slange til brændeovn med vand tank

jeg har tænkt mig at investere i en brændeovn med vandtank der skal varme den eksisterende vandbehold med brugsvand op

er der nogen der ved hvilken størrelse slange man skal bruge til brændeovnen
der må vel være et standard størrelse ?

Kan man eventuelt bruge gulvvarmeslange ?

ibber

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra ibib

jeg har tænkt mig at investere i en brændeovn med vandtank der skal varme den eksisterende vandbehold med brugsvand op

er der nogen der ved hvilken størrelse slange man skal bruge til brændeovnen
der må vel være et standard størrelse ?

Kan man eventuelt bruge gulvvarmeslange ?


spørg i et pejsecenter der forhandler skidtet.
Citat fra ibib

jeg har tænkt mig at investere i en brændeovn med vandtank der skal varme den eksisterende vandbehold med brugsvand op
er der nogen der ved hvilken størrelse slange man skal bruge til brændeovnen
der må vel være et standard størrelse ?
Kan man eventuelt bruge gulvvarmeslange ?


Du kan da ikke bruge slange til vandet direkte fra brændeovnen, den vil ihvertfald få det varmt p.g.a. strålevarmen.
Men inden du går ud og indvesterer i en brændeovn med vandkammer, så tænk lige over denne metode. Du vikler et 15 mm. kobber rør omkring røgrøret så tæt på brændeovnen som muligt, og med kobber rørene tæt på hinanden så det ligner et gevind, så kan du allerede varme dit brugs vand op alt efter hvor stor en varmvands beholder du har. Du kan så vælge om du vil udnytte varmen optimalt ved at lægge en isolering omkring kobber rørene og en blik kappe udenom igen eller lade kobber rørene stå frit og så rende og polere på dem.
Jeg går ud fra at du vil have en pumpe der selvstændigt trækker vandet rundt i det system og et par ventiler hvormed du kan lukke til det i sommerperioden.

I "gammeldags" central systemer brugte man ikke cikulations pumpe, men rør med en stor dimention så vandet cikulerede af egen kraft. På moderne anlæg bruges der rør med lille dimention og en pumpe for at få vandet rundt, så jo tyndere rør du bruger jo større tryk skal din pumpe levere for at få et vist flov i vandgennem gangen.

V.h. Håndværkeren smile
Orv ! det havde jeg da helt glemt at der fandtes.

Håndværkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis