Nye fliser ovenpå gamle i et badeværelse?

Jeg skal i gang med at renovere badeværelse, og vil gerne slippe så nemt om ved det som muligt. (Hvem vil ikke det? :-)
De gamle fliser på væggene sidder faktisk helt godt fast, så spørgsmåler er: Er der noget til hinder for at jeg bare sætter de nye fliser udenpå de gamle ? (De gamle er med glat glaseret overflade)
Og i bekræftende fald: Hvad klæber jeg dem fast med?

mvh
Bjarne

Flemmings
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Hvis dine fliser sidder godt kan du godt klæbe andre ovenpå.
Anvend f. eks. Alfix combifix klæber efter en grundig rengøring med grundrens.

Hvis du vil følge nugældende regler, skal du etablere en vådrumsmembran som alfix også kan levere.

------------------
www.orla-nautrup.dk
Jeg forstår til fulde den manglende lyst til at skulle brække gamle fliser ned, har selv stået i problematikken.
Det som alligevel overbeviste mig om, at det var umagen værd, var en rædselshistorie om et etagebyggeri der alle skulle have nye badeværelser i alle lejligheder. Man valgt at bruge reglemanteret vådrumssystem (hvilket bestemt også er en god ide) udenpå de gamle glatte fliser,og efterfølgende begyndte de nye fliser at falde ned. Vådrumsmembranen bandt simpelthen ikke godt nok på de gamle fliser. Faktisk kunne man trække en hel væg ned, hvis man begyndte for oven.
Alene tanken om at dette var sket, gav mig energi til at tage en stor murbalje og et kraftigt koben, og faktisk fik jeg ret hurtigt brækket de fliser ned.
Er idag glad for at jeg ikke sparede den halve dags arbejde,

god arbejdslyst

mvh Anders Kruse
Jeg ville heller ikke spare det ret overkommelige arbejde, men dog ret støvende..

Specielt hvis dine gamle fliser ikke går helt til loftet og de nye også skal det.

Så får du en meget bred / dyb overgang mellem fliser og den almindelige væg.

Venligst Njord

MVH Njord
Tak for svarene.

Efter Orla's svar har jeg checket Alfix' website, og der fundet bekræftelse på at der ikke er noget odiøst i at sætte de nye fliser op på de gamle, blot de kan bære det.
Der har jeg også læst en hel masse om reglerne vedr. vådrum mv, og hvordan det skal laves hvis man skal følge de nugældende rgler. Iflg. Alfix' beskrivelse af fremgangsmåden skulle deres vådrums-materialer udmærket kunne bruges ovenpå gamle fliser, så jeg tror nok jeg vover forsøget. (de gamle fliser går helt til loft, og de sidder RIGTIG godt fast)Og det er jo, så vidt jeg kan se, blot brusekabnen og rundt om håndvasken at der skal laves vådrumssikring.

mvh
Bjarne

Flemmings
held og lykke med det, tjek lige, så vidt jeg huske skal gulvet også have vådrumssystem. I øvrigt har Bauhaus en kasse med alt, hvad man skal bruge for at dække 8 kvm for ca 500 kr. Produktet er ikke alfix men fra Lip og ganske udemærket. Tjekkede selv markedet for et år siden og ingen kunne matche den pris på det tidspunkt.

mvh Anders Kruse
Annonce
Da jeg inden for en overskuelig fremtid +- 1 år skal i gang med gæstetoilettet, hvor fliserne sidder løse, så det ikke er et problem, mens gulvfliserne absolut ikke lige er til at fjerne, ville jeg gerne vide, hvor man på nettet kan finde vådrums-reglementet.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
citat:
Oprindeligt indsendt af AndersKruse:
held og lykke med det, tjek lige, så vidt jeg huske skal gulvet også have vådrumssystem. I øvrigt har Bauhaus en kasse med alt, hvad man skal bruge for at dække 8 kvm for ca 500 kr. Produktet er ikke alfix men fra Lip og ganske udemærket. Tjekkede selv markedet for et år siden og ingen kunne matche den pris på det tidspunkt.

mvh Anders Kruse



Tak for tippet. Jeg kører en tur i Bauhaus og kigger på LIP.

mvh
Bjarne

Flemmings
citat:
Oprindeligt indsendt af JørgenE:
Da jeg inden for en overskuelig fremtid +- 1 år skal i gang med gæstetoilettet, hvor fliserne sidder løse, så det ikke er et problem, mens gulvfliserne absolut ikke lige er til at fjerne, ville jeg gerne vide, hvor man på nettet kan finde vådrums-reglementet.

Mvh. JørgenE



Hej Jørgen...

http://www.alfix.dk/rammemaindkk.htm er der en masse god generel info at hente, bl.a. bygningsreglementet vedr. vådrum.

mvh
Bjarne

Flemmings
Jeg har også brugt en "færdig boks" til vådrumsbehandling og det fungere meget fint.
Og prisen er helt OK, der er ingen problemer med hvor meget af hvad man skal bruge !!

Venligst Njord smile

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis