Vaskemaskine motor!

Hej med jer.

Så er den gal med min gamle vaskemaskine.
Den vasker fint men når vi komer til det med at centrifugere... ja så roterer maskinen ikke, den bruger blot tiden som programdelen tager til at stå og brumme lidt. Det er samme motor der vasker og centrifugerer, centrifugeringen kan ske med 2 forskellige omdrejningshastigheder.

Jeg har en mistanke til at det kan være kullene, da de er noget korte.

Motoren er ikke ny da det er en der er hentet fra en søster maskine. Og de er bygget i April 1986. Men jeg mener da at have set Miele reklamere med at de holder længe... Jeg har faktisk tidligere skiftet motoren til en renoveret efter samme problem. Men det koster jo noget...

Er der nogen der kan give et hint til min mistanke til kullene?

Er der noget der kan måles på? Inden et indkøb af nye kul?

Eller er ideen helt ude i skoven?

På forhånd tak for svarene.:p

MVH Njord
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Njord,

Når den at komme igang med centrifugeringen? Har lige skiftet kullene på vores AEG - den nåede lige at komme igang, så smed den kullene op "på tværs" i holderen. Jeg testede det ved at daske motoren let på siden med en hammer - så startede den igen for kort efter at slå fra.
Den vaskede - for det meste - fint, indtil den kom til centrifugeringen (det tog mig over en uge at finde de rigtige kul, for det var selvfølgelig en kampagnemodel, der ikke var registreret under kampagnenavnet....)

Ovenstående kræver naturligvis, du piller bagbeklædningen af og har den stående frit, mens den kører - men tror ikke det er en forhindring for dig wink

Mvh.

Jan R.
Hej

Når jeg hiver kullene af er de ganske korte, så det kan tyde på det samme som med din....

Den maed at palle bagbklædningen af er ikke god... Det er ikke muligt at fjerne, uden en vinkelsliber eller lignende.... Det er en fast del af kabinettet ;-)

Motoren, og pumpe osv serviceres fra bunden. Nu er motoren ude og ligge i bilen, så må jeg se om ikke jeg kan finde nogle kul.

Min er en Miele, en jubilæumsmodel fra 1986. Så der burde jo ligge masser af reservedele til dem... En Miele holder jo igenerationer, siger de i reklamerne... Jeg vil tilføje, JA hvis man kan reparere dem selv ;-) Ellers bliver det for dyrt.

Men mon ikke der kan findes et sæt kul....


Tak for din forklaring, der stemmer fint sammen med min vurdering.

MVH Njord
Måske er det en ide lige at tjekke hvor meget ekstra vand og strøm den bruger ift. en nyere model..
Vi havde selv en god slider (vølund), men jeg blev lidt forskrækket over hvor meget ekstra den kostede per vask.
Nu er den skiftet til en ny Miele og det kan tydeligt registeres på vand og strømforbrug.
Men det kommer selvfølgelig an på hvor tit den kører.
Den kører vel 3 gange i ugen.
Den centrifugerer med 1200 omdrejninger.
Det er jo ikke vildt regnet i dagens tal, men dog noget forud for sin tid.
El og vand forbruget er givetvis større end for en ny. Men der er jo også en lille investering ;-(

Jeg checker lige kulprisen hos www.repart.dk imorgen.

Så må det være med til at afgøre valget.

MVH Njord
Hej med jer

Så er den fixet...
En tur omkring Repart i Viby.
Og straks jeg smed sjoveren ( ja altså motoren ) op på disken kendte ekspedienten motoren, og hvilken maskine den hørte til.. Kullene fandt han på ½ minut, uden katalog osv..

Kullene kostede 103,75 incl moms.

Han snorede lige akslen et par omgang og kom så med meldingen at en ombytningsmotor ville være en god ide. For min gamle motor ville larme men sikkert køre. Jeg ved jo godt den larmer lidt, men det skal jo helst rulle billigt, og så meget larmer den nu heller ikke. En ombytningsmotor med nye lejer, nye kul og kommutator, vil koste ca 1100,- incl moms.

Den gamle fik skiftet kullene og med juniors uvurderlige hjælp, og ikke mindst hans nye værktøjskasse ;-) kom maskinen til at snure på et lille kvarter incl oprydning. Junior der lige er fyldt 6 år var stolt da han jo nu havde repareret vaskemaskinen.

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis