Bevægelsessensor

Hej

I vores nye hus er der monteret en sensor som aktivere udendørslyset når der er aktivitet i indkørslen. Problemet er bare at jeg ikke kan lave "konstant lys" f.eks. når vi skal have gæster o.l.
Jeg har søgt lidt på nettet, og har ikke kunnet finde nogle alternativer som kunne erstatte den der er monteret således vi kunne få denne funktion på forsiden af huset, - ovenstående vil jeg så flytte om på bagsiden hvor funktionen ikke er påkrævet.

Er der nogen som har kendskab til en sådan sensor?

Venlig hilsen og godt nytår!
Julle
33 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har ikke umiddelbart (så vidt jeg ved) nogen mulighed for at finde en sensor med mulighed for overstyring. Men det er et forholdsvis simpelt indgreb at montere en afbryder der overstyrer sensoren.

Mvh.
Hej Steinaa

Der hvor vi boede før, var der også monteret en sensor, og når man trykkede på tænd/sluk knappen 2 gange hurtigt efter hinanden var der konstant lys, og når så man skulle have den tilbage på sensor styringen, slukkede og tændte man blot langsomt efter hinanden én gang.
Så jo man kan (eller har kunnet! wink) få en sådan fætter, men jeg kan selvfølgelig ikke huske hvilken type eller fabrikat.

Venlig hilsnen
Julle
Hej

Jeg har også censor på udendørs lyset. Lyset kan tændes med en fjederbelastet kontakt 2 steder og med bevægelsescensor 2 steder. Hvis lyset er slukket på kontakten tændes det kun når censorerne registrerer bevægelse. Når kontakten er tændt tændes lyset konstant. Jeg forestillede mig egentlig at både censorerne og kontakterne sluttede fasen. Censorerne styres ikke af kontakten og kan ikke slukkes, kontakterne "by-passer" censorerne når de sluttes. Er det ikke ret enkelt at lave? Eller er der noget jeg har misforstået?

mvh Anders
Hej Julle,
Det er muligt at du kan finde en sensor der kan skifte tilstand (så altid tændt eller slukket), men det er nemt at lave en kontakt der overstyrer sensoren.
Næsten alle sensorer har 3 tilslutningspoler: en til 'fase ind', en til nul, og en til 'fase ud'. 'Fase ind' og nul er strømtilslutningen fra lysnettet, og 'fase ud' er strøm til dit udendørslys. Sensoren virker så ved at skabe kontakt mellem 'fase ind' og 'fase ud' når der er aktivitet foran den. Dit udelys er tilsluttet nul og 'fase ud' og tænder derfor når der er kontakt igennem sensoren. Hvis du sætter en almindelig kontakt mellen 'fase ind' og 'fase ud' så omgår du sensoren og udelyset lyser nu konstant. Når du slukker for kontakten overtager sensoren igen og lyset tænder kun når der er aktivitet.

Venlig hilsen
Hej.

Den sensor du søger er fra jo-el, men det kræver jo at der er en afbryder foran sensoren, der hvor den er i dag, hvor du kan afbryde helt.

Venlig hilsen
Kris
Annonce
Hør nu her...

se om sensoren ikke har plads til 2 kabler....Hvis den har, så få fat i en stump 3x1,5 NOIKLX samt et opus74undererlag+1 pol afb. , 1-pol afb kan kun monteres på en måde(brun+blå), og oppe i sensoren sætter du brun på L1(P) og den blå på T..

På denne måde kan du overstyre sensoren med et tryk, placeret tæt på sensoren...

Men tænk lige over det, kan det svare sig??? hvor tit regner du med at bruge det...

Godt nok skal du kun bruge materialer for ca. 150,-
Hej igen

Tak for tilbagemeldingerne, - jeg tror lige jeg vil se om ikke modellen fra JO-EL ikke kunne bruges, da jeg kan se at de åbenbart som den eneste, har en med konstantfunktion.
Kontakten i baggangen som nu bruges til aktivering af sensor eller slukket tilstand kan jeg så bruge til at aktivere konstantfunktionen.

/Julle
Den sensor krisserkt henviser til er en "ganske almindelig sensor". Han skriver at du skal montere en afbryder til overstyring af sensoren, så der er ikke nogen grund til at smide penge efter en ny sensor.

Nu er det jo strengt forbudt at lave el-installationer selv, men hvis den slags ikke bider på dig har stenkrog mere eller mindre givet en mulig løsning på problemet.
Hej Steinaa

Jeg tror ikke jeg vil gå igang med at lave forslaget da mine evner som el-trikker nok ikke rækker så langt, klog af skade skal jeg nemlig sige dig rolleyes
Jeg vil i stedet gå på jagt efter en JO-EL sensor der har konstant funktionen, og mon ikke jeg så kan finde en el begavet person til lige at montere denne.

/Julle wink
... vi prøver lige igen: Den sensor krisserkt snakker om har ikke nogen konstant-funktion... Funktionen opnår du ved efterfølgende at montere en afbryder...
Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis