Oliefyr "gør-det-selv" mini service

Hej

Jeg vil se om der skulle være en der er velbevandret ud i eftersyn af oliefyr.

Vi skifter snart til pillefyr, og vil derfor ikke bruge de 1000 kr på et rigtig service, men det er nu begyndt at ryge lidt rigeligt, så det skal lige have et minieftersyn, som jeg gerne selv vil lave.

Er der en der kan forklare hvordan man skifter oliefilter og dyse samt laver en kedelrens?

Håber på snarligt svar.

Pft

Kjeld
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal kunne måle dine røggasser for at lave den mindste eftersyn.
Jeg kan vejlede lidt men det du lavde er i blinde, da du ikke har nogle tal at rette dig efter.
Det er lidt som at køre bil igennem byen uden speedometer.
Men vil du skifte dyse og filter så det rimlig simpelt
 Du skal slukke for fyr og lukke til olien(vigtigt ellers løber olie retur og du får luft i systemet)
Der sider som regel 2 filter og en dyse i villafyr.
Man tager derefter brænder af, den sidder som regl med en pinolskrue ine i brænderrør. drejer brænder 45gr og hiver ud.
Så piller du brænderrør af sidder som regel med 2 skruer drejer ca. 45gr. og hiver forsigtigt ud. Så sider en brænderflange med tænd elektroder, som også sidder med en skrue.
Dysen sidder vist med en 16mm og 17 fastnøgle og så den anden vej tilbage.
ofte sidder der et forfilter som er plastik og så sidder der et gult eller hvidt filter i, med mindre det er meget beskidt vil jeg ikke skifte det.
Det lyder mere som et dårligt pumpefilter eller stopper luftindtag. har du en bfp pumpe, er du heldig. Der sidder et patronfilter i og det er nemt at skifte
http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-Oliefyr-kedler--Danfoss-BFP-21-L3-oliepumpe-195623.html
Her sidder det vist ved mag. ventil.
Er det en af de andre ville jeg nog lade den være og justere op for primærluft. Men pas på, man kan godt skrue for højt op(noter tallet på justerings skruen)

it is better to burn out than to fade away
Bedre sent, end aldrig

mvh jens
HA HA jeg forstod heller ikke der var så mange oliefyr spørgsmål.
Men fandt ud af at går man ned i bunden af sit svar, står ligne spørgsmål men kan nemt være 5 år gammel........
Jeg hoppede lige i fælden )))

it is better to burn out than to fade away
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis