Varmegenvinding

Halløjsa,

Vi har et 20 år gammelt hus med KANTHERM varmegenvindingsanlæg, der er installeret ved opførelsen.

Vi er 3 ejer af huset, som vi har haft i 6½ år.

Varmegenvindingen fungerer upåklageligt, men gennem længere tid har jeg spekuleret over, om ikke dette varmegenvindingsanlæg skal have skiftet filtre. Jeg har ledt men kan ikke finde nogle steder, hvor disse filtre i givet fald skal sidde.

Er der nogen som kender noget til sådant et anlæg, og ved om der er filtre, som skal skiftes??? Hvor købes filtrene i givet fald, og hvor ofte skal de skiftes?


mvh
/Lidell
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du mener Dantherm, kan du søge oplysninger på deres hjemmeside www.dantherm.dk Evt. kunne du ringe til deres service afdeling. De kan sikkert også hjælpe med nye filtre

Næsformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hej

Det lyder meget mærkeligt. Jeg har ikke som sådan meget forstand på varmegenvindingsanlæg, men jeg skal dog til at installere et anlæg i mit hus i den nærmeste fremtid. Derfor har jeg undersøgt markedet og teknologien meget nøje den seneste tid.

Jeg er ikke stødt på et anlæg uden filtre. Både tilgangs- og afgangsfiltre er et must. Hvilken type og hvilken klassifikation varierer meget, men et grovfilter skal der være. Det skal der fordi, varmeveksleren ellers stopper til med støv og snavs. Endvidere kommer der støv og partikler ind med indblæsningsluften, hvis der ikke er et filter. Filteret på ”sugesiden” skal hindre, at støv fra huset stopper varmeveksleren til.

Det er ikke ualmindeligt at have et fin-filter af typen EU 7 eller EU 9 på tilgangsluften, således at også pollen helt eller delvist bliver udenfor.

Grove filtre er pladefiltre, de fine er såkaldte posefiltre. De sidste fylder en del ”i længden”, og kan ikke overses. Begge typer sidder i en ramme på hhv. tilgangs- og afgangssiden i aggregatet.

Er der vitterlig ikke filtre i anlægget, kan der påmonteres eksterne filterkasser - f.eks. fra Systemair. Det er vistnok nogle af de billigste. Derefter bør anlægget justeres ind på ny, idet trykforholdene i systemet er ændret.

Som sagt er jeg ikke ekspert, så et svar fra en sådan må vi håbe, du også får.

Med venlig hilsen

Lars

Lars K
Jeg har slet ikke forstand på sådan noget. Men, det slog mig lige, da jeg selv har oplevet lidt af hvert fra det hus jeg har erhvervet, kan det tænkes, at filtret slet ikke er monteret? Og, det er derfor du ikke kan finde det?

Den tidligere ejer af huset kunne jo have taget det af? Bare en tanke...

/Brian
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis