Dræn under ny terrasse

Bagest i vores have har vi en gammel staldbygning som ligger ud til åbne marker. Mellem stald og skel har vi en dejlig krog med masser af sol på cirka 40 kvm, hvor vi har planer om at lave en teresse.

Vi har nu gravet jord af for at kunne køre grus på, men kan se at der kommer meget vand ind fra marken bagved som skråner ned mod terrassen.

Min plan er derfor at grave en lille rende på langs af terrassen og ligge en drænslange som føres videre ud i en faskine.

Jeg har ikke prøvet at ligge drænslange før og er derfor usikker på:

1) hvor stor dimension skal slangen have? (jeg kan se at der findes en del størrelser)

2) skal drænslangen vikles ind i fiberdug eller skal jeg købe slangen med fiberdugen monteret? (den koster vist en hel del mere)

3) kan jeg herefter blot køre alm. stabilgrus ovenpå eller skal jeg evt. ligge større sten i randen eller i hele bunden af terrassen?

pft.
Jacob
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

Sidste år lavede jeg en lignende løsning - blot ikke ved terrasse, men til regnvand langs lademur.

I dit tilfælde ville jeg lave et overfladedræn med en drænslange. Ved ikke om der er en rigtig og forkert størrelse, men jeg ringende i trælasten og fik en rulle 100 mm slange med kokos/filt omkring. Dette skulle efter sigende ikke slamme så let til som fibertex. Tror prisen var ca 20 kr per m.

Grav en rende som blot skal være bred nok til at du også kan fore med sten på begge sider af slangen. Du skal ikke bruge stabilgrus eller andet sand, men store shingles sten. Læg lidt i bunden, omkring slangen og ovenpå.
Så skal langt det meste vand nok forsvinde. Du må selv vurdere om du skal bruge en eller 2 regnvandskassetter, men. Husk blot at fra hvor din 'rende' stopper og skal i jorden ned til kassetten, det skal du bruge et lukket rør.

- Thomas
Har en kammerat, der havde samme problem. Han løste det ved at grave en lille grøft lige ved skel (40 cm dyb), læsse jorden ind til sig selv og plantede buske på "volden".

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis