Lodning af kobberrør.

Hej folkens.
Er der nogen som har viden om eller kender links til lodning af kobberrør/ fittingsconfused En tidligere tråd her på LDS med et link til en tysk hjemmeside gav for mig ikke noget resultat.

Folke
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hey!!
Inden jeg kommer med gode råd, vil jeg da lige vide hvilke rør det er du skal lodde!! Jeg er kølmontør, og lodder rør fra 1/4" op til 4 1/8" og jeg ville ALDRIG bruge den fremgangsmåde der er anvist ovenfor... Men til vand kunne det måske godt gå!!

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
øh næstformand, hvordan gør du?

mvh Anders
Jeg starter min brænder op (Acetylen og Oxygen) og varmer rør og muffe op til omkring 500-600 grader. (Forskellen på en blød og hård lodning ligger på ca 450 graderC) Og bløde lodninger har ikke så stor trækværdi som en hård lodning. Derefter tilfører jeg tilsatsmaterialer, enten foscolod eller sølvlod. Lader rørene og muffen få fuld gennemtrængning af tilsatsmidlet, og lader det hele køle af igen. Derefter foretager jeg en visuel kontrol efterfulgt af en trykprøve. Jeg har desuden foretaget lodningen med baggas, for at undgå slagger i rørene... Når lodningen/ lodningerne har holdt et tryk på 10 Bar i 20 min. er jeg tilfreds Men nu er det jo også kølerør jeg arbejder med!! Jeg ved ikke hvad kravene er for f.eks. vandrør eller gasrør.

http://www.danfoss.com/NR/rdonlyres/DF329955-D89B-4A76-AEB9-11E6D35B0525/0/PF000C101.pdf

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hej næstformand og I andre!
Tak for jeres links samt vejledning. Jeg skal lodde kobberrør til brugsvand i badeværelse (det går jeg ud fra, da jeg skal flytte et armatur som sidder i mur, jeg har ikke åbnet ind til muret endnu.) Da man ikke må have gevindsamlinger i mur går jeg ud fra det er kobberrør jeg har med at gøre.
Bauhause siger 250 grader, Danfoss siger 655 grader for sølvlod, det gælder formentlig for henholdsvis vand og køle/kompressor anlæg.
Thomas
Annonce
Forresten hvad er minimums krav til brænderen? En gammel kogeplade eller Acetylen og Oxygen?
Folke.
Blødlodning af rørene i en almindelig husinstallation er alt rigeligt -Blikkenslagerne har brugt det overalt i de sidste 30 år

Hårdlodning ville også gøre hele installationen langt mere besværlig - især på grund af den meget højere temperatur

Til blødlodning af kobber med tin er 250 grader fint - men selvfølgelig, jo større brænder - jo hurtigere vil du kunne varme loddestedet op

Der findes noget der hedder en tubolerende brænder til lodning af rør - den får nærmest flammen til at kravle rundt om røret

Det der henvises til på Danfoss´s hjemmeside er hårdlodning med sølvlod - det du vil er blødlodning med tinlod (legeret med en lille smule sølv)

Efter min mening kan du roligt gribe sagen an efter Bauhaus´s direktiver

Med venlig hilsen

Fladder
Hvis det "bare" er til vand, som jeg jo ikke ved ret meget om, skal du bare have varmet rør+muffe tilstrækkeligt til at loddemidlet kan smelte og rende ind i samlingen. Det er fint beskrevet i det første link. Det er nok nemmest med en flamme. Du kan købe en pencil torch i Harald dyt båt til ganske få basseører!! Måske kan du låne dig frem ved en smed eller lign. Men vær for alt i verden sikker på at det du får lavet er tæt, inden du lukker hullet igen!!

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
For lige at kabre tråden lidt.

--- > Næstformand. Det tin i bruger, skal det også erstattes af en blyfri type? (går ud fra der er bly i som i tin til elektronik)

Vi er i fuldgang med blyfri lodninger til elektronik, det er noget bras... Bliver ikke så godt som det gamle tin...
Du skriver det i dit bade værelse! har du en med autorisation som kan syne det for dig, ellers er installationen ikke lovlig, ved ikke om det betyder så meget for dig.
Ja blikkenslagere har brugt kobberør med blødlod siden 70'erne, så det er sikker metode, kan nu ikke rigtig huske hva loddetinet hedder men mener ikke det med bly..
Og man har set mange gevindrør i væggen gennem min tid som blikkenslager..
Har endda det et blystøbt rør i viborg.. Utrolig det holdt tæt endnu..
Men man kunne vel modificere en ukrudts brænder til jobbet ellers..
Held og lykke
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis