Fyrer med Kul

Jeg har mig en baxi fastbrændsel kedel der er 2 år gammel.

jeg bruger den til at fyrer med træk i nu, men har så gået og overvejet at prøve at fyrer med kul.

Hvis jeg skal det, skal der så først laves nogen ændringere i den eller er det på samme måde som med træ.??


Kan det derudover betale sig at fyrer med kul, evt. hente det i tyskland.
Jeg har mig en baxi fastbrændsel kedel der er 2 år... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Guffi.
For at starte med det sidste, ja kul kan holde natten over, du skal nok regne med at hælde en spand kul på om aftenen og en igen om morgenen og det var så det, der vil gå ca 12 timer imellem hver gang du skal fylde kul på.
Hvorfor skulle vandet i tanken komme til at koge, der er en automatisk luft regulering på det viste fyr, så vidt jeg kan se. D.V.S. den varmer vandet op til den temperatur du stiller den til så vil den måske svinge 2-3 grader.
Der må være nogle brændsels handlere selv deroppe nordenfjords. Jeg boede dengang på Thurø, og fik leveret fra Højlund Mølle i Gudbjerg.
Her på als hvor jeg bor ved jeg at den lokale foderstof er leverings dygtig i alle former for brændsel, det kunne være du skulle prøve en fodder stof forretning eller grovvare butik.

V.h. Håndværkeren
oki takker håndværker.

Det var bare en af svarene hvor en fortalte at han havde døjet med at det kom op og koge da han ikke fyrede helt rigtigt, men ja du har ret at der er automatiks luft regulering.

Jae du har nok ret med foderstoffen, det vil jeg prøve.


Takker for svarene endnu engang
Hej Guffi

Jeg har nu i snart 5 år fyret med energikoks, mit hus er 264kvm + fuld første sal som dog kun står med svag varme, dette hus kan vi opvarme til 23+ grader for under 10000 kr. om året, vi får leveret i sække 5 tons ad gangen og har det liggende i en lille skur på 20kvm, det at de bliver leveret i sække gør at de er nemme at opbevare og koksen i sækkene er fugtige dvs. minimal støv, jeg har enkelte gange oplevet at fyret kogte. Vedr. affaldet så er det ikke alverden der kommer ud af det, på 3 måneder er der ca. en kulspand fuld affald, jeg tømmer ikke min kedel anden engang hver 3 mdr. Det gør at der ligger en god bund som beskytter ristene i kedlen, dog sørger jeg for at der er træk huller i dæklaget vha. en special konstrueret krog, jeg kan jage igennem dæklaget flere steder.

Så klø du bare på, by the way så fyrer jeg 2 gange i døgnet.

Tommy
oki, i følge baxi hjemmeside kan mit fyr ikke holde til at fyrer med energi koks men kul og en eller anden slags koks.

Men har du eller i koblet en akkumulerings tankt il jers anlæg så varmen kan komme derover i eller går fyret bare helt ned i luft når jeres hus er varmt nok.

Jeg har nemlig lige nu ikke koblet en akkumulerings tank til men går med planer om at skal have det gjordt.
Den regulere selv luftmængden, så der er ingen problemer med det. Vi har ikke akkumuleringstank på anlægget, jeg har overvejet det men kan ikke rigtig bestemme mig for om det er en god ide eller ej, det kræver jo at man tænder op hele tiden.

Tommy
Annonce
Hej Guffi.
Se hvis der er en vandfyldt bundrist i fyret skulle man kunne fyre med energi koks, men de er et problem i mange fyr fordi de giver en meget koncentreret varme. Enegikul har heller intet med sten kul at gøre. Enegikul er et rest produkt fra olie rafinaderrierne, en slagge som man tidligere havde store problemer med at bortskaffe, ind til et lyst hoved fandt ud af at det kunne bruges til brændsel, derfor giver det heller ikke ret meget aske, hvor kul give store mængder aske. Koks er som jeg tidligere har beskrevet et rest produkt fra gasværkernes tid.

V.h. Håndværkeren
oki, det vil sige at jeg i mit fyr, skal bruge sten kul som giver en rimelig stor mængde aske, og jeg ikke kan bruge energi koks eller energi kul.
Så kom Håndværkeren mig i forkøbet! Lyt til ham!! :-)
Jeg vil også kraftigt pointere, at der meget stor forskel på energikoks og stenkul.
Problemerne er meget mindre med energikoks, ved jeg af egen erfaring. Jeg opgav dem dog, idet de energikoks/kul jeg blev belemret med var fyldt med smuld, som er noget vanskeligt at brænde på en ordentlig måde i den gamle Salamander med vandfyldt bundrist. Smuldet raslede ned igennem risten og ud af lågen og satte sig nogen gange i klemme i lågen, med vild overkogning til følge og revnet låge.
Stenkul med smuld/støv og masser af alm sten kræver sin dygtige fyrbøder og en meget forstående kone, samt en meget stor, fritstående skraldespand af jern!!!

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis