algebehandling af tegltag - god ide?

Mit tegltag er mildest talt ret grimt (mos, alger, beskidt). Kan det svare sig at give 1000-2000 kr for en såkaldt alge/mosbehandling fra et tagrenoveringsfirma? Eller sprøjter de blot algefjerner på og fejer taget bagefter?

Det er åbenbart blevet muligt nu at få efterglaseret betontage. Er der nogen der ved hvorfor det kan gøres på et betontag og ikke på et tegltag - eller kan det det?

Kan tegltag males?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej smile

Istedet for diverse rensninger, så kan jeg anbefale en kobbertråd/plade i toppen langs rygningen. Irringen dræber alger.

Mvh
ThomasB
Hej Thomas!

Jeg havde hørt om kobbertråden.
Jeg troede kun det virkede som forebyggelse!

Er der ikke noget med at en sådan kobbertråd skal kobles til jord, da den virker tiltrækkende på lyn?
Hej igen.

Nej, den virker skam også på eksisterende alger/mos. Dog er det klart at der stadig vil sidde lidt belægninger, når algerne/mos er dødt. Det kan som regel spules væk.

Du behøver ikke at være bange for at lynet slår mere ned, fordi du har kobbertråd. Tænk på alle de bygninger der har kobbertage. smile

Du kan købe noget kobberplade i 3-5 cm bredde. Det skal bare op mellem rygning og tagsten, og stikke 1-3 cm ud.

Mvh
ThomasB
der findes også plader til at lægge under rygningen og ned at den øverste tagsten.
det er plader med gæller så regnvandet kommer ekstra meget i berøring. De skulle virke og er bukket i facon som tagstenen men koster vist omkring 3 - 400 kr / meter..

Om en lille lap kobber meller hver sten ved rygningen er nok ved jeg ikke. Måske er det for lidt til at tage de alger der ligger højest på tagstenene ?? Men et økonomisk overkommeligt forsøg er det da.

Er der nogen der ved om det skal være en speciel kobber legering ??? Eller er det lige meget ??

Venligst Njord

MVH Njord
Hej smile

Det er ganske alm. kobber.. Det samme kobber som er i bådmaling wink

Mvh
ThomasB
Annonce
OK kobberer typen er måske ikke så afgørende..
Men jeg erindrer trods alt at der er forskellige legeringer og at nogle irer lettere end andre.
I min tid som værktøjsmager har vi også anvendt forskellige kobbe rlegeringer da de har helt forskellige egenskaber, både hvad angår bearbejdning som varmeledning.
Men jeg erkander da også at der nok er tale om helt specielle formål og at kiloprisen nok er den højeste for disse specielle legeringer.

Måske kan man skaffe noget gammel luftledning !!
Det må kunne monteres i nogle kobber trådholdere som man selv krøller af lufteledningen. Denne vil evt også kunne forbindes med et jordspyd for at aflede evt lyn hvis man føler sig mere sikker ved at have denne afleder.

Venligst Njord

MVH Njord
Hejsa.

Er der ikke noget med, at hvis man har galvaniserede tagrender, skal man absolut ikke have inddækninger og skotrender af kobber pga. risikoen for galvanisk tæring? Eller er det omvendt?

Hvis det første er tilfældet er det måske ikke så smart med omtalte kobber-dimser, men som sagt kan jeg ikke huske det.

Med venlig hilsen
lf
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også