle ton. Så den løsning har jeg måttet opgive.

Mine bjælker er også 6x6, men de spænder over 5 meter. Til gengæld er der kun 75 cm imellem hver enkelt. Så jeg er ikke nervøs for at en pladeløsning nok skal holde. Nu skal jeg bare finde ud af hvilken løsning jeg skal vælge.

Hvordan er dit gulv at gå på? Jeg er lidt nervøs for at det virker forkert hvis man træder ud på et granitgulv, og det så lyder "hult".

Jeg er også ude efter en løsning som ikke er for høj. Det optimale ville være at få gulvet i niveau med stuegulvet (alm. bræddegulv), da det er et åbent køkken ud mod stuen, men jeg begynder at tvivle på at det kan lade sig gøre.

Der er ingen tvivl om at jeg skal følge alle forskrifter. Jeg skal ikke risikere noget som helst! :-)
Er de 75 cm det "fri" mellemrum, eller er det afstanden fra midt til midt bjælke?
Det er i alle tilfælde mindst lige så godt eller bedre end mit!
Jeg skulle ikke nyde noget af at støbe op, hverken i dit eller mit tilfælde, og jeg ville også have fritliggende bjælker under mit i det underliggende køkken.
Jeg har absolut ingen hul lyd i gulvet og det er utrolig lyddødt. Når man går på gulvet "svarer det fint igen" og man har ikke fornemmelse af noget gyngende.

Jeg har lavet en lille opkant, som danner "dige", hvis uheldet skulle være ude og har valgt at se stort på niveauforskellen, som ikke bemærkes i det daglige.
Jeg kan ikke rigtig se, hvorledes du skulle kunne holde samme niveau med det tilstødende gulv. Det må være vigtigere at få en solid konstruktion end at få samme niveau, og du bør vel også have lidt "dige" ?
Hvis du har lyst til at se min konstruktion kan du smide mig en PM.
Jeg er dog ikke hjemme i kommende weekend.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis