Lodning af kobberrør.

Hej folkens.
Er der nogen som har viden om eller kender links til lodning af kobberrør/ fittingsconfused En tidligere tråd her på LDS med et link til en tysk hjemmeside gav for mig ikke noget resultat.

Folke
Hej folkens. Er der nogen som har viden om eller... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Zink_Brian,

Jeg går ud fra at det er RoHS direktivet du er rendt ind i m.h.t. blyfri lodninger. Disse produkter her er ikke omfattet af RoHS direktivet. Jeg skal dog ikke kunne sige om de er omfattet anf andre regler, der forbyder bly. Det er heller ikke alt elektronik, hvor blylodninger er blevet forbudt, men i praksis så bliver alt elektronik blyfri, da de komponenter der kun kan loddes med blyholdig loddetin forsvinder, da der efterhånden ikke er noget marked for dem.

mvh Hans
Jeg har også et badeværelse med loddede kobberrør, men er med tiden gået hen og blevet lidt utilpas ved det pga alle de historier man hører om at kobberet "smitter" vandet med div. triste forbindelser.
Må man overhovedet bruge kobberrør til vandinstalation længere?
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Citat fra zink_brian

For lige at kabre tråden lidt.

--- > Næstformand. Det tin i bruger, skal det også erstattes af en blyfri type? (går ud fra der er bly i som i tin til elektronik)

Vi er i fuldgang med blyfri lodninger til elektronik, det er noget bras... Bliver ikke så godt som det gamle tin...


Det blyfri loddetin til kobberroer har vaeret brugt meget laengere end det blyfri loddetin til elektronik. Det blyfri loddetin er legeret med 2% soelv.
Grunden til at man ikke skal/maa bruge bly i loddetinnet er at det er giftigt. Meget gamle kobberroersinstallationer kan vaere lavet med blyholdigt loddetin, men de roer har nok alle et lag kalk paa indersiden, sa vandet ikke kommer i beroering med blyetwink

Karsten
Hvis du føler dig så usikker på at lodde vil jeg foreslå at du bruger konex fittings. De eneste du skal bruge er en rørskærer og en svensknøgle og så kan du skille det ad igen hvis du får brug for det. Men samlingen skal være synlig og tilgængelig.

mvh
gug
Håber der stadig er liv i denne interessante diskussion.

Hvad bruger I for at beskytte væggen bag rørene mod opvarmningen til 250 grader?

- blot 5-6 lag sølvpapir lagt sammen eller hür?
Annonce
når jeg lodder kobberrør, så renser jeg fittings og rør med en grov svamp beregnet til dette, er det op af en væg ligger jeg en træplade, puttet loddefedt på og varmer op til flammen blir lidt grønlig, så er det nået den rette temp, tilsætter loddetin, der svarer til rørets diameter, og vupti ,en perfekt samling.
Rengøring af rør og fitting er MEGET vigtig, da det ellers er 98% sikkert at det ik holder,
Hvad er det for en slags træplade, du foreslår at anvende? Jeg prøvede også en gang med en træplade (krydsfiner), men havde noget besvær med at slukke ilden i træet, så det prøver jeg ikke igen.

Ville det være muligt med en gipsplade, hvor pappet er fjernet på den ene side?
Jeg bruger en varmemåtte til foremålet - i gamle dage hed de asbest-måtter

I dag findes de et mere "hud og lungevenligt" materiale - fåes hos VVS-grossisterne

Med venlig hilsen

Fladder
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis