stoker / korn / kridt

Jeg fik et par sække korn med hjem fra juleferie til at fyre med. Har hidtil kun fyret med piller og har hørt noget om der skal kridt i sammen med korn.

Hvad er formålet med kridt?
I hvilket forhold skal korn og kridt blandes?

mvh Hans
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
He, he har lige været ude og fylde stokeren med korn og kridt.
Det siges at der skal 2% kridt i, men om det er vægtfylde eller massefylde ved jeg ikke.
Jeg putter så meget I, og blander det grundigt sammen, at kornet ser støvet ud. Det er almindeligt forderkridt fra den lokale foderstof jeg bruger.
Kridtet skal I af 2 hensyn. Dels udvikles en meget kraftig syre ude afbranding uden. Den æder pladejernskedler, så har du en sådan skal temperaturen måske hæves, dels smelter kornet sammen til men hård kugle hvis ikke det er I. Om der er for lidt er nemt at se på asken, så er den sammensmeldtet til store grå klumper.
Nu ved jeg ikke hvilken styring, eller brandehovede, der sidder på din, men du skal være opmærksom på at det ikke er alle der kan køre med det og at det kræver lidt mere eftersyn at køre med. Min erfaring siger at det skal have noget mere luft end piller og at der er en del mere aske. Får det for lidt luft kommer der mange sorte korn i asken.
Det kræver lidt eksperimenter at få til at køre, men er meget billigere end piller at fyre med. Der er en lille smule mindre brandværdi i korn end piller men men det ophæves meget nemt af prisforskellen. Jeg regner med at fyre for under det halve i forhold til piller.
Korrekt aske, og dermed forbranding, ligner mel og er en smule mere gråt og meget fint.
Fortæl evt. lidt mere om fyret og branderen, så kan vi tage den derfra for jeg har fusket lidt med det. Iøvrigt brander det noget varmere end piller, min flamme er er helt blå ca. 8 cm ud af branderen når det køre fuld skrald.
Tak for svaret!

Kedlen er en ældre større Tasso kedel. Fyret består at en vogn der rummer ca. 500 kg piller, med en snegl i bunden der snegler pillerne frem i et rør hvor de brænder de sidste 10-15 cm i enden. Luften bliver blæst ind gennem små huller i røret i det område hvor pillerne brænder. Den afbrændte aske bliver skubbet frem og lander i en askeskuffe som står i bunden af kedlen. I kedlen er der nogle røgvenderplader. Styrringen fungerer med indput fra en termostat på kedlen (den samme som kendes fra oliefyr). Der køres med fyring og pausefyring. De parameter jeg kan stille på er tid sneglen skal køre ad gangen og pause mellem den kører. Dette både for fyring og pausefyring. Blæser hastighed kan justeres. Under fyring kører blæser konstant. Under pause fyring kører den kun i kort tid hver gang sneglen har kørt.

Vedr justering går jeg ud fra følgende (uden at jeg på nogen måde er ekspert i justering af stoker. Det har kun kørt i to uger. Så kommentaret til nedenstående er velkommen):

- Ved for højt pille/luft forhold, vil jeg ikke få en ren forbrænding og uforbrændte gasser vil ryge lige i gennem. Jeg vil kunne se det på at pillerne bliver skubbet ned i askeskuffen inden de er afbrændt. Tip til korrekt udseende på flamme modtages gerne.

- Ved for højt luft/pille forhold, vil jeg blæse en masse luft gennem kedlen, som ikke skal bruges og som kun er med til at afkøle kedlen. Jeg vil kunne se det ved at pillerne brænder længere tilbage og er afbrændt når de har passeret de første luftdyser.

- Ønsker jeg mere effekt, skal der skrues op for både piller og luft.

- Kører jeg med unødvendig høj effekt, vil jeg få højere røggas og dermed mere spild.

- Kører jeg med for lav effekt, går der for lang tid fra opstart fra pausefyring til jeg har en ordentlig forbrænding. Jeg kan se det på at min røggas er lang tid om at komme op igen. Vil det kunne løses ved at monterer trækstabilisator på tilgangsrøret til skorstenen og hæve hastigheden på blæseren? Jeg forestiller mig at hurtigere får den ønskede luft til forbrænding og når skorstenen er varm igen holdes trækket nede, pga det falske luft den får fra trækstabilisatoren, så jeg ikke få for meget luft. Alternativ så skal jeg ændre styrringen, så den kører med ekstra hastighed på blæseren det første minut efter den skifter fra pausefyring til fyring.

- Jeg kører meget kort tid med sneglen ad gangen (1/2 sek vil jeg tro) i stedet for lang pause. Jeg har en ide om at det er en fordel ofte at røre lidt rundt i de brændende piller.

- Jeg kører med en effekt der kun overstiger mit forbrug en smule, så jeg minimerer tiden med pausefyrring.

Min røggas temperatur ligger som regel på ca. 110C når den har stabiliseret sig. Skorstenen er en ny Isokern Solid (den med det keramiske inderrør). I følge skorstensfejeren, skal jeg have en udgangstemperatur fra skorstenen på min. 60C og han regner med et temperaturfald på ca. 10C/m. Fra tilslutning og op er der ca. 5m.

Mht at minimere tabet som sendes ud til fuglene, så har jeg kun røggastemperatur og blæser indstilling at gå efter. Hvis jeg bare kunne måle flowet i skorstenen, kunne tabet regnes ud og anvendes til optimal justering.

mvh Hans
Var lige henne og købe kridt, ved foderstofforretningen. De gav begrundelsen med at undgå slagger. Men sagde også at det ikke altid var nødvendig. De anbefalde 1% og sagde at det var værst med hvede, men ikke så slemt med byg, som jeg har. Jeg har lige fyldt på (valgte 2% for en sikkerheds skyld, det koster jo ikke så meget). Jeg blandede det med træpiller, da jeg har hør andre gøre det. Men jeg ved egentlig ikke hvorfor de ikke bare fyrer udelukkende med korn. Nu har jeg kun 300 kg. korn, så derfor kunne jeg lige så godt blande, hvis det skulle være en fordel.
Hej og selv tak.

I beskrivelsen lyder det som din fyring med piller køre temmelig godt, så start med at skrive disse indstillinger ned, så du har dem at gå ud fra eller tilbage til.


Tak for svaret!

Kedlen er en ældre større Tasso kedel. Fyret består at en vogn der rummer ca. 500 kg piller, med en snegl i bunden der snegler pillerne frem i et rør hvor de brænder de sidste 10-15 cm i enden. Luften bliver blæst ind gennem små huller i røret i det område hvor pillerne brænder. Den afbrændte aske bliver skubbet frem og lander i en askeskuffe som står i bunden af kedlen. I kedlen er der nogle røgvenderplader. Styrringen fungerer med indput fra en termostat på kedlen (den samme som kendes fra oliefyr). Der køres med fyring og pausefyring. De parameter jeg kan stille på er tid sneglen skal køre ad gangen og pause mellem den kører. Dette både for fyring og pausefyring. Blæser hastighed kan justeres. Under fyring kører blæser konstant. Under pause fyring kører den kun i kort tid hver gang sneglen har kørt.


Lyder jo helt traditionelt, der er visse fyr med fald rør der ikke kan køre med korn, men det lyder som du skulle have muligheden.
Hvis ikke røret ”udvider sig” i området hvor luften blæses ind tror jeg du skal være ekstra opmærksom på den med kridt. En ”Klump” vil meget hurtigt stoppe for røret og slukke ilden. Kraften fra det korn der kommer bagfra er ikke stort nok til at skubbe en sådan klump ordentligt frem, selvom hovedet er større end røret.
Ved skift til korn skal du skrue op for blæseren. Det er min erfaring at korn helst ikke må ligge og ulme for meget. Så udvikles rørgasser der ikke brandes og kan eksplodere når der kommer flamme ved fyring.


Vedr justering går jeg ud fra følgende (uden at jeg på nogen måde er ekspert i justering af stoker. Det har kun kørt i to uger. Så kommentaret til nedenstående er velkommen):

- Ved for højt pille/luft forhold, vil jeg ikke få en ren forbrænding og uforbrændte gasser vil ryge lige i gennem. Jeg vil kunne se det på at pillerne bliver skubbet ned i askeskuffen inden de er afbrændt. Tip til korrekt udseende på flamme modtages gerne.


Min flamme er mørkegul ved piller. Der er ikke antydning af piller i asken som er helt gråhvid og lidt grovere end almindeligt mel. Jeg mener at de brander med ca. 800gC
Ved korn er den noget lysere og helt blå de første mange cm. Ud af branderen. Der flyver lidt flere gnister ind i kedlen. Korn brænder noget varmere. Asken er grå og med nogle sorte korn i. Min indstilling er ikke helt optimal med korn, så jeg justere lidt på det. I min brander er der huller helt ude ved enden. Her kan jeg tydeligt se at gasserne brandes af, i en hidsig blå flamme.


- Ved for højt luft/pille forhold, vil jeg blæse en masse luft gennem kedlen, som ikke skal bruges og som kun er med til at afkøle kedlen. Jeg vil kunne se det ved at pillerne brænder længere tilbage og er afbrændt når de har passeret de første luftdyser.


Ja.


- Ønsker jeg mere effekt, skal der skrues op for både piller og luft.


Ja og holde øje med asken, flammen og røg temperaturen.


- Kører jeg med unødvendig høj effekt, vil jeg få højere røggas og dermed mere spild.


Ja både for høj røg temperatur og for meget pausefyring. Det er bedst at en stoker køre fuld drift langt det meste af tiden.

- Kører jeg med for lav effekt, går der for lang tid fra opstart fra pausefyring til jeg har en ordentlig forbrænding. Jeg kan se det på at min røggas er lang tid om at komme op igen. Vil det kunne løses ved at monterer trækstabilisator på tilgangsrøret til skorstenen og hæve hastigheden på blæseren? Jeg forestiller mig at hurtigere får den ønskede luft til forbrænding og når skorstenen er varm igen holdes trækket nede, pga det falske luft den får fra trækstabilisatoren, så jeg ikke få for meget luft. Alternativ så skal jeg ændre styrringen, så den kører med ekstra hastighed på blæseren det første minut efter den skifter fra pausefyring til fyring.

Hvis din stoker er indstillet til ordentlig forbrænding ved drift, kommer den jo rimeligt hurtigt efter opstart, også hvis effekten er for lille. Så er den bare lidt længere om at komme op på den ønskede temperatur og kører dermed drift længere, som er det bedste for udnyttelsen. Vær glad for at røggassen er lang tid om at komme op, det viser en god udnyttelse.
Jeg har digital udlæsning af temperaturen. Med en ønsket temperatur på 65gC ryger jeg ned på 48gC når fyret er belastet maksimalt, stort set direkte fra pause. Altså det største ”chok” det kan få og ligger meget stabilt 2-3gC under indstillingen, og kører således drift 90% af tiden. Ryger højst 3gC over indstillingen når belastningen mindskes pludseligt. Selvfølgeligt er det ikke ideelt at ryge så langt ned, men øger jeg effekten, bare en smule, i drift, skyder jeg en del over når belastningen sænkes, og får dermed mere pausefyring. Jeg har gulvvarme med 35gC vand, så den forandres aldrig, men det er en afvejning af tingene.


- Jeg kører meget kort tid med sneglen ad gangen (1/2 sek vil jeg tro) i stedet for lang pause. Jeg har en ide om at det er en fordel ofte at røre lidt rundt i de brændende piller.


Med piller er det en fordel at tilføre piller i den hastighed de forbrændes, dermed er din ide rigtig.
Teoretisk burde det også være tilfældet med korn, men min erfaring siger at det er bedst at lade dem køre ind i større mængder og lade dem brænde ”uforstyrret” længere. Jeg har set fyr med en trekant monteret i enden af sneglen til at ændre luftretningen, og rode i bålet med korn, det skulle være en fordel. Min erfaring passer således ikke med teorien.




- Jeg kører med en effekt der kun overstiger mit forbrug en smule, så jeg minimerer tiden med pausefyrring.


Giver også bedst udnyttelse.


Min røggas temperatur ligger som regel på ca. 110C når den har stabiliseret sig. Skorstenen er en ny Isokern Solid (den med det keramiske inderrør). I følge skorstensfejeren, skal jeg have en udgangstemperatur fra skorstenen på min. 60C og han regner med et temperaturfald på ca. 10C/m. Fra tilslutning og op er der ca. 5m.


Det er en meget fin temperatur. Min er 200gC lige efter fyret ved fuld drift. 160gC med nyrengjort kedel. Det er en gammel Salemander, uden røg plader, så den ville nok komme lidt længere ned med nogle sådan monteret. Den kan evt. stige lidt ved kornfyring fordi der skal mere luft til.


Mht at minimere tabet som sendes ud til fuglene, så har jeg kun røggastemperatur og blæser indstilling at gå efter. Hvis jeg bare kunne måle flowet i skorstenen, kunne tabet regnes ud og anvendes til optimal justering.
Du behøver ikke flow i skorstenen for at regne det ud. Ilt% og temperatur er tilstrækeligt

Overstående bygger kun på mine erfaringer med en hjemmebygget stoker på en Salemanderkedel. Styringen er en Pricatronic uden iltstyring og kan justeres i pause og drift. Blæseren kører hele tiden i pause, blodt med lav hastighed.


mvh Hans
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis