Styrbord VS Bagbord

Nu brugte Håndværkeren lige at sejlerudtryk i en anden sammenhæng. Det fik mig til at tænke på det med at sejle.

For et par år siden var jeg på en tur til Samsø fra Juelsminde. Det foregik med min svogers sejlbåd. Vi sejlede med motor ud af havnen, og det larmede af H.... til. Da vi så var kommet fri skulle jeg hjælpe med at sætte sejl (tror jeg det hedder) og så tændte min svoger helt af!! Han er fuldt ud funktionsdygtig i det danske sprog, men han bjældede det ene ord af efter det andet, som var uden for mit vokabularium!!confused

Jeg har så senere erfaret at det er "sejlersnak" Det er noget som alle gør (inden for alle fag) uagtet at udenforstående ikke fatter en brik!! Min egen chef gør det også når vi arbejder på en Borerig/ platform f.eks. så hedder det dokken, kabyssen og styrbord/bagbord.

Men nå, sådan skal det jo være!!

Men, vi fik sat de der sejl, og der var lidt puslen med autopiloten. Men efter en lille time kunne vi sætte os på agerdækket og nyde nogle af de medbragte:-) og stilheden... Den var fantastisk!! Kun vandet der stille slog mod siden af båden... himmelsk!!
Vi kom til Samsø sent på aftenen og lagde til kaj. Lørdag skulle vi til fætter/kusine fest så det blev også sent inden vi kom hjem igen. Hele søndagen brugte vi på at komme hjem til Juelsminde igen. Men der var ikke så meget som et lille vindpust til os. Så efter at have fisket, solbadet og fået en lille en, startede han motoren igen. ( Vi skulle alle på arbejde igen mandag morgen, ellers var vi blevet ligende derude) Og det var så der jeg fandt ud af at når jeg bliver rig, skal jeg have en sejlbåd, og ikke en motorbåd!!

Det var min første tur med sejlbåd, og ikke den sidste. Jeg ved ikke så meget om det. Men det var godt, og jeg elsker at være ved vandet.

Jeg hørte forresten engang en mand sige at styrbord er til højre. For det er den vej man kikker når man styrer jollen med højre hånd... er det rigtigt?

Næstformanden, kommende sejler! (eller hvad det nu hedder!!)

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
At styrbord er højre kan vi nok ikke blive uenige om, men jeg mener det hedder sådan fordi styreåren sad på højre side på de tidlige bådtyper - før egentlige ror

Med venlig hilsen

Fladder
Ja,
det er nemlig rigtigt. Brædderne, som båden er bygget af og som holder vandet ude hedder "bord". Og de brædder, og altså hele den side af båden, som styreåren sidder på hedder styrbord. Den anden side hedder bagbord, og det er nok fordi man vendte ryggen til den side når man styrede.
Så det Næstformanden har hørt, er der vel osse noget om.
Det "bord", vi sidder og spiser ved, er osse lavet af brædder, så vi behøver ikke at lede i sejlerudtryk, -det findes i det helt dagligdags vokabularium.

Venlig hilsen
Knud
en lille husker...
Styrbord Højer Altid Grøn SHAG
det er rigtigt at det hedder styrbord pga. styreåren i højer side
styrbord=starboard
bagbord=port
bagbord hedder port (havn) fordi man skulle lægge denne side til havnen pga. styreåren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis