Gulvvarme

Hej.
Er ny i dette forum og nybagt husejer. Vil have gulvvarme i et af rummene. Ca. 35 m2. Der er beton under gulvtæppet. Gulvet er behørigt isoleret iflg fagmænd. Kan man fræse i betonen til vandgulvvarme? Er det dyrt?
Kan det bedre betale sig at bruge DEVI? :!:
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har set at man nu kan få noget meget tyndt materiale til at lave vandbaseret gulvvarme i stil med DEVI, dog nok tykkere.
Desværre husker jeg ikke fabrikatet og aner intet om, hvor godt eller skidt det er,
Jeg ville ikke turde fræse riller i gulvet, idet det vil svække pladen voldsomt med risiko for brud.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

www.megatherm-magneta.dk har et system der ikke fylder ret meget i højden, men prisen er i den høje ende.

Din ide med at fræse ud i betonen tror jeg vil være bedst. Men jeg ville bruge f.eks et 12mm pexrør, og så halvere afstanden til 15 cm imellem hver rør, og så kun fræse rørerne 1-2 cm ned i betongulvet.

For at kompensere for modstanden i det mindre gulvvarmerør kan gulvet fordeles ud på 2-3 strænge.

Mvh

Klaus
Eller fræse så store riller at der kan gå varmefordelingsplander I. Du skal være opmærksom på at der SKAL havldelen af afstanden mellem slangerne beton oven på slangerne. Skal de ligge med 30 cm. afstand skal rillen altså være 15 cm dyb. Med alupalder kan du nøges med 25mm Varmen stiger i 45 grader og der er ingen vej uden om. Ellers vil du kunne mærke dem gennem gulvet. Der er lidt for stor afstand mellem mine, i en afdeling af huset jeg ikke selv har lavet og der skide træls at kunne mærke forskel. Yderligerer skal du tænke på om du ikke skal lave "vent retur" i et rum i den størrelse. Det bliver et helvede at hugge de slanger ned.
Med alupladerne undgår du fuldstændig det problem, og problemet med "vent retur" men de er rinemigt dyre. Mine er købt hos en vvs foretning her på nettet og var de absolut billigste jeg kunne finde. Ikke noget fancy navn, men det dur bare 100%
Elektrisk varme er, lige meget hvad, meget dyrt at køre med. Du vil have det samme behov for Kwh lige meget om det kommer fra et fyr, fjernvarme eller strøm, og strømmen er suverent det dyreste at køre med. Lige meget hvor godt der er isoleret eller ej. Varme behovet er det samme og strømen vil stadig være dyrest.

Eks. Jeg fyre med korn, hvilket giver en Kwh pris omkring 25 øre vil jeg tro
Træpiller giver en pris på ca. 50 øre.
Oliefyr ca. 75 øre.
Ved ikke hvad fjernvarme koster men elprisen er over 150 øre

Så overvej den med elvarme. Måske nemt nu men du bliver starffet senere. Iøvrigt er det også rimeligt dyrt i anskaffelse til så stort et rum. Der skal jo også noget ovenpå inden du lægger gulvet på. Her kan du nøjes med 4 mm masonit på varmefordelingspladerne. Det bliver noget skidt på Devi måtterne.
Helt enig med cln

Jeg havde ikke tænkt på løsningen med varmefordelingsplader, og jeg er helt enig i at det må være den bedste og måske billigste løsning. Det er rigtigt at pladerne koster lidt knaster men så sparer du jo lidt på at få skåret dobbelt så mange riller som mit foreslag gik på.

Jeg er dog ikke enig i at ved 30 cm afstand på varmeslangerne at de skal ligge i 15 cm dybde, men denne diskution har vist været her før biggrin

Mvh

Klaus
Citat fra www.spotvvs.dk

Helt enig med cln

Jeg er dog ikke enig i at ved 30 cm afstand på varmeslangerne at de skal ligge i 15 cm dybde, men denne diskution har vist været her før biggrin

Mvh

Klaus


Jeg ved godt at det er diskuteret til hudløshed. Det eneste jeg forholder mig til er fakta i mit eget gulv.
I den ene havldel er der 30 cm mellem slangerne og 10 cm beton på. Den del jeg ikke har lavet. Her fremtræder slangerne tydeligt.
I den anden havldel er der 20 cm. mellem og de samme 10 ovenpå. Her kan jeg OVERHOVEDET ikke mærke dem.
Fremløbstemperaturen og flow hastigheden er den samme, så det er ikke derfor. Vandet løber fra den ene slange direkte over i den anden, derfor ved jeg det.
Men det er kun min egen erfaring, kun byggende på fakta her. Om varmen opfører sig anderledes andre steder ved jeg ikke, men selv en statsminister har lov til at benægte fakta. Var det ikke Hilmar Baungsgård der udødeligjode den sætning? men fred med det.
Alt i alt er det et projekt fra helvede at gå igang med, men det kan selvfølgelig lade sig gøre.
Annonce
Hvis man begynder at fræse 10 eller 15 cm ned i et eksisterende betondæk, der angiveligt ligger på isolering, vil jeg mene at man vil få hele skidtet til at knække og man vil stå med en mængde løse betonbjælker, der selv om man støber imellem igen vil ligge løse og evt. fliser ovenpå vil løsne sig.
Som det rigtigt nævnes er det et projekt fra helvede at skære disse riller og i øvrigt var det en endnu tidligere statsminister, nemlig Knud Kristensen, der på ravjydsk udtalte disse bevingede ord om fakta, samme KK som også snublede i ordene ved Chr. X død og Frederik IX indsættelse. Så fik vi lige klaret lidt historie!
Jeg har lige været med til det selvsamme projekt hos naboen. Vi valgte at banke hele dækket op, 12 cm tykt, der lå på Rockwool batts. Fordi det ligger på isolering, er det meget nemt at smadre med en god elektrohammer. Det brækker meget nemt og deler sig i gode flager, og er ikke slemt at bære ud. Det tog mig ikke lang tid at smadre og det ville jeg meget hellere end at gå i gang med at lave alle disse riller. Tænk på hvilket svineri med støv det vil forvolde.

Når så gulvet er brudt op, står man jo herlig frit med udformningen af sin gulvvarme mm., og får konstateret tykkelse og tilstand på isoleringen under.

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg takker ktm for det hisoriske islet. :-)
Jeg er også enig i at det bliver noget rod at fræse dybe riller i gulvet, og at det ville kunne komme til at give nogle bevægelser senere. Som ktm også nævner er den "rigtige" løsning nok at banke det hele op med en meget stor hammer.
Alternetivt kunne det nye gulv hæves med en lægte, eller en gulvspånplade hvori rillerne laves og fordelingspladerne lægges, men at hæve gulvet har jo også andre konsekvenser.
Tak for alle jeres svar. Da gulvet er lavet efter alle forskrifter mht isolering, synes jeg det er for meget at begynde at hugge det op. MEN, kunne man forestille sig at jeg brugte et vandbaseret system? Hvor meget eller rettere hvor lidt plads tager det? Ovenpå skal nok lægge aske eller fyr lamelplank, der fylder 14-16 mm. Der er nok ialt 40mm at give af før jeg begynder at skære af døren. rolleyes
Hvis du har 40 mm i alt, og du skal bruge 14 mm lamalparket, så har du 26 cm at gøre godt med.

Jeg vil så foreslå at du lægger megatherm varmefordelingsplader 16 mm med 20 cm mellem hvert spor, de fylder ca. 16,5 mm i højden, og du lægger det på forskaldnings brædder.

Alt i alt kommer du op på ca. 30,5-31 mm i højden.

Mvh

Klaus
Der er en mulighed med varmefordelingsplader, de fylder ikke ret meget.
Jeg har ingen erfaring med det, men har sat det installeret flere steder. Det kan også reguleres hurtigere da det ikke skal varme eller afkøle hele betongulvet først.
Jeg har fundet et link til en af producenterne: http://www.rothscandinavia.dk/dok02323.htm

Mvh.
Krisserkt

Venlig hilsen
Kris
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis