Dækstørrelser??? Hvilke kan bruges?

Hej!

Jeg skal have sat nye dæk på min Mondeo, men......

Jeg vil gerne have et sæt Bridgestone Turanza Er 300 (FDM og ADAC's testvindere), men de fås ikke i den størrelse, som de dæk der sidder på bilen nu (185/65 R14). De fås bl.a. i 185/60 R14

Derfor: Hvilke andre størrelser kan man bruge i stedet? Vil gerne kunne bruge de samme fælge. Jeg vil samtidig også gerne undgå bredere dæk end 185 (da jeg så kan undgå også at skulle bruge vinterdæk).

Håber I kan hjælpe.
Hej! Jeg skal have sat nye dæk på min Mondeo... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Jep! du har fuldstændig ret, men så kommer der lige en snebyge, og du skrider rundt, uden vinterdæk, så er du mildest talt på ski....., så skal du have dem på.
Det er advarselstrekanten om igen, den er heller ikke lovpligtig, men så punkterer du, og hvad så når du ikke har den med, altså er det i mine øjne lov.
Og så har jeg aldrig helt haft fidus til disse dæktests. Hvorfor ikke alle mærker, i alle størrelser, på biler kørt af samme fører, under nøjagtig samme forhold, så har man lidt at holde sig til.
Jeg har lige set en test af Good Years det nye vinterdæk. Roser og topkarakter i en størrelse. Den næste mindre størrelse, men med samme mønster klarede sig ikke så godt. Var det ikke en anden bil og fører,?? så hvor er vi så ??????
Mvh autoole
Det er faktisk lidt sjovt......altså det med dæk. For ret beset bør vi hver morgen (når vi nu, som loven foreskriver, har gået omkring bilen og testet alle lygter) også lige checke vejret og skifte dæk til det bedste valg. Selvfølgelig under hensyntagen til, om vi skal på saltede veje eller kommer ud på mindre biveje, hvor der kan ligge lidt sne...biggrin

Og skal man nu vælge det nye Continental vinterdæk (toptests i tyske magasiner) i forhold til det "forældede" Michelin pa2. Måneden efter testen kom Michelin pa3, som fik endda endnu bedre test...... (jeg er faktisk utroligt godt tilfreds med mine 3 år gamle michelin-vintersutter)

Og - som Autoole skriver - se lige marginalerne i de dæktest. Af de gode dæk er det jo virkelig småting, der adskiller nummer 1 fra nummer 10....

Min pointe - tænk over, hvad I har under bilen og kør efter forholdene. Et par nedslidte vinterdæk er ikke en døjt bedre end et par friske, fuldmønstrede sommerdæk i dyb sne - og da slet ikke, når man først holder i grøften.

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis