Billedopløsning

Hvilken opløsning bør man have på sit digital kamera, hvis man bare vil tage alm. 10x15cm billeder?

Jeg kan selvfølgelig ikke huske mulighederne her og nu, men det må da være noget standard-noget rolleyes

Mvh. Carsten.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har et kamera med 3.2 Mpixels. Opløsningen har aldrig været et problem ved 10x15.
Derimod er lysfølsomhed og dynamik efter mine erfaringer meget vigtigere, og de bliver desværre ikke opgivet når man køber kamera sad
Farvebalancen er også et tema...

Blærefaktoren ved antal megapixels er stærkt overdrevet.

MvH,

Bent.
Citat fra Bent Andersen

Blærefaktoren ved antal megapixels er stærkt overdrevet.


Ja, det har jeg fundet ud af. Jeg har købt et på 8,1.
Jeg fandt ud af, at jeg med en indstilling på 8 megapixels kun kunne tage omkring 8 billeder inden den interne hukommelse var brugt op (20 MB)

Så fandt jeg ud af, at jeg kunne skrue ned for billedopløsningen, og derved komme til at tage flere billeder inden hukommelsen var opbrugt.

Så ville jeg jo bare høre, hvor lille en opløsning man kunne operere med, og så stadig få et godt resultat, altså alm 10x15 cm tage med et pocketkamera.

Mvh. Carsten.
Hej

Er helt enig med ovenstående, i princippet mener jeg at 1 megapixel burde være nok til til et 10*15 cm billede. Det er andre forhold som er vigtige. Jeg irriteres selv over manglende lysfølsomhed, dårlig autofocus, lille svag blitz. Optikken er også meget betydningsfuld. Er det en lækker zeiss linse eller bunden af se sodavandsflaske der er brugt? Altsammen betyder det meget. Jeg ved ikke, hvad jeg ville købe idag, men tankerne går nok i retning af et lille spejlreflex kamera med mulighed for montering at en ekstern blitz. Det som man taber ved den løsning er jo selvfølgelig komforten ved et at kameraet er større.

mvh Anders
Ovenstående betragtninger kan du tage for pålydende. Jeg vil påpege at zoom, linse og tilhørende billedstabilisator er af afgørende betydning. Tænk på at 3x zoom ca. svarer til normal synsvinkel, hvilket igen svarer til en 50 mm linse på et normalt 24x36 småbilledkamera. Den størrelse giver standard "feriebilleder" som ikke egner sig for fremvisning, da ingen andre end én selv kan se hvad det skal forestille. 6x zoom er fremragende til portræt fordi du kommer lidt på afstand og så slapper folk af. Skal du forevige børn og familie går det ikke med mindre end 6x zoom, hvis du da ikke påregner at "løbe motivet op". Blitzen er en god og nødvendig ting at have.
Personligt ville jeg vælge et hvor man kan aktivere blitzen under alle forhold - også i solskin.

Mvh. Christian

Min erfaring er at 1 mbit slet ikke dur, 2 er tålelig og 3 nærmer vi os.

Billedstabilisator er et must når man har nået min alder, jeg er for hurtig til at trykke inden kameraet har indstillet sig, og kan ikke holde det ude fra mig selv uden at det ryster lidt.

Zoom savner jeg også, nu er 3 x vel standard, men det er for lidt.

Digital zoom er ligegyldig, den kan du lave nøjagtig magen til på PC, men dejlig hvis der er en køn pige her og nu smile

Jeg gemmer mine billeder i ca. 1 mbit, men ændrer dem til 100-300 kbit når nogen skal have dem. Det er fint til skærmen men nok for lidt til et skarpt billede (men det koster selvfølgeligt toner).

Papiret er vigtigt og indstillingen af udskriftsprogrammet også, så det matcher papirkvaliteten.

Og det var så mine (ringe) erfaringer.

Mvh. JørgenE
Annonce
Hej Carsten!
Jeg overså dit andet indlæg, så mit svar blev rent volapyp, - beklager.
Da jeg er gammel amatørfotograf er skarphed altafgørende for mig, og da jeg har hørt for mange beklage sig over billeder som ikke havde en rimelig skarphed, reagerede jeg prompte. Billeder af vigtige begivenheder lader sig sjældent reproducere.

Mit kendskab til kamerateknikken går et par år tilbage, og dengang blev billederne komprimeret samtidigt med at størrelsen blev reduceret, hvilket har en negativ virkninger på skarpheden - også på 10x15 billeder. Afhængig af hvilken type billeder du normalt tager, vil udskiftning af RAM-kortet løse nogle af dine problemer, men det kræver at billederne redigeres på PC'en. Det lyder svært, men det er det ikke, og så har du originalerne i behold når printernes farveteknik bliver forfinet. Udprintede kopier er ikke så glade for daglys.

RAM-kortets skrivehastighed er afgørende for hvor hurtigt billederne gemmes og med 8Mpix bliver det nok omkring 21mB i fuld opløsning, så med et langsomt RAM-kort kan der gå ret så mange sekunder før kameraet er klar til en ny optagelse.

Hvis du ønsker en mindre opløsning til 10x15, vil jeg anbefale at tage en lille serie billeder af det samme motiv med forskellig opløsning og vælge ud fra det. Det kunne også være interessant at sammenligne med et original redigeret/reduceret billede fra PC'en.

Hvis det er feriebillerder i pocket-kvalitet der er i højsædet er 1 megapixel OK, men det kan du afgøre hvis du laver omtalte prøve.

Mvh. Christian

Det ender jo nok med at jeg må prøve mig lidt frem, og så se hvad jeg kan leve med, og hvad der er absolut fantastisk.

Mange tak for svarene, det fede ved denne side er jo, at når jeg har glemt alt hvad I skrev, så kan jeg finde det igen, og derved blive klog på det endnu en gang.

Mvh. Carsten.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis