Hvordan virker ABS?

Løsnes bremsetrykket generelt, når et hjul blokeres eller er det kun bremsetrykket på det enkelte hjul?

Man ser mange steder at man anbefaler at have de bedste dæk på baghjulene. Det giver i mine øjne ingen mening på en bil med ABS, hvis bremse trykket kun reduceres på de hjul der skrider. Men hvis det løsnes generelt kan det muligvis give mening.

Når der bremses hårdt, har man jo næsten alt vægten på forhjulene og så er det jo dem der kan give noget bremse effekt. Der er jo ingen grund til at bekymre sig om bagenden skulle skride ud p.g.a. blokering når der er ABS, men hvis bremsetrykket generelt løsnes, fordi et baghjul blokerer, så kan jeg godt se problemet.

M.h.t vandpytter så rydder forhjulene jo også det meste, så baghjulene ser jo ikke så meget vand.

mvh Hans
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Hans,

ABS systemet har en føler ved hvert hjul. Det vil sige bremsetrykket reduceres individuelt til det eller de hjul som er tæt på at blokere.
Mvh
Vangsøe

Vangsoe
Hej Hans,

Det er fordi det egentligt er baghjulene som styrer bilen !

Mvh
Vangsøe

Vangsoe
Hej Hans.
Når du læser Vangsoes indlæg tænker du nok, sikken skva........ vi ved da at det er de drejende hjul der styrer, men han har tildels ret.
Men vi snakker ikke bremser,eller styring, men friktion.
Man skal altid tilstræbe at have den største friktion på baghjulene, dette er med til i en given situation at rette bilen op.
Tag en lejetøjsbil, hvor gummiet kan tages af hjulene. lad bilen køre ned af et brædt eller lign. som holdes på skrå, her vil du se at bilen kører lige ned.
Fjern så gummiet på baghjulene,svarer til væsentlig mindre friktion, og lad den køre samme tur, her vil du opdage, at du dårligt har sluppet bilen før den vender omkring, og kører baglæns.
Med hensyn til ABS'en skal det enkelte hjul blokere før ventilerne lukker op igen, og dette sker ved at en ring på navet med tænder på, kører meget tæt op af en spole med en kerne indeni. Ved start af bilen, kontroleres hele systemet, og ABS lampen går ud. Når hjulet kører, opstår der i spolen en svag spænding, som ABS enheden arbejder med.og først ved blokering, får enheden besked på at et hjul er blokeret, og slækker herefter på bremsekraften til det pågældende hjul.
Hvis en af spolerne står af, hvilket sker jævnt tit, vil kontrollen ved start fortælle enheden at der er fejl på systemet, og frakoble hele ABS systemet.
Var dette noget bevendt for dig ???
Mvh autoole
Citat fra FDM Motor 10-2006


Er det kun et par af bilens dæk,

der skal udskiftes, er spørgsmålet,

om man skal sætte de nye dæk for
eller bag. Svaret er ikke entydigt, idet
de bedste dæk foran giver de bedste
bremseegenskaber, mens de bedste
dæk bag giver den bedste stabilitet
ved kørsel på f.eks. våd vej.
Forhjulstrækkere har naturligt den
bedste trækkraft med de nye dæk på
forakslen, mens baghjulstrækkere får
bedst trækkraft med nye dæk bag.
Uanset disse forskelle råder
FDM bilister til at montere de nyeste
dæk på bagakslen. Det er af hensyn
til bilens stabilitet på våd vej. Er
vejgrebet forringet, vil dårlige bagdæk
medføre, at bilens stabilitet reduceres
med fare for udskridning – det kan
man sjældent forudse og har ofte alvorlige
konsekvenser.
Man kan mindske problemet ved
at bytte for- og baghjul med jævne
mellemrum – f.eks. for hver 10.000
km. Husk at du ikke skal skifte mellem
højre og venstre side, men alene
mellem for- og baghjul.
Annonce
Det giver meget mening! Jeg var mest fokuceret på bremselængde, men kan godt se den med udskridning. Jeg prioriterer bremselængde højst, specielt når der kommer noget uforudset ud for een. Der skal som regel bremses en del først inden man kan begynde at dreje. Hastighed gennem sving er tilpasset hvad bilen kan stå fast under de aktuelle forhold med og en vis sikkerhedsmargin. Står bilen bedre fast, bliver der bare kørt hurtigere gennem svinget. Det øger ikke sikkerheden. ESP og ABS hjælper jo også lidt til, hvis bare ikke det forvirrer een.
Så er der også den Århusianske type ABS bremse: A-Brems-Senere !
Jeg ved det, men kunne ikke dy mig.

Håndværkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis