elradiator spørgsmål igen..

Kan en 1000 watt elradiator holde et lokale på ca.23 m2 frostfrit - altså min 5 grader varmt? 145 mm isolering i loft og 50 mm på vægge. Hvis ja, vil det være meget dyrt?

Har en brændeovn at tænde op i når der skal være varmt i lokalet.

morten
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Mit pille fyr leverer 20kW og varmer mere end 250kvm op til 20 grader. Pillefyret kører måske på meget kolde dage 25% af tiden. Med andre ord kunne det på disse dage altså lige så godt køre hele tiden med 5kW. Med lidt lommefilosofisk regning bliver det til 20Wpr kvm. Under lignende omstændigheder vil du skulle bruge 23*20 = 460W til at pånå 20 grader i dit rum. Langt de fleste dage er varmeforbruget mindre fordi vejret ikke er så koldt og/eller blæsende, men i spidsbelastnings situationer er 1000W altså tilstrækkeligt. Når du så oven i købet bare skal holde rummet frostfrit bliver forbruget endnu mindre. Jeg tror ikke, at det bliver særligt dyrt.
Lad os forestille os at der er 60 rimeligt kolde dage og radiatoren kører 6 timer i døgnet altså 6kWh pr dag, det bliver 6*60 = 360kWh som vel ca koster 500kr. De øvrige dage er det ikke sikkert, at radiatoren overhovedet er ibrug.
Ovenstående et selvfølgelig baseret på rigtig mange antagelser. Ellers kunne man slet ikke regne på det. I øvrigt ikke noget særligt velisoleret rum, hva´?

mvh Anders
Normalt siger man at til et normalt isoleret hus skal der bruges 100 watt pr. m2, og et godt isoleret hus skal der bruget 50watt/m2

Da dit lokale ikke er isoleret sæligt godt vil jeg antage at der som min. skal bruge 150watt/m2 for at opvarme lokalet til ca. 20 gr.(min 3 kw)

Jeg tror at hvis der kommer minus 0-5 grader udenfor, så vil din varmeovn køre konstant, og hvis der bliver rigtig frost f.eks 5-10 gr. så vil du få problemer med at holde det frostfrit. Dette er naturligvis rent gætteri

Mvh

Klaus
har selv haft et lignende rum til cross maskiner og lign, rummet var 25kvm 145loft iso 50 vær, havde en 1000w olieradiator fra jem og fix dens forbrug var ca 300KWh over tre måneder med en gn temp på 9 grader
lokalet er et gammelt udhus som skal bruges til "kunstneratelier", derfor vil jeg ikke have frost i rummet når jeg ikke arbejder, da mine remedier vil tage skade.

Der er delte meninger om en sådan varmekilde er tilstrækkelig kan jeg høre...

Dum som jeg er: Er 1 kilowatt ikke det samme som 1000 watt? Og hvis en radiator har en ydeevne på 1000 watt og den kører konstant bruger man så en kilowatt i timen eller...? Så er det jo let at regne et forbrug ud hvis man kender prisen for en kilowatt?

ps: synes da rummet bliver rimeligt isoleret af et værksted at være - mit hus er ikke engang så godt isoleret(cellotex på væggen osv.)

morten
Hej Morten,

Det er rigtigt at 1000 watt er det samme som 1 kilowatt 1 kwt koster ca. 1,65 inkl. moms

Ja, hvis din varmeovn bruger 1000 watt i timen, så koster den ca. 1.65 i timen hvis den kører konstant.

Ja det er svært at vide, men lad det dag komme an på en prøve, køb evt. en energimåler i Harald Nyborg, så kan du holde øje med forbruget

Mvh

Klaus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis