Vådrum på 1 sal. Igen....

Jeg har nu læst næsten alle indlæg vedr vådrum/badeværelse, samt været på bibliteket og låne SBI anvisning 200. Men jeg mangler stadig at få det banket helt på plads.

Jeg er ved at opbygge min 1 sal helt fra bunden og til til at lave badeværelse snart.

Jeg ønsker at have flisebeklædning på vægge og gulv, samt den mindst mulige tykkelse på plader. Badeværelset er med skråvægge og ca 5m2.

Jeg har kigget noget på fibergipspladerne, da jeg godt kunne tænke mig at bruge dem. Så vidt jeg kan se er der ikke noget problem at bruge et lag 15mm fibergips, vådrumsmembran og derpå fliser i både vådrum og fugtig zone.

Så kommer vi til gulvet. Der skal laves vandbåren gulvvarme på varmefordelingsplader. På 1 salen har jeg lagt 27mm plankegulv overalt undtagen i badeværelset selvfølgelig. Derfor skal gulvet i badeværelset jo være rimeligt "tyndt" så gulvet ligger i niveau, under plankegulvet.

Kan man på gulvet lægge fibergips også, vådrumsmembran og derpå fliser?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra kejser

Jeg ønsker at have flisebeklædning på vægge og gulv, samt den mindst mulige tykkelse på plader. Badeværelset er med skråvægge og ca 5m2.

Jeg har kigget noget på fibergipspladerne, da jeg godt kunne tænke mig at bruge dem. Så vidt jeg kan se er der ikke noget problem at bruge et lag 15mm fibergips, vådrumsmembran og derpå fliser i både vådrum og fugtig zone.


Jeg må ærligt indrømme at jeg helt klart er til 2 lags vådrumsgips. De fylder 26mm. og det er 'kun' 11mm mere en den fibergips.
Kender ikke rigtig så meget til fibergipsen, om hvor stærk og hård den er. For hvis der skal sidde klinker, som du skriver, så skal det være en stabil væg, ellers vil din klinker jo slå revner, i fuger, og evt. klinker...!
Det er også fint nok med vådrumsgips til væggene. Men hvad med gulvet?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har lavet 2 badeværelser på første sal, hedder det ikke let konstruktion i eksisterende trækonstruktion?

Yderligere har jeg kompliceret sagen ved at ville have fritlagte bjælker under badeværelserne, ned mod stueplanet, idet vi ikke har alt for megen lotshøjde i huset i forvejen.

I det ene badeværelse valgte jeg at undlade gulvvarme, idet det ligger over et velopvarmet badeværelse i stueplanet, og jeg regnede med at gulvet ville være behageligt nok pga varmen nede fra. Yderligere er der en radiator.

Her lagde jeg først alm 28 mm trægulv, som hele overetagen har. Derpå en ca 22 mm hård vandfast finerplade og så til sidst en fibergips. Den er meget hård, men også meget tung.

Oven på det eksisterende gulv, lagde jeg en masse kiler, som giver faldet hen til gulvafløbet. Herefter skruede jeg finerpladen på, så den fik faldet til afløbet og så fibergipsen, som jeg bedre kunne lide aht vedhæftningen af
vådrumsmembranen.

Disse 3 lag gav en betonhård fornemmelse. Jeg brugte urimeligt mange skruer på at sikre et 100% sammenhængende sandwich.
Gulvet ligger altså ikke i plan med det øvrige gulv, hvilket jeg så har kompenseret for. ved at lave et ca. 10 cm højt "dørtrin", som er vandsikret lige som det øvrige gulv og op ad vægge, som forskrifterne siger.
Døren blev en skydedør, idet huset her er så smalt, en tidligere staldlænge, at en alm dør ikke kunne indplaceres.
Alt i alt sluttede det med et glimrende resultat og giver på det nærmeste et maritimt indtryk, også pga at jeg brugt noget mørkt, lakeret ædeltræ i dørfalsen.
Væggene byggede jeg op i 2 lag vådrumsgips, der virker vældigt tillidsvækkende, når først 2. lag er skruet på. De er ikke så tunge som fibergipsen og nemmere at arbejde med. Jeg ville ikke løbe an på kun 1 lag fibergips.

Det andet badeværelse fik ikke gulvafløb, kun i bruseafsnittet, som er hævet lidt i forhold til det øvrige gulv aht afløbet der, med sideudløb, ført bag om rummet og hen til faldstammen.
I gulvet under den støbte brusebund, har jeg lagt en fugtføler ind, så jeg kan holde øje med udviklingen.
Dette rum er opbygget på samme måde som det første, men med elektrisk gulvvarme aht byggehøjden. I dag kan man vist nok få vandbåren gulvvarme, som ikke fylder ret meget. Det ville jeg så vælge, hvis det var i dag. Der er også en radiator, idet gulvvarmen ikke bruges ret meget, kun i den værste vinter og storm tænder den.
I dette rum, med fritlagte bjælker neden under, har jeg 130 cm frit imellem bjælkerne. Dette plagede mig en hel del at tænke over, men da jeg havde fået mine 3 lag gulv bygget op og havde belastet det med alle mine granitfliser, kunne jeg se at det kunne det sagtens klare. Fliserne lå der i et par måneder, inden de blev sat op, (ting taget tid! :-) ) så det kunne sætte sig det, det ville.

Begge badeværeæser er flisebeklædte, dog ikke op ad skråvæggene, og ingen fliser er knækket, ej heller de relativt store granitfliser.

Det er blevet lidt af en dille for mig at bygge badeværelser, (har 4!, men vi da også 2 mennesker! :-) ) og du ønskes god vind, men læs hele tiden på din SBI!! Snyder du, laver du ris til egen r...
Jeg kan godt forstå, at det er endog voldsomt meget dyrt at få andre til at lave badeværelser, for hvor tager det dog urimelig lang tid og de uforudsete kvaler vælter frem alle vegne!

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

http://www.goerdetselv.dk/

Har lavet en bogserie, hvor af den ene er om badeværelser, hvis dit eget bibliotek ikke har den kan den skaffes hjem på bibliotek.dk
Har selv haft stor glæde af flere af deres bøger, så et køb kan varmt anbefales..
Hej

Jeg kan ikke forstå at man tør at lave de her gulvkonstuktioner, der ikke er godkendt. jeg ved godt at jeg har prediket om det før sorry, men hvad hvis der nu sker et eller andet. det er jo 1.sal.
Vores gulvkonstruktion på 1.salen er som i sikkert tidligere har fået at vide, 21 mm fibergibsplader, med krav om at strøafstanden er 30 max cm. der oven på har vi så vores elgulvvarme spartlet ned, vådrumsmembran og til sidst klinker. Stenhårdt...
på vores vægge er der vådrumsgibs, vådrumsmembran og klinker.

Denne opbygning er godkendt og har danogibs/knauff i ryggen, hvis der skulle ske skader.

Med venlige julehilsner

NTvede

Hvad skulle jeg dog gøre uden alle jer LDS'er. Tak for hjælpen!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også