Opfyldning af hul på 1 meters dybde aht. flisebelægning

Efter reperation af stikledning (til vand) har jeg nu et hul på ca. 1 meters dybde som jeg skal fylde op.

Jeg lægger grus omkring selve stikledningen (så der ikke skæres hul i den af de sten der er i den jord jeg gravede op for at lave hullet).

Dér hvor jeg er i tvivl, er hvordan / hvor meget jeg skal stampe (ler-)jorden sammen i hullet, idet der eftefølgende (dvs. til foråret) skal lægges fliser over hullet.

Er det nødvendigt med en "loppe" der stamper for hver 20 cm lagtykkelse, eller kan man blot nøjes med at trampe rundt (næppe) med et par vaders på fødderne.

Jeg har fået oplyst at jeg uanset hvad jeg gør, skal jeg regne med at niveauet *vil* synke lidt over et års tid, hvorfor jeg må regne med at lægge fliserne om på det (relativt lille - ca. 1 kvm) område.

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej..

Det med at alting sætter sig efter en periode - er en gammel skrøne......

Hvis der ellers fyldes med friske uorganiske materialer (ikke jord) og stampes hårdt nok, kan det godt lade sig gøre at lave en god og blivende opfyldning

I dit tilfælde ville jeg nok vælge at fylde med fyldsand eller flisegrus indtil 20cm under tærren (30 cm hvis du skal køre på fliserne)
Fyld enten med 25cm af gangen og brug en loppe eller fyld 15 cm af gangen og brug en 4x4 bom på 2-3 meter til at "støde" med - du kan med fordel vande materialerne lidt undervejs

God fornøjelse og jul.......

Med venlig hilsen

Fladder
Jeg har med succes stampet en hel terasse med hælene - altså små skridt og tryk på hælen. Vejer du 70 kg. og lægger vægten på hælene, er det et voldsomt tryk der kommer. Derfor laver stilethæle mærker i alm. trægulve inkl. egegulve.

Derefter vandede jeg og et par dage efter begyndte jeg at stampe igen, men det var der ingen grund til, for det bevægede sig ikke. Det fordrer dog, at afretningslaget så er tyndt.

Men med 1 m2 er det da bare at stampe nogle gange - vande og prøve en gang til.

Mvh. JørgenE
skal du først lægge fliser til foråret skal du ikke stampe det, du fylder 20 cm fin grus over og smider lige en fiberdu over din fin grus og fylder op med jord.
Så har det sat sig nå du skal til at grave af til foråret.
Men det bedste du kan gøre er at grave af nu og smide 10 15 cm stabil grus på nu og bare lade det ligge vinter over så er det 100% sikker at du ikke få sætninger.

en stamper skal du ikke bruge for den er kun god for ca 10 12cm og tung som et ondt år at få op og ned og en jordloppe slå ca 20 25 cm men slå for hårdt og dine grus lag vil blande.

jeg er selv brolægger og nå vi laver huler smider vi 25 cm fin sand i slå med en loppe så kommer det stabil i til ca 5 cm under tærren og til sidst 5 cm fin grus i men det er fordi der skal fliser på med det samme, hjemme hos mig selv har alle underlag fået lov at ligge et halv års tid

P.S en fiberdu koster vel ca 15 kr for en m3
Jeg ville nok starte med 20 cm kabelgrus og så bundsikrings grus (0,80) op til 25 cmm under færdig højde, og derefter stabilgrus (0,32). du skal så ha 3-5cm afretnings grus (0,8) under dine sten så stabilen lægger du så der er plads til det under stenene. altså hvis stenen er 5cm tykke skal du lægge 15 cm. stabil på, så der er 10 cm tilbage til 0,8 grus og sten. og jeg ville banke det med en jordloppe efter ca 50 cm og igen efter stabilen er på med en 80 -100 kg. plade vibrator. så burde det ikke sætte sig. ideen med fiberdug oven på kabelgruset er go, men ikke nødvendig efter min mening.
Sådan lige en sjov info.... da jeg gravede rundt om mit hus (80 cm i bredden, op til 3 meter ned), efterfyldte jeg kun med sand/grus og stampede det med fødderne for hver ½ meter (sådan ca.) - 3/4 år senere blev der lagt fliser, bl.a. der hvor der var 3 meter ned.
De har ikke sat sig endnu (5 år efter) - hvilket jeg egentlig havde regnet med (satte en afmærkning på soklen bare af nysgerrighed).

Mvh.

Jan R.
Citat fra TvE

Efter reperation af stikledning (til vand) har jeg nu et hul på ca. 1 meters dybde som jeg skal fylde op.

Jeg lægger grus omkring selve stikledningen (så der ikke skæres hul i den af de sten der er i den jord jeg gravede op for at lave hullet).

Dér hvor jeg er i tvivl, er hvordan / hvor meget jeg skal stampe (ler-)jorden sammen i hullet, idet der eftefølgende (dvs. til foråret) skal lægges fliser over hullet.

Er det nødvendigt med en "loppe" der stamper for hver 20 cm lagtykkelse, eller kan man blot nøjes med at trampe rundt (næppe) med et par vaders på fødderne.

Jeg har fået oplyst at jeg uanset hvad jeg gør, skal jeg regne med at niveauet *vil* synke lidt over et års tid, hvorfor jeg må regne med at lægge fliserne om på det (relativt lille - ca. 1 kvm) område.

Jeg ville jo nok starte med noget 0-90 bagfyld eller bare stabil grus (0-32) og evt. finde nogle sten i haven som alligevel skulle have været kørt på genbrugen. ( Beton rester er også glimrende) Fyld kun 10 cm i ad gangen og stamp det op med en loppe eller lign. Slut med stabilen 10-13 cm under dit fremtidige flise niveau. Vent med at fylde 0-8 i til du alligevel skal lægge fliser. ( Det ligger bare og bliver smattet her i vinter) Så kan du også bedre efterfylde med stabil inden afretningen af resten af arealet.


Der opgravet jord + ler kassere du..... Eller fordeler i haven....


Ved ikke om det er at skyde gråspurve med kanoner ..... Men som anlægsgartner er det sådan jeg ville gøre hos mig selv...

Har du problemer...... ?
Så har du selv skabt dem.rolleyes

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis