Akvariebord - konstruktion?

Hej,

Jeg ved ikke om dette forum er helt 100 % relevant, men der er ikke rigtigt et forum der passer til mit spørgsmål, så håber i stadig kan svarer?

Det ligger sådan at jeg vil bygge et akvariebord som også er en bar, har lavet lidt udkast til udseende, men ikke noget endeligt. Inden jeg laver den sidste tegning vil jeg lige hører til konstruktionen af et bord der skal kunne tåle op til 300 kg? Ca målene på bordet er B: 140, D: 30-40, H: 50. Håber i kan komme med nogen mulige konstruktioner af det bærende?

Mvh Mads Svendsen
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor stort er akvariet?
Hvor meget er egenvægten?
Husk at bordpladen, med tiden, vil blive udsat for fugt.
Afhængig af størrelsen, vil en (meget) tynd flamingoplade mellem akvariet og bordpladen hindre at urenheder på bordpladen får bunden til at revne, især hvis du har planer om at lave et isotopakvarie med diverse massive opbygninger.

Mvh. Christian

Citat fra Mathiasen

Hvad har du mulighed for at lave det i?

Jeg ville nok svejse en god solid ramme med noget profiljern 40x40 eller vinkeljern i bunden og beklæde den med noget træ. Skal baren ikke være højere end 50 cm?


Jeg har nok kun mulighed for at lave i træ, ellers skal jeg til smed og have det lavet. Og det er jo ikke ligefrem gør-det-selv! Og jo - meningen er at bordet skal forsætte op omkring akvariet også ende i en glasplade til bar, det er dog ikke besluttet da jeg vil have bunden lavet først!
Citat fra Kassereren

Hvor stort er akvariet?
Hvor meget er egenvægten?
Husk at bordpladen, med tiden, vil blive udsat for fugt.
Afhængig af størrelsen, vil en (meget) tynd flamingoplade mellem akvariet og bordpladen hindre at urenheder på bordpladen får bunden til at revne, især hvis du har planer om at lave et isotopakvarie med diverse massive opbygninger.


Altså akvariet er ikke købt endnu! Men det bliver max 250 l, altså 250-300 kg. Men tegningerne er på skitse niveau og jeg søger mere forslagv til en konstruktion i træ som kan støtte op på en plade hvorpå akvariet skal placeres? Og kan gummi ikke gøre det ud for flamingo?
Gummi kan sagtens gøre det.
Konstruktionen er ikke så vanskelig når blot du sørger for at benene er afstivet sideværts, og da du pønser på at lave det i forbindelse med en bar, kommer det helt af sig selv hvis den nederste del af baren er lukket. Så bliver konstruktionen selvafstivende. 300 kg fordelt på 4 ben eller to vanger bør ikke give svedperler på panden. Det er jo blot hvad 2 halvstore "voksne" vejer.

Mvh. Christian

Annonce
Citat fra Kassereren

Gummi kan sagtens gøre det.
Konstruktionen er ikke så vanskelig når blot du sørger for at benene er afstivet sideværts, og da du pønser på at lave det i forbindelse med en bar, kommer det helt af sig selv hvis den nederste del af baren er lukket. Så bliver konstruktionen selvafstivende. 300 kg fordelt på 4 ben eller to vanger bør ikke give svedperler på panden. Det er jo blot hvad 2 halvstore "voksne" vejer.


Du mener altså at et ben i hvert hjørne er godt nok? Hvis de altså er forbundet med f.eks sponplader som sidder? Spørger bare for at være sikker da 250 l. vand efter sigende ikke er godt for trægulv. rolleyes
Jeg tænkte bare om det også er holdbart nok på midten sådan med kun en plade?
Hvis bordpladen ikke hviler på en ramme, bør der være skillerum for hver 40 cm under akvariet. Opbygger du akvariet med sten og andet tungt kram, vil jeg anbefale at sætte afstanden ned til 30 cm, men det afhænger også af gulvets beskaffenhed og styrke. Altså er det mest sikre at bordpladen understøttes med vanger.
Har selv haft et 500L og det tilhørende bord havde 6 ben, men med en "køreklar" vægt på lidt over 1 ton turde jeg ikke løbe an på bordets styrke. Lavede et spånpladebord med skillerum for hver 30 cm, men gulvet var også dimensioneret til 2 ton pr. kvm. Havde ikke problemer i de 5 år det kørte.

Mvh. Christian

Citat fra Kassereren

Hvis bordpladen ikke hviler på en ramme, bør der være skillerum for hver 40 cm under akvariet. Opbygger du akvariet med sten og andet tungt kram, vil jeg anbefale at sætte afstanden ned til 30 cm, men det afhænger også af gulvets beskaffenhed og styrke. Altså er det mest sikre at bordpladen understøttes med vanger.
Har selv haft et 500L og det tilhørende bord havde 6 ben, men med en "køreklar" vægt på lidt over 1 ton turde jeg ikke løbe an på bordets styrke. Lavede et spånpladebord med skillerum for hver 30 cm, men gulvet var også dimensioneret til 2 ton pr. kvm. Havde ikke problemer i de 5 år det kørte.


Jeg er desværre meget lidt inden i tømmersprog eller hvad der er du bruger smile Så skal lige bruge lidt forklaring. Hvis jeg sætter akveriet på en ramme - skal det så bare være en ramme af træ, sæt fast på sidde stolperne, der støtter pladen helt ude langs sidderne?
Og skillerum med vanger? Er det bare en plade ned som støtter på gulvet og på pladen med et mellemrum for hver 30 cm?
Og hvordan finder jeg ud af hvad gulvet er dimensioneret til?

Mvh Mads Svendsen
Vangerne under bordpladen skal optage kræfterne fra akvariet. Bordpladen er slet ikke stærk nok i sig selv til at bære noget, og uden vanger vil bordpladen bøje nedad i løbet af kort tid, endda selv uden anden påvirkning end bordpladens egen vægt.
Spånpladebordet er rigtigt forstået. Det er lavet som en kasse med skillerum mellem top- og bundplade. Skillerummene er lukket bagtil for at afstive konstruktionen. De lodrette plader er også med til at fordele trykket på gulvet.
Min tidligere overbo havde et 250 L saltvandsakvarie på et standard stålbord uden bordplade, med det resultat at bundglasset revnede. Om det var fordi gulvet gav sig ved jeg ikke, men saltvand der drypper ned i møbler og alt andet inventar, står ikke højt på ønskesedlen.

Jeg går ud fra at du ikke har haft akvarie tidligere. Hvis du vil bruge det som en væsentlig del af baren, kan du ikke undgå problemer med fugt i træværket. 250 L er trods alt en rimelig stor størrelse og den samlede vægt kommer op omkring 350 kg. Hvis du bor i et gammelt hus skal du undersøge om gulvet evt. er støbt, hvor tæt strøerne ligger og i hvor god stand de er. Er det en lejebolig kan du få oplyst hvad gulvet er dimensioneret til. Har hørt at man visse steder skal have tilladelse til at opstille et akvarie. Da jeg kan fornemme at du ikke er fortrolig med at arbejde i træ, og at baren helst skal ligne noget der ikke henleder tanken på en bjælkehus, kan jeg kun anbefale at købe det tilhørende stålbord og opbygge baren omkring dette, men påregn at der skal være rimelig udluftning omkring akvariets top.

Har du regnet ud hvad akvariets daglige drift vil koste?

Mvh. Christian

Citat fra Kassereren

Vangerne under bordpladen skal optage kræfterne fra akvariet. Bordpladen er slet ikke stærk nok i sig selv til at bære noget, og uden vanger vil bordpladen bøje nedad i løbet af kort tid, endda selv uden anden påvirkning end bordpladens egen vægt.
Spånpladebordet er rigtigt forstået. Det er lavet som en kasse med skillerum mellem top- og bundplade. Skillerummene er lukket bagtil for at afstive konstruktionen. De lodrette plader er også med til at fordele trykket på gulvet.
Min tidligere overbo havde et 250 L saltvandsakvarie på et standard stålbord uden bordplade, med det resultat at bundglasset revnede. Om det var fordi gulvet gav sig ved jeg ikke, men saltvand der drypper ned i møbler og alt andet inventar, står ikke højt på ønskesedlen.

Jeg går ud fra at du ikke har haft akvarie tidligere. Hvis du vil bruge det som en væsentlig del af baren, kan du ikke undgå problemer med fugt i træværket. 250 L er trods alt en rimelig stor størrelse og den samlede vægt kommer op omkring 350 kg. Hvis du bor i et gammelt hus skal du undersøge om gulvet evt. er støbt, hvor tæt strøerne ligger og i hvor god stand de er. Er det en lejebolig kan du få oplyst hvad gulvet er dimensioneret til. Har hørt at man visse steder skal have tilladelse til at opstille et akvarie. Da jeg kan fornemme at du ikke er fortrolig med at arbejde i træ, og at baren helst skal ligne noget der ikke henleder tanken på en bjælkehus, kan jeg kun anbefale at købe det tilhørende stålbord og opbygge baren omkring dette, men påregn at der skal være rimelig udluftning omkring akvariets top.

Har du regnet ud hvad akvariets daglige drift vil koste?


Okay - jeg så vil jeg lave det med 6 stolper i bunden, forbundet med sidderne. På tværs vil der så for hver 30 cm komme en plade på tværs der støtter på plade og gulv?
Og jo - vil ikke sige jeg er en handymand, men har lige bygget et skrivebord i træ og ellers så bygger jeg selv højttalere (Ikke sådan nogen der bare skal kunne flytte luft, nogen gennemarbejde nogen)
Og jo har haft akvarie i 7 år - så ved godt hvad det handler om og er godt klar over det fugt problem! Men må jo finde en løsning på det!
Og drift af et sådant akvarie tror jeg ikke vil blive dyrere end i dag da jeg allerede bruger en pumpe til 250 l. akvarie! Selvfølgelig en smule mere med mere lys og større varmelegeme.
Og angående vores gulv - vores hus har vi selv bygget, det er 8 år gammelt og jeg har trægulv.
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis