Dækstørrelser??? Hvilke kan bruges?

Hej!

Jeg skal have sat nye dæk på min Mondeo, men......

Jeg vil gerne have et sæt Bridgestone Turanza Er 300 (FDM og ADAC's testvindere), men de fås ikke i den størrelse, som de dæk der sidder på bilen nu (185/65 R14). De fås bl.a. i 185/60 R14

Derfor: Hvilke andre størrelser kan man bruge i stedet? Vil gerne kunne bruge de samme fælge. Jeg vil samtidig også gerne undgå bredere dæk end 185 (da jeg så kan undgå også at skulle bruge vinterdæk).

Håber I kan hjælpe.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt mig bekendt er der ikke noget der hedder at undgå at skifte til vinter dæk, det er et lovkrav !

Håndværkeren
Er der ikke en liste over godkendte dækstørrelser i instruktionsbogen?
185/60 har mindre yderdiameter end 185/65, så dit speedometer vil vise for meget, og det går nok også ud over dit benzinforbrug.

MvH,

Bent.
Her er en dæk beregner: http://www.woodyg.com/fairlane/finfo/tirecalculator.html

180/60 er ca 3,5% mindre i omkreds, hvis du kan få 175/70 vil de passe næsten perfekt, men 180/60 er også indenfor lovkravene, men se i din instruktionsbog hvilke størrelser bilen er godkendt med.

Hilsen Aksel
Citat fra akselj

Her er en dæk beregner: http://www.woodyg.com/fairlane/finfo/tirecalculator.html

180/60 er ca 3,5% mindre i omkreds, hvis du kan få 175/70 vil de passe næsten perfekt, men 180/60 er også indenfor lovkravene, men se i din instruktionsbog hvilke størrelser bilen er godkendt med.

Hilsen Aksel


Tusind tak! Ser godt ud. Så også, at jeg kan ramme 195/60R14 indenfor 1,5%.
Annonce
Hej
Det er da helt i orden at du lige vil have det mærke, og den størrelse, men hvorfor gøre det så vanskeligt, der findes da rigtig mange gode dækmærker i din størrelse som kvalitetsmæssigt og især prismæssigt lever op til Bridgestone, men det er jo op til dig selv.
Men husk lige på at hastighedsindekset skal svare til bilen, ellers får du problemer til syn.
Og til Håndværkeren. Jow!du har ganske ret i det er lovkrav, men kun hvis du kører med et stort D på bagenden, og ikke som os herhjemme DK.
Mvh autoole
Ja så er der noget jeg har misforstået Ole, men det er rart at blive opdateret.
Nu kører jeg jo kun Mc, og bruger vinter dæk i vinter perioden.
Citat fra autoole

Hej
Det er da helt i orden at du lige vil have det mærke, og den størrelse, men hvorfor gøre det så vanskeligt, der findes da rigtig mange gode dækmærker i din størrelse som kvalitetsmæssigt og især prismæssigt lever op til Bridgestone, men det er jo op til dig selv.
Men husk lige på at hastighedsindekset skal svare til bilen, ellers får du problemer til syn.


Ja, ved det godt. Men vil have nogle dæk der er testet som topdæk og samtidig er meget lydsvage. Man kan meget nemt købe katten i sækken. Eks. fik Goodyears nye dæk i ADAC (eller FDM - kan ikke lige huske det) mærket "Ikke anbefalelsesværdigt". Hvem skulle have troet det?

Hvis I kender til nogle tests udført i nyere tid med 185/65R14 dæk må I meget gerne skrive.
Hej,
Prøv at checke www.reifendirekt.de - herefter vælger du DK tekst.
De er virkelig billige også med mærkevarer - og der henvises som regel til een eller flere test for hvert enkelt dækmærke og størrelse.
Med venlig hilsen
Vangsøe

Vangsoe
Hastighedsindex for vinterdæk behøver ikke at svare til bilens max. hastighed, men hvis man kører i Tyskland skal man have et mærkat på speedometeret der viser dækkenes hastighedsgrænse.

Vinterdæk er ikke lovkrav i Tyskland, men man får bøde hvis man ikke kører med egnede dæk, så hvis der ikke er sne eller is må man køre på sommerdæk.

Hilsen Aksel
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis