Limtræsdragger

Jeg har et hus med builduptag og ønsker at slå køkken og spisestue sammen, men væggen imellem de 2 rum er bærende, væggen der skal væk er ca. 2,5 til 3 m bred, jeg har fået beregnet størrelsen på draggeren til 115x266.
Hvordan sætter jeg den op og hvilke stopler skal jeg bruge til at stille draggeren på ?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du lægger drageren ind som en integreret del af de to resterende bærende væge. Altså fjerner du noget af vægen helt oppe under loftet og lægger drageren ind her istedet for. Så drageren skal jo være noget længere end hullet i muren.

Alternatift kan du stille en stolpe op i hver side af hullet og så lade dem bære drageren.

Men ved at lade drageren gå ind over de andre mure vil du fordele trykket over et større areal. Punktbelastningen bliver altså mindre. Specielt hvis du har kælder kan dette have betydning.

Venligst Njord

MVH Njord
Min far fik fat i en skinne fra jernbanen som nær havde taget livet af vores gamle Fiat (på en tagbagebærer!).
Men jeg kan ikke huske hvad de gjorde, fra de fjernede væggen til skinnen blev lagt op. Donkraft? Understøtning med stolper eller hvad, for man kan vel ikke bare fjerne væggen, og så håbe at det holder til man får lagt en understøtning op?

Det er kun et spørgsmål som interesseret, da jeg på et tidspunkt skal have fjernet en væg, der indtil videre ikke er konstateret som bærende (køkkenet bliver udvidet).

- JørgenE

Mvh. JørgenE
Hej smile

Normalt støtter man loftet med midlertidige stolper - husk at understøtte på gulvet og på loftet med tværgående lægter. Derefter river man murværket væk, og lægger den nye drager op. Den kan så kiles op, så den er i spænd. Nu skal de midlertidige stolper fjernes.

Mvh
ThomasB
sådanne midlertidge stolper kaldes soldater...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Soldater er de stolper håndværkere anvender. Der er en omløber man skruer op for at lægge trykket op under understøtningen af loftet. En højde tilpasning om du vil.

Som alm dødelig kan man korte nogle bjælper op så de er lidt for lange, et par cm og så står bjælken lidt skråt. Når man så retter den ind, altså mest muligt lodret vil den også kile loftet lidt op.

Men kan du låne et sæt soldater vil det da være det nemmeste.

Venligst Njord smile

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis