Fyrer med Kul

Jeg har mig en baxi fastbrændsel kedel der er 2 år gammel.

jeg bruger den til at fyrer med træk i nu, men har så gået og overvejet at prøve at fyrer med kul.

Hvis jeg skal det, skal der så først laves nogen ændringere i den eller er det på samme måde som med træ.??


Kan det derudover betale sig at fyrer med kul, evt. hente det i tyskland.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Guffi

Jeg har mig en baxi fastbrændsel kedel der er 2 år gammel.
jeg bruger den til at fyrer med træk i nu, men har så gået og overvejet at prøve at fyrer med kul.
Hvis jeg skal det, skal der så først laves nogen ændringere i den eller er det på samme måde som med træ.??
Kan det derudover betale sig at fyrer med kul, evt. hente det i tyskland.


Hej Guffi.
Hvis din keddel er beregnet til træ skulle der ikke være de store problemer ved at bruge Kul, men det er meget hårdt ved ristene i fyret. Jeg vil nok så anbefale dig at stille en "gris" til kulfyring ind i brændkammeret. Det er sådan en skål med tremmer i som også kan bruges i en brænde ovn.
Om det så kan betale sig, tjah hvis det er rigtige kul der er tale om, skal du købe ret store mængder for at det kan betale sig at hente det i Tyskland, her snakker vi om 20-25 Ton i løsvægt, før der er en besparelse at hente det.
Du kan selvfølgeli hente energi koks lige på den anden side af Grænsen, men så skal du bo tæt på grænsen for at det kan betale sig at hente det på en trailer.
Nu må du så se hvad andre i dette forum mener om sagen, for foreløbig er det kun mine erfaringer du har hørt, og der er som med så meget andet delte meninger om emnet.

V.h. Håndværkeren smile
Tak for svaret.

HVis man bare kæber kul her i Dk kan det så betale sig i forhold til at bruge træ, og hvor meget arbejde er der med kul i forhold, er blevet lidt træt af at stå og save brænde hvis det kunne gøres lettere med kul.

Har været ved at kigge på baxi's hjemmeside og i følge den anbefaler de IKKE at bruge energi koks i denne kedel men kun kul og gasværkskoks(hvad det så endt er) samt træ.

Nogen der kender steder hvor man kan købe kul her i det nordjyske eller omegn.

Med venlig hilsen

Morten Pedersen
Hvorfor ringer du ikke til et savværk de sælger tit kloser på 15x15 hvis du ikke gider selv, og jeg vil gætte på du kan få dem til en god pris
Du kunne da prøve at søge på nettet efter kulforhandlere, eller brændsels handel som det hed før hen.
Gasværks koks er nok ikke noget der eksisterer mere, da jeg var ung kunne jeg købe dem. Det er kul der har været varmet op så de afgiver gassen. Det var på den måde der blev lavet det der hed bygas førhen, kullene kom ind i store ovne hvor de blev varmet op, i kul er der både gas og tjære, det er derfor der er så god varme i dem. Men når de havde været varmet op i sådan en ovn blev slaggen kaldet koks, den havde mindre brændværdi var billigere i indkøb men gav til gengæld dobbelt så meget aske i forhold til kullene.
Med hensyn til træ, så har jeg faktisk købt træ fra en parketgulvs fabrikant, de ville egne sig bedre i en ovn som din. Der er så bare den hage ved det at du skal købe minimum 70 kassemeter, til gengæld får du dem så til 200,00 Kr. pr. meter. det er Eg og Bøg og er særdeles velegnet til brændsels kedler. Min genbo bruger det og opvarmer 270 m2 for ca. 5000,00 Kr. om året. Vi deles om sådan et læs så vi får 35 Kasse meter ad gangen.

V.h. Håndværkeren
Jeg har for år tilbage fyret med kul.
Det er ikke "bare lige", og man skal lære det, og læretiden medfører en stribe ubehageligheder, med gaseksplosioner, overkogning som de mere triste, for ikke at nævne kedelsprængninger som det værste. Alt er prøvet!! :-( .
Når man har lært det, kommer man dog ikke uden om et kolonormt svineri, inde og ude, oppe og nede.
Hvor havde du tænkt dig at opbevare det?
Hvad vil du gøre ved den ikke ubetydelige mængde aske og alm. sten, kullene afgiver og indeholder?
Hvad siger naboerne til røgen, der er voldsom?
Glem det, hvis du vil dit eget bedste! :-)
Pga erfaringerne med kul, er jeg helt fiks og færdig med det.
mvh
Knud

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Hej

Hvad med en rigtig god træpillebrænder? http://www.midtjysk-vvs.dk/product.asp?product=157&sub=60
Jeg har den selv, det er bare noget som virker. Har også prøvet energikoks, dog uden de problemer som andre har haft, men røgen giver mig vejrtrækningsproblemer, så det blev hurtigt droppet til fordel for en pillebrænder. Der er (endnu) ikke noget at spare på koks/kul frem for træpiller. Træpillerne giver en rigtig god komfort og minimalt arbejde.

mvh Anders
Hej Knud.
Enten har du været meget uheldig eller også klumret med dit fyrende med kul. Jeg har i ca. 10 år fyret med kul i en centralkeddel uden de nævnte problemer, asken er det store problem barn for det giver meget aske. Røgen er ikke noget problem hvis forbrændningen er optimal er der kun en svag lysegrå røg op ad skorstenen. Men det kræver at ovnen er bygget til kulforing med indmurede speciel sten der er hule, her trænger gassen op igennem fra bunden af ildstedet og bliver forbrændt øverst i brændkammeret så brænder der en blå flamme af gassen, er den gul så får fyret for meget underluft og for lidt overluft/sekundær luft, som det hedder.
Men i dag ville jeg nok vælge et pille fyr med automatisk påfyldning fra en silo, lige som jeg kan se du har.

V.h. Håndværkeren
I dag ville jeg gå til opgaven med meget mere respekt pga min ballast af viden, hvis jeg skulle starte med kul igen, men hvis man glemmer sin kedel under opstart og efter opfyldning, ville det nok stadig gå lidt galt.
Der er meget stor forskel på varme- og gasudviklingen med kul og træ.
Jeg fraråder andre at forsøge sig, idet besparelsen sikkert er minimal, men ulemperne meget større. Alene opbevaring af et vognlæs kul, er ikke sådan at spøge med. Tænk bare på hvis det ligger ude, hvilket eventyrligt svineri:-)
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Kul skal helst ligge ude, og er det for tør en periode skal de vanddes, jeg har haft det i sådan en tresidet kasse hvor vognmanden lige kunne tippe de 3 ton. af jeg plejede at købe.
håndværkeren, nu kan jeg se du nævner hvordan fyret skal være opbygget, er ikke helt sikker på om mit er opbygget sådan, men går stadig med tanken om at få koblet en akkumulerings tank på og så begynde at fyrer med kul..
Kedlen jeg har er en baxi mb-solo http://www.baxi.dk/showinfo.asp?intItemID=166

håber og tror den er opbygget på den nævte måde.

Du snakker også om at din vognmand kom og tippede læs, men hvor i DK finder man en vognmand der kan skaffe og levere kul, kan ikke rigtig finde nogen leverandør og heller ingen der sælger det.

Bor i det nordjyske.


Med venlig hilsen

Morten pedersen


PS. hvis man har en akkumulerings tank på så skal man vel være en del dum for at få lortet til at koge selvom det er med kul.

Kan kul holder glæder i sig selv en nat over??
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis