HJÆLP!!! Check Engine...

Hejsa,

jeg har en Kia Rio 1,5 fra 2001. Den har fungeret upåklagligt ind til nu.

Bilen har fået sig en meget ujævn motor gang. Den lyder som om den er ved at gå ud. Det er som om det er kommet pludseligt (inden for den seneste uge). Måske der har været signaler fra bilen tidligere, men jeg har ikke spottet det. Det virker som om det bliver værre og værre. Her til morgen er Check Engine begyndt at lyse og bilen nægter at køre mere end 115 km/t.

Jeg er lidt ude i, at det kan skyldes følgende:

1. Nyt luftfilter (det er ca. 2 år gammelt).
2. Nyt benzin filter
3. Nye tændrør (det er i hvert fald over 5 år gamle)

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg ved hvor benzin filtret sidder? Kan nogen sige mig hvor det sidder? Og, kan jeg umiddelbart selv skifte tændrør?

Har I nogle ideer? Eller er det på værkstedet med dytten?

/Brian
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ville nok lade være med at kører i den og få en mekker til at kigge på den... surt hvis motoren står af! Det bliver dyrt.

mvh jan
Tak for Jeres svar. Jeg håber ikke det er lambda sonden!

Jeg har en værkstedstid på mandag.

Ville det være en ide lige at tjekke tændrørerne? Og, eventuelt om alle ledninger sikker ordentligt fast i strømfordeleren?

Med venlig hilsen
Brian Andersen
Hej
Når motorlampen tænder betyder det at der er en fejl i styrekredsen et eller andet sted. Motorestyringen går derfor i et nødprogram, og det må du ikke sidde overhørig. En fejlk.udlæsning ville nok finde problemet.
Benzinfiltret sidder normalt under vognen henne ved tanken, normalt lavet i alu.
Tændrørene kører i dag mellem 70-80.000 km. og du kan godt skifte dem selv. Køb ordentlige rør, der passer til bilen, og ikke de tilbudsrør de averterer med hos de forskellige billigforhandlere.
Her ingen nævnt, og ingen glemt
Mvh autoole
Hej,
Når check engine begynder at lyse, betyder det at din ECU - motor styrings computer har sat een eller flere fejlkoder. På nogle biler kan man selv aflæse dem ( hvis man har en værksteds manual ), ellers tager det et aut. værksted 2 min. at aflæse fejlkoder.
Husk hvis du selv skifter tændrør, at de ikke skal spændes med mere en ca. 20Nm - og det er faktisk ikke ret meget :-) Og husk at checke elektrode afstanden med et søgerblad.

Med venlig hilsen
Vangsøe

Vangsoe
Annonce
Tak endnu engang for alle Jeres svar.

Jeg har købt nye tændrør i THansen. De havde kun en type til min bil, så der var ikke så meget at vælge i mellem. De kostede 40 kr. stk.

Jeg har bare sat tændrørerne i uden at tjekke mellemrummet ved elektroden. Elektroden på de gamle tændrør var næsten ikke eksisterende. Betyder det noget, at jeg ikke har justeret mellemrummet? Bilen starter da (o;

Min bil har kørt mere end de 70.000 - 80.000 km på de gamle tændrør. Odometret står på ca. 115.000 km. Det var da vist også på tide de blev skiftet...

Jeg spændte bare tændrørerne med en almindelig topnøgle uden moment. Måske de blev spændt for meget? Jeg tog bare en føling af hvor stramt de gamle sad og gav dem lidt ekstra. Har det nogen betydning?

/Brian
Jeg kom lige i tanke om, at jeg har en Akku skruemaskine med moment. Ville den kunne bruges, hvis jeg kan indstille den til de 20Nm? Jeg kunne eventuelt sætte den til 30-40Nm for at være sikker på, at tændrørerne sidder korrekt fast?

/Brian
Hej Brian,
Hvis du bare har spændt dem med lidt "gefühl" er det garanteret i orden. Men de skal bestemt ikke spændes som en hjulmøtrik :-)
Med venlig hilsen
Vangsøe

Vangsoe
20NM svarer til 2 kg på enden af en 1meter lang stang. det er ikke ret meget.
Tak endnu engang for Jeres input.

Jeg tror, at jeg løsner dem igen og strammer dem lige indtil de begynder at bide.

Tror I, at jeg kan reset'e bilens computer ved at pille batteriet fra? Eller skal den på værkstedet?

/Brian
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis