Scart-kabel

Vi opdagede at det nyindkøbte lydanlæg osse kunne vise DVD-film, men det står et stykke fra fjerneren.
Jeg var så ude for at købe et scartkabel på 7 meter. Det havde de ingen steder, men tilsidst blev jeg henvist til en elektronikbutik, og her havde de det heller ikke. MEN, de kunne tilbyde et kabel og 2 løse stik, og så skulle jeg bare lodde kablet på stikkene. Godt!
Jeg tænkte; jeg skiller bare det gamle kabel hjemme i kassen ad og kigger forbindelser. Fint, og billigt var det heller ikke.
Men kablerne ligner slet ille hinanden. Det gamle er bare en hel masse forskelligt farvede enkelttrådede ledninger, men det nye, dyre er flere forskellige typer ledning, se billede af det nye.
På kablet er trykt: -Bedea Germany Scart U-EN 50 049-
Jeg er lidt ude på dybt vand, men jeg har sagt at det kunne jeg da sagtens klare.
Er der nogen, der kan hjælpe mig med en tegning, som tydeligt viser forbindelser, -helst i farver.
Jeg glæder mig faktisk til at sidde i juleferien og lodde alle ledninger på de rigtige ben.

Venlig hilsen
Knud
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der kommer måske et billede

Venlig hilsen
Knud
Ja tak,
men nu har jeg købt kabel og stik hver for sig, og de skal helst sættes sammen.
Det er da ikke en rigtig LDS-metode du anviser, vel ?

Venlig hilsen
Knud
Jo, i julemåneden har man lov til at snyde lidt, og så vise sin kone hvor fantastisk man har væretwink Af og til giver det kaffe på sengen!!

Mvh. JørgenE
Hej knudr

Du skal kigge på det gamle kablel.

Jeg tror det er sådan.
ben -- går til -- ben.

1 ----- 2
2 ----- 1
3 ----- 6
6 ----- 3
19 ---- 20
20 ---- 19
resten går lige over.

Kontroller lige med dit gamle kabel.

Audio og RGB skal være de kabler der er dobbelt skærmet.

Ellers hør der hvor du har købt det. De har sikkert en tegning.

Billedet er taget her fra:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=23818&PN=1

Det var det bedste jeg lige kunne finde...

EDIT:
Der er meget mere her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Scart
Annonce
[Indlæg slettet]

Mvh. Christian

Hej Knudr!

Måske kan disse oplysninger hjælpe lidt
[code]
21 PIN SCART MALE to the TV.
21 PIN SCART MALE to the Video Recorder.

TV VCR
Audio Right Out 1 - 2 Audio Right In
Audio Right In 2 - 1 Audio Right Out
Audio Left Out 3 - 6 Audio Left In
Audio Left In 6 - 3 Audio Left Out
Audio Ground 4 - 4 Audio Ground
Red 15 - 15 Red
Red Ground 13 - 13 Red Ground
Green 11 - 11 Green
Green Ground 9 - 9 Green Ground
Blue 7 - 7 Blue
Blue Ground 5 - 5 Blue Ground
Status / 16:9 8 - 8 Status / 16:9
Reserved 10 - 10 Reserved
Reserved 12 - 12 Reserved
Fast Blanking Ground 14 - 14 Fast Blanking Ground
Fast Blanking 16 - 16 Fast Blanking
Video Out Ground 17 - 18 Video In Ground
Video In Ground 18 - 17 Video Out Ground
Video Out 19 - 20 Video In
Video In Ground 20 - 19 Video Out
Ground 21 - 21 Ground
[/code]

Ellers kan de fleste oplysninger findes på The Hardware Book
http://gd.tuwien.ac.at/hw-related/hwb/index.html

Mvh. Christian

Tak allesammen

Men jeg har jo købt et kabel med en hel masse forskellige ledere, og det store problem er til hvad og hvor de forskellige ledere skal bruges. Der er ledere med og uden skærme, der er nogle som er samlet i een enhed og der er nogle, som ligger alene.

Jeg har læst på nettet om kablet: "This cable enables all functions to be supplied via one cable", så det er vel ikke kablet, der er noget galt med.

Jeg har lavet en skitse / diagram af kablet, og jeg håber stadig at der findes en eller en, som kender en, som kan forklare sammenhængen.

Venlig hilsen
Knud
Hej Knudr.

Det er et godt kabel du har erhvervet dig, så jeg håber dette er lidt mere informativt, men først lidt teoretisk udenomssnak..

En lille sidebemærkning til andre som kunne tænke sig at udøve slige tekniske krumspring:
For at bruge RGB skal man have et SCART-kabel der er fuldt monteret. Det betyder, at alle forbindelser til composite/Fbas, s-video og RGB er med igennem kablet.

Scart-stikket i dit fjernsyn kan indeholde:
Audio signal: IN/OUT.
Composite videosignal (FBAS): IN/OUT.
S-video (Y/C): IN - hvis det er indbygget.
RGB Component: IN - hvis det er indbygget.

Scartstikket i din DVD/Video kan indeholde:
Audio signal: IN/OUT.
Composite videosignal (FBAS): IN/OUT.
S-video (Y/C): OUT - hvis det er indbygget).
RGB Component: OUT - hvis det er indbygget.


Bemærk, at blot fordi apparatet har et eller flere indbydende SCART-stik, betyder det ikke nødvendigvis at alle signaltyper understøttes. Check derfor med brugsanvisningen (den man alligevel aldrig læser). Ofte er der forskel på TV'ets SCART-1 og SCART-2, og DVD-afspilleren skal måske stilles om til RGB inde i menuen.

Kvaliteten er bedst på RGB, men er kilden f.eks. en SVHS videomaskine, bliver signalkvaliteten ikke bedre af en konvertering til RGB. Her vil S-video give det bedste resultat. Fra en DVD-afspiller er RGB generelt det bedste valg. FBAS/Composite er kun et levn fra forrige århundrede, men kan være rar at have i baghånden når alt andet svigter.

RGB Component = Component Video, er det originale DVD billedformat, og derfor er RGB-signalet ikke en garanti for optimal DVD billedkvalitet. Man skal huske på at det originale RGB-signal (som ikke er kompatibelt med Component Video) konverteres til Component Video på en digital disk. Hvor meget billedkvaliteten taber ved den sidste konvertering til RGB, afhænger af TV'ets konverteringskredsløb.

Før du begynder, bør du være i besiddelse af en lille skruestik eller andet til at fastholde kabel og stikben. Varmer du for meget når du lodder, løber tinnet op i kablet og de enkelte ledere bliver stive og knækker ved svage mekaniske påvirkninger. Har du flere typer loddetin, bør du bruge den som flyder lettest, dvs den der kræver mindst varmebehov. En 30W loddekolbe (minimum) er at foretrække, fordi den har kapacitet til at smelte tinnet hurtigt uden at varme stik og ledning unødigt, modsat de mindre "elektronik" loddekolber.

Coaxkablernes og audiokablernes farverækkefølge er ligegyldig. Det er bedre at kablerne ligger frit inde i scartstikket således at lodningerne ikke påvirkes mekanisk. Det kan i visse tilfælde være en god ide at føre tynde fleksible ledninger fra coaxkablernes skærm (strømpe) og ned til det tilhørende stel-ben, idet loddetinnet ofte gør skærmen så stiv at den let brækker af stikket..

NB: (XX) = tilhørende stelpunkt.
De 6 coaxkabler, Blå, Grøn, Rød, Grå, Sort og Hvid, forbindes henholdsvis til ben 7 (5), 11(9), 15 (13), 16 (14), 19 (17)og 20 (18).
De fire ledninger i midten er audio + stel som forbindes til ben 1, 2, 3, og 6 (4)
Grøn og Gul enkeltledning forbindes til ben 10 (I/O Control Bus = EasyLink) og ben 12.
Brun ledning, den tykke, forbindes med ben 8.
*Ben 21 er metalafskærmningen på SCART-stikket.

Husk at krydse 19 og 20, 1 og 2 samt 3 og 6.


Får du problemer med brum eller billedforstyrrelser er der meget at hente på
http://www.epanorama.net/links/video.html

Jeg har med vilje udeladt de tekniske detaljer, idet kablet kan håndtere alle dataformater og det kan godt virke forvirrende med forskellige funktioner på det samme ben. Dog kan det i visse situationer være hensigtsmæssigt at fjerne forbindelsen til ben 8, som styrer den automatiske A/V-funktion. Er du fingernem, kan du altid eftermontere en lille skydeomskifter på det ene scartstik.
Held og lykke med projektet.

Og så vil jeg ønske Jer alle en rigtig glædelig jul.

Mvh. Christian

Tak Christian
Det var oplysninger, der kunne bruges, jeg tror jeg forstod en hel del af det du skrev, nu kan jeg komme i gang.
Jeg har flere små skruestikke, loddekolbe 25W og loddetin, dog kender jeg ikke smeltepunktet, men det klares.
Og så er der et par spørgsmål.
Jeg har tegnet som jeg har forstået det, prøv lige og kigge.
Jeg håber du kan følge de krydsninger der er tegnet.
Foruden 19 og 20, 1 og 2, 3 og 6, har jeg osse krydset 17 og 18 ? Er det ok?
Jeg har sat de to folieskærme på 21, -er det ok?
Skal den sidste "flertråd", som ligger op ad den store folieskærm osse på 21?
Jeg begynder at tro på at projektet / puslespillet kan færdiggøres i juleferien, hvis altså mine finmotoriske evner strækker.

Venlig hilsen
Knud
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også