Afmotage af radiator. Midlertidig

Hejsa. Jeg er i gang med gæstetoiletet, hvor der er klinker bagved radiatoren.. Den skal så ned for at få klinkerne ned...

Kan jeg "bare" slukke på termostaten til radiatoren, og koble den af efter termoen, eller skal jeg igennem den helt store omgang... Har Fjernvarme i huset..
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal igennem den helt store omgang med at tage trykket af dine radiatorer, tømme for vand. monterer midlertidige endepropper på rørene. Fylde vand på igen og huske at lufte radiatorene ud.
Go arbs lyst.

V.h. Håndværkeren
Du kunne jo også slippe for den ene gang tømning af anlæg ved at sætte et par Ballofix afspærringshaner ind på rørene, efter at have kortet rørene af og skåret gevind.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Citat fra ktm

Du kunne jo også slippe for den ene gang tømning af anlæg ved at sætte et par Ballofix afspærringshaner ind på rørene, efter at have kortet rørene af og skåret gevind.
mvh
ktm

Ikke nogen optimal løsning. Ballofix'er er udstyret med O-ringe. Og de bliver trætte med tiden. Så enten vil de lække, eller også gør de det, når man skal bruge dem.

I stedet piller man den vinkelløbende radiatorforskruning af, der sidder på returen, og monterer en DANFOSS RLV returkobling her i stedet. Vandet skal dog af, for at foretage denne udskiftning.

Når radiatoren så skal af en anden gang, lukker man for RLV'en og monterer den tilhørende slangekobling, tager termostathovedet af, og lukker forsigtigt ventilen med en lille skruetvinge. Så åbner man tømmehanen, der er indbygget i RLV, og luftskruen. Nu tømmes radiatoren for vand, mens der er tryk på det resterende anlæg.

Når radiatoren så er afmonteret kan man skrue et par 3/4" messingslutmuffer på hhv. termostatventil og RLV hanen - de har den fordel at de er totalt plane indvendigt, hvorfor de kan pakke (tætte) vha. fiberskiver. Når de er monteret kan skruetvingen fjernes, og der er plads til at arbejde. Det skal lige indskydes, at dette kun kan gøres med DANFOSS ventiler, da de har std. rørgevind. Hvis du har TA termostater eller HERTZ eller andre mærker kan du ikke gøre det, de de er forsynet med M28*1 gevind.

Når radiatoren skal genmonteres, starter man med at spænde skruetvingen på ventilen igen. Så fjernes de to slutmuffer, og radiatoren monteres.
Check at luftskruen er lukket, og fjern skruetvingen, og luk op for RLV'ens gennemløb.

Voila.

" Who dares wins" - Eller rettere:  "Who tries learns!"
Aut. Vvs-installatør og kloakmester.

Så vidt jeg kan se sidder der Ballofix på udløbsrøret på mine radiatorer, Danfoss termos. på indlbøet. Jeg skal ligeledes demontere dem midlertidigt (bor 2. sal i 4-sals ejendom).
Hvordan fungerer de Ballofix, som envejsventil, eller skal de skrues til?
Hvor længe kan/"tør" jeg lade rørene stå m radiatoren demonteret?
Tak.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis