Ny isolering på loftet

Hej Alle smile

Jeg har lige købt hus og underligt nok ser jeg først nu, at der ingen dampspærre er mellem overetage og loftrum sad

Sådan en dampspærrer: skal den være specialfremstillet til formålet (og derfor ret dyr), eller kan jeg bare købe en rulle plastik, hehe ??

Mvh. Per
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du pudsede lofter? I såfald behøver du ikke dampspærre.
Citat fra Pladderballe

Har du pudsede lofter? I såfald behøver du ikke dampspærre.

Nej. Fra 1.ste sal og op til uisoleret loftrum ligger der kun brædder, og ovenpå brædderne ligger der ca. 100 mm. rockwool med utallige kuldebroer, så min vurdering er, at varmen fiser ud ligeså hurtigt man opvarmer. Temp. falder typisk 5-10 grader på 1.stesalen i løbet af få timer, hvis man slukker for varmen.
Hvis du nu ville rulle en dampspærre ud oven på isoleringen, skulle du efterfølgende efterisolere med minimum 200 mm. Dampspærren skal jo ligge på den varme side, og maks. 1/3 inde.

Mvh. Carsten.
Jeg ville bruge en dampspærre med aluminiumsfolie der reflekterer varmestrålingen. Plastfolier har det med afhængigt af hvad de er lavet af at tørre ud og blive skøre.
Havde en balle glasuld stående på loftet i original plastfolie-emballage. Folien smuldrede efter ca. 10 år. Der kom okke ret meget lys ind på loftet.
Citat fra evp

Jeg ville bruge en dampspærre med aluminiumsfolie der reflekterer varmestrålingen. Plastfolier har det med afhængigt af hvad de er lavet af at tørre ud og blive skøre.
Havde en balle glasuld stående på loftet i original plastfolie-emballage. Folien smuldrede efter ca. 10 år. Der kom ikke ret meget lys ind på loftet.


Jeg mener at den plast der er på visse isoleringsemner glasuld/rockwool/lecanødder etc. er beregnet til selvopløsning, så den ikke forurener i naturen til evig tid.

Mvh. Birger

P.S. Det er muligt at jeg ikke har ret i indlægget

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Annonce
Det er muligt, men smulderet var noget der absolut ikke hang sammen som en folie - det knækkede i bittesmå stumper hvis det blev påvirket mekanisk, men da det er ikke liggyldigt hvilken plastfolie man bruger som DAMPSPÆRRE så - bare for en sikkerheds skyld. For ikke kendere er et eksempel på destruktiv materialeadfærd jo fint at høre om - det ku være man kunne huske det inden man lavede noget forkert. Afdækningsfolie er billig men ubrugelig til andet end 14 dages opsamling af maling der skulle have været andre steder. ;-)

Der findes også plast man kan brænde, der kun afgiver vanddamp og CO2 i processen.
Citat fra Carsten Weye

Hvis du nu ville rulle en dampspærre ud oven på isoleringen, skulle du efterfølgende efterisolere med minimum 200 mm. Dampspærren skal jo ligge på den varme side, og maks. 1/3 inde.

Mvh. Carsten.

Jeg havde tænkt mig at lægge plastdampspærre ovenpå loftbrædderne og 300 mm isolering ovenpå.

Kan man gøre det uden problemer ??

Obs: Alle loftbrædder fra 1.ste sal og op mod taget ligger direkte på spærene, så det må være nemt at fjerne gammel isolering, lægge dampspærre ud over plankerne og 300 mm isolering ovenpå, ik ??
JA - til dit spørgsmål.
Husk at forskyde samlingerne i lagene

Hørte hos STARK i går en kunde, der spurgte om man bare.... Svaret var at det SKULLE være en folie der var tyk nok og beregnet til at være dampspærre. Altså, du behøver ikke at bruge den godt 1 m brede med Al-film og tape på overlægget.
Jeg fandt den anden dag en rullerest på en meter der viste sig at være 4 m bred - den var hvid.

Det kan godt være det var en god ide hvis du brugte de lidt faste trædebats i midten hvis du skal op på loftet senere. Så kan du nøjes med at lægge en masonitplade ovenpå for ikke at kradse i fibrene i batsene. Sådan en masonitplade kan du bøje og sikkert få op gennem hullet uden at skære den i stykker.
Citat fra evp

JA - til dit spørgsmål.
Husk at forskyde samlingerne i lagene

Hørte hos STARK i går en kunde, der spurgte om man bare.... Svaret var at det SKULLE være en folie der var tyk nok og beregnet til at være dampspærre. Altså, du behøver ikke at bruge den godt 1 m brede med Al-film og tape på overlægget.
Jeg fandt den anden dag en rullerest på en meter der viste sig at være 4 m bred - den var hvid.

Det kan godt være det var en god ide hvis du brugte de lidt faste trædebats i midten hvis du skal op på loftet senere. Så kan du nøjes med at lægge en masonitplade ovenpå for ikke at kradse i fibrene i batsene. Sådan en masonitplade kan du bøje og sikkert få op gennem hullet uden at skære den i stykker.

Ok. Jeg har undersøgt sagen nærmere ved at kigge på Energimærkningsrapporten. Her står der, at man skal sikre sig, at isoleringen ikke tilstopper den naturlige ventilation ved tagfod eller skråvægge. Og så skal man sikre sig, at alting gøres forskriftsmæssigt - især ang. dampspærre.

Så jeg er åbenbart ikke færdig med at finde ud af, hvordan jeg gør-det-selv på en prof. nåde, så det ikke ligner klamhuggeri wink

Fandt en rulle dampspærre i jem & fix på 2x50m. men det koster næsten 300,- og det er kun 0,2mm tykt ?? Er det tykt nok ??
Ja, faktisk kan det klassificeres som fugtspærre. Dampspærre har kun behov for at være 0,15 mm tykt.

Skulle det forøvrigt være 300 mm isolering eller 300 + de i forvejen 100 mm?

Carsten.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også