Bevægelsessensor

Hej

I vores nye hus er der monteret en sensor som aktivere udendørslyset når der er aktivitet i indkørslen. Problemet er bare at jeg ikke kan lave "konstant lys" f.eks. når vi skal have gæster o.l.
Jeg har søgt lidt på nettet, og har ikke kunnet finde nogle alternativer som kunne erstatte den der er monteret således vi kunne få denne funktion på forsiden af huset, - ovenstående vil jeg så flytte om på bagsiden hvor funktionen ikke er påkrævet.

Er der nogen som har kendskab til en sådan sensor?

Venlig hilsen og godt nytår!
Julle
Hej I vores nye hus er der monteret en sensor... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Julle

Det kræver at den arbryder, idag kan afbryde for sensoren...og der er trukket min. 4 lederen ud til sensoren fra afbryderen....

Men tror desværre ikke at det er noget du selv kan finde ud af...

Ang køb af ny sensor: SPILD af penge..!!

Mvh.
Elektrikeren.
Vores hus blev tidligere beboet af en elektriker - med andre ord, huset tænker selv... Men lyset i gårdhaven har 3 indstillinger: Fra, Auto og Tændt. Det er løst med en 3-trins omskifter, hvor 'Ud' går til lamperne, og de tre muligheder for input er Intet, Sensoren eller Lysnet.

Med andre ord, så reagerer sensoren på bevægelse altid, men omskifteren bestemmer, om der skal tændes lys eller ej.

Det må næsten være den nemmeste løsning, hvis man ikke er stærkstrømsingeniør...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Jeg kan ikke lige lade være med en lille dril Albino: Når din afbryder har slukket er der ingen strøm til sensoren - og så kan den ikke afgøre noget!!??? *GGG* Iøvrigt har StenKrogh beskrevet samme opfattelse, som jeg fik, da jeg monterede tre lamper og tre sensorer, og fik det til at virke. Om man så får forbindelse mellem fase ind og fase ud på den ene mere eller mere smarte måde er vel bare en temperamentssag, og økonomisk formåen. Iøvrigt opfatter jeg, at når ting sidder efter en afbryder, og "man ved hvad man har med at gøre" er det fuldt lovligt at "rode".
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Gerhard:

Dril du bare løs, men du har vist ikke helt fanget ideen. Prøv at se vedhæftede.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Annonce
Gerhard: I så fald er det da iorden at rode ved alt fra tavlen og ud? Gruppeafbrydere / HPFI virker jo som afbrydere, men jeg tvivler stærkt på at du får nogen til at give dig ret i at det er lovligt... :-)
Hej Steinaa.

Det kan godt være jeg fik skrevet det lidt kludret, men jeg mente ikke at der skulle monteres en konstantafbryder over sensoren. Afbryderen skal sidde foran sensoren som en ganske almindelig 1-pol. tænding. Hvis du kigger på den link Julle har fundet, kan du se at der er konstantfunktion i jo-el´s sensor.
Hvis lamperne sidder efter sensoren kan det klares med et 3- led. kabel.

Mvh
Krissertt

Venlig hilsen
Kris
Hej krisserkt

Jeg har kigget på Julles link, men udover teksten i overskriften kan jeg ikke se noget med nogen konstantfunktion. Men såfremt den er der vil man være nødsaget til at trykke et-eller-andet sted på sensoren for at aktivere konstantlys funktionen... så må vi jo håbe at sensoren sidder så den er til at komme til :-)
Albino: Det har du jo ganske ret i - jeg tog det som givet, at "han" havde monteret omskifteren foran sensor. *S*
Steinaa: Er det så nu du påstår, at jeg ikke må skifte en stikkontakt? Eller montere en lampe? (Og hvis du har ret, læser jeg ikke dit indlæg, så længe jeg har en skruetrækker inden for rækkevidde). Sad iøvrigt og kiggede lidt på linket, og kan sgu heller ikke se nogen afbryder. Så Julle - når du har købt den - så læg lige dens beskrivelse herind, så kan vi alle måske blive klogere (medmindre din elektrikkerven laver en afbryder inden for rækkevidde som lægger fra fase ind til fase ud, som foreslået ovenfor)
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Hej steinaa.

Man sætter faktisk bare en 1-pol. afbr. på fasen ud til sensoren.
Når afbryderen er tændt virker sensoren normalt, slukker og tænder man afbryderen hurtigt lige efter hinanden, tænder sensoren konstant indtil afbryderen bliver slukket igen. Det er faktisk lidt smart. Det kan dog være en ulempe, hvis afbryderen ikke er der og sensoren sidder på konstant fase, ved korte blink i strømmen, f.eks. ved torden, er man nød til at resette sensoren ved at slukke sin gruppeafbr.

mvh.
krisserkt

Venlig hilsen
Kris
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis