ny bund i en jolle

hej venner

jeg har købt mig en jolle på 520 og 190 bred med styrepult. med en 35 hk suzuki af ældre årgang.

nu til et af mange spørsmål. båden har ligget udenfor i en have i nogen år og har stået under regn vand. derfor var bunden frost sprunget. men en stor hjælp fra min kære nabo to vi vores vinkelsliber og skar det øverste lag bund ud. mellem køl og bunden var der nogen råddene brædder, der på lå en alm krydsfinier plade som var meget våd og et lag glas fiber. se vedlagte foto

HVORDAN KOMMER VI VIDRE HJÆLP..................

min ide er at lave et nyt sildeben tilpasset bådens form og ligge en vandfast krydsfiner plade på. og noget glasfiber til sidst....

skal vi komme noget skum/flamingo/intet/eller andet i hulrummet ????
har læst nogen af jeres andres problemer med både og glasfiber....
i snakker om 300/450/600 grams glasfiber måtter !!!! men hvor tyk bliver det forskellige grams... og hvor tyk skal min bund være ?????

hmm men et andet problem.. nej vi har kun udfrodringer

hækken var pil rådden da min kære nabo gik på den da han ville slibe den gl. glasfiber ren. så på med en skæreskive og af med den (se foto)

HVAD GØR VI NU ??

naboen og jeg har snakket om 40/50 mm vandfast krydsfiner og belægge den glasfiber ????
den skal være stærk, vi skulle gerne stå på vandski til sommer.

hvor tyk glasfiber skal der være på....

håber i kan hjælpe os.. for vi er gået lidt i stå.....
og så bliver det bare til hygge øl..... men det jo også hyggeligt

laver lige en ny tråd om min styrepult.... og min motor...

lige et STOR tak for hjælpen kære Nabo, håber du kommer igen
49 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De stumper brædder du fandt er det man kunne kalde bundstokke, hvorpå fineren hviler. Der skal laves nye og de skal passe til bunden, alternativt sættes i en masse, som udfylder evt gab. dørkpladen skal nu tilpasses og skrues fast på bundstokkene, her udfyldes også evt gab i kanten, hvorefter der lægges fiber på.
Da meget af dit fiberarbejde er rundt i/om hjørner, skal du ihvertfald der bruge den tyndeste fiber. På plane flader kan bruges en tykkere.
Måsk en anden gang du skulle bede naboen lige trække vejret inden han går i gang. Rep. af agterspejl havde været meget lettere og ha' holdt sig der, hvis han havde ladet 50mm af spejlet stå hele vejen, så havde man haft den kant at plaste nyt på og ikke som nu, hvor plastningen udv. skal foregå hen ad siden. Selve glasfiberarbejdet er beskrevet flere steder her i forum.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Flotte alternative bukke du har der !

Håndværkeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Citat fra lynæs

De stumper brædder du fandt er det man kunne kalde bundstokke, hvorpå fineren hviler. Der skal laves nye og de skal passe til bunden, alternativt sættes i en masse, som udfylder evt gab. dørkpladen skal nu tilpasses og skrues fast på bundstokkene, her udfyldes også evt gab i kanten, hvorefter der lægges fiber på.
Da meget af dit fiberarbejde er rundt i/om hjørner, skal du ihvertfald der bruge den tyndeste fiber. På plane flader kan bruges en tykkere.
Måsk en anden gang du skulle bede naboen lige trække vejret inden han går i gang. Rep. af agterspejl havde været meget lettere og ha' holdt sig der, hvis han havde ladet 50mm af spejlet stå hele vejen, så havde man haft den kant at plaste nyt på og ikke som nu, hvor plastningen udv. skal foregå hen ad siden. Selve glasfiberarbejdet er beskrevet flere steder her i forum.


hej lynæs
tak for dine svar.
du skakker om en masse som man kan sætte bundstokkene i hvad hedder det ??
ja jeg har læst mig til at tynde måtter til finish og kroge og tykke måtter til plane flader. men kan ikke finde nogen steder hvor der står hvor tykke de forskellige gram's måtter bliver når de er tørre...... har du nogen ide til hvilken gram's vægt og lag jeg skal bruge til agterspejlet og bund ??? skal ku holde til vandski og en ny 50 hk lidt power sejlas :p

agterspejlet var genmem rådden og det var meget tyndt lag glasfiber der var tilbage, derfor valgte vi at save den helt at.....

håber at høre mere fra dig

mvh Hr.Ertmann
Citat fra Håndværkeren

Flotte alternative bukke du har der !

Håndværkeren


hej Håndværkeren

1000 tak biggrin vi måtte jo hvad vi hade nok af

mvh Hr.Ertmann
hej igen.
de hersens bundstokke skal følge bunden, og det gir jo lidt tilpasningsarbejde, og er der trods alt et lille gab, kan du købe lidt polyesterspartel med glasfibertråde til at udfylde evt. gab. Derefter plastes det fast til bunden, såån lige for at holde det på plads.
Med en kraftig finerplade i agterspejlet vil jeg tro at 2 lag 450 gr.'s eller tilsv. 250gr. måtte udv./indv skulle kunne klare jobbet. I overgang indv. til siden ville jeg lægge 5-6 lag 250gr.'s ca. 10-15 cm til begge sider. Her er det også vitigt at udfylde evt. gab.
På dørken 2 lag 250 gr. Det er vigtigt at rulle polyesteren godt for at få al luft rullet ud, resultatet skal være helt fri for små hvide bobler, og da polyester ikke i sig selv, har nogen styrke, skal der ikke mere på end alt er gennemvædet.
Hvis du har rullet det, der skal til og ikke har brugt for meget polyester, vil tykkelsen ikke ændre sig af betydning. Du kunne også gi' dørken 1 gang af det helt tykke, men 2 tyndere lag gi'r en bedre sandsynlighed for at det er tæt, men det har nok lidt med selvtillid at gøre.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Citat fra lynæs

hej igen.
de hersens bundstokke skal følge bunden, og det gir jo lidt tilpasningsarbejde, og er der trods alt et lille gab, kan du købe lidt polyesterspartel med glasfibertråde til at udfylde evt. gab. Derefter plastes det fast til bunden, såån lige for at holde det på plads.
Med en kraftig finerplade i agterspejlet vil jeg tro at 2 lag 450 gr.'s eller tilsv. 250gr. måtte udv./indv skulle kunne klare jobbet. I overgang indv. til siden ville jeg lægge 5-6 lag 250gr.'s ca. 10-15 cm til begge sider. Her er det også vitigt at udfylde evt. gab.
På dørken 2 lag 250 gr. Det er vigtigt at rulle polyesteren godt for at få al luft rullet ud, resultatet skal være helt fri for små hvide bobler, og da polyester ikke i sig selv, har nogen styrke, skal der ikke mere på end alt er gennemvædet.
Hvis du har rullet det, der skal til og ikke har brugt for meget polyester, vil tykkelsen ikke ændre sig af betydning. Du kunne også gi' dørken 1 gang af det helt tykke, men 2 tyndere lag gi'r en bedre sandsynlighed for at det er tæt, men det har nok lidt med selvtillid at gøre.


hej igen wink

den masse er vel det samme som det de laver bil med plastig padding... bare model glafiber....??
men du skal have 1000 tak for at du satte antal lag på gram vægten. der kom vi langt.. hvor meget tro du vi skal ligge i bunden ?? der kommer en vandfast krydsfiner (den brune type) plade ca 25 mm i. skal vi forbehandle pladen med noget før vi lægger glasfiber på den glatte plade ??

på forhånd tak HR.Ertmanncool
Ja det er det samme, glasfiberen er i for at det ikke skal knække når vandet klasker mod bunden.
25 mm plade lyder tungt, sæt bundstokke ca. 30 mm bredde i med 40-50 cm's afstand, en 12mm billig finerplade til dørk. Har du lavet det rigtigt, ser den aldrig vand. Husk for alle tilfældes skyld at bundstokkene ikke når bunden på de midterste 2 cm , så vand kan løbe fra ende til anden, lav evt. Et aftapningshul nederst i bagsmækken.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Blot et lille Ps. 450 g. måtten kan skilles så du står med 225 g. måtter.
Og så lige en ret vigtig detalje, når do skal bruge stykker af måtte må du ikke klippe / skærer dem du skal rive dem eventuelt efter en linial, det giver den bedste overgang men også den stærkeste.
Polyester spartel masse kan du lave af glasfiber skære støv iturevet måtte og lidt talcum der blandes i polyesteren inden du hælder hærder i.

V.h. Håndværkeren
Citat fra Håndværkeren

Blot et lille Ps. 450 g. måtten kan skilles så du står med 225 g. måtter.
Og så lige en ret vigtig detalje, når do skal bruge stykker af måtte må du ikke klippe / skærer dem du skal rive dem eventuelt efter en linial, det giver den bedste overgang men også den stærkeste.
Polyester spartel masse kan du lave af glasfiber skære støv iturevet måtte og lidt talcum der blandes i polyesteren inden du hælder hærder i.

V.h. Håndværkeren


hejza
okey det er nu meget rart at vide at man kan skille måtterne af og tak for tippet med at rive og ikke klippe måtterne ud. og fin ide til sin egen hjemme lavet polyester spartel masse. tror du at en 450 gram's måtte er nok til bund ?? skal vi ridse/slibe lidt på krydsfiner pladen før vi ligger glasfiberen på i bunden...

mvh Hr.Ertmann
hej igen.
Generelt kan der siges at høvlet træ, som skal limes/pålægges glasfiber mm. altid skal slibes først, gerne groft. korn 60-80. en 450'ser bør være nok, lagt rigtigt på.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 39 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også