Udgravning af krybekælder

Jeg har et gl. hus fra 55, hvor der krybekælder under stuen, men alm. kælder under resten af huset. Jeg ønsker nu at grave en trappe ned ude fra haven og så hugge/grave mig gennem fundamentet ind til krybekælderen. Denne vil jeg langsomt udgrave fra midten og ud mod ydervæggene/fundamentet. Jeg forventer ikke fuld sokkeldybde i krybekælderen og vil derfor selv støbe denne under den eks. sokkel. Så vidt jeg ved støber man en fuld højde i en meters bredde og afslutter øverst med noget "ekspansionsbeton" op mod bunden af den nuværende sokkel. Herefter flytter man sig 5-6 meter og laver en ny udgravning/støbning. Dette gøres for at huset ikke skal sætte sig.
Jeg ved bare ikke om dette er godt nok og den bedste måde at gøre dette på. Er der nogle som har prøvet et sådan projekt eller kender til noget der ligner?

------------------
Torben B.

Torben B.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du beskriver det nogenlunde som jeg tidligere har set og i givet fald ville gørre.

Men for lige at være sikker på din fremgangsmåde så formoder jeg at du vil støbe sokkel inden du graver ud indefra ??

For der er ingen tvivl om at det vil være den sikreste måde at gørre det på.

Allerførst skal du nok lige grave et hul for at se hvor dybt det gamle fundament under den rigtige kælder ligger ??

Er din kælder tør ??

Er der omfangsdræn ??

Skal du lave et omkring hele huset nu du er igang ??

Du skal nok også lige checke hvordan dine forsikringer stiller sig til at du selv laver opgaven ?? Det er ikke sikkert, nærmest sikkert at de ikke vil dække, hvis det skulle gå galt..

Få evnt en pris på støbningen af soklen hos en prof, de har små gravemaskiner og forskellige andre hjælpemidler der letter opgaven. Det er afhængig af jordtype et knokkelarbejde at grave 2 meter ned i jorden. Jeg bor på noget rigtig fed ler og det er sigtig trælst at grave i..

Udgravningen af selve kælderen er nok noget du ligeså let selv kan lave. Her er der måske kun lige det trick at skaffe en gammel båndtransportør til at transportere opgravningsjorden op og helst på en trailer eller i en container..

God arbejdslyst !

Venligst Njord smile

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af njord (den 20-05-2003).]

MVH Njord
citat:
Oprindeligt indsendt af njord:
Du beskriver det nogenlunde som jeg tidligere har set og i givet fald ville gørre.

Men for lige at være sikker på din fremgangsmåde så formoder jeg at du vil støbe sokkel inden du graver ud indefra ??

For der er ingen tvivl om at det vil være den sikreste måde at gørre det på.

Allerførst skal du nok lige grave et hul for at se hvor dybt det gamle fundament under den rigtige kælder ligger ??

Er din kælder tør ??

Er der omfangsdræn ??

Skal du lave et omkring hele huset nu du er igang ??

Du skal nok også lige checke hvordan dine forsikringer stiller sig til at du selv laver opgaven ?? Det er ikke sikkert, nærmest sikkert at de ikke vil dække, hvis det skulle gå galt..

Få evnt en pris på støbningen af soklen hos en prof, de har små gravemaskiner og forskellige andre hjælpemidler der letter opgaven. Det er afhængig af jordtype et knokkelarbejde at grave 2 meter ned i jorden. Jeg bor på noget rigtig fed ler og det er sigtig trælst at grave i..

Udgravningen af selve kælderen er nok noget du ligeså let selv kan lave. Her er der måske kun lige det trick at skaffe en gammel båndtransportør til at transportere opgravningsjorden op og helst på en trailer eller i en container..

God arbejdslyst !

Venligst Njord smile

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af njord (den 20-05-2003).]



Hej Njord

Tak for din interesse.
Jeg havde faktisk tænkt mig at grave ud indfra. Jeg ville grave midten ud først, så fundamentet stadig har god støtte i jord. Så vil jeg grave mig ind til fundamentet i en meters bredde og grave ud under fundamentet. Så vil jeg sætte en form for støbekasse op og støbe op under fundamentet (stadig i en meters bredde), hvor jeg afslutter med ekspansionsbeton. Dette skal så hærde helt op før at jeg grave ud igen i nærheden. Hvorfor mener du at det er mest sikker at grave ud udenfra?
Hvorfor er det interressant at kende dybden af soklen under den nuværende kælder? Jeg gætter på at den nok ligger 30 cm under gulvhøjde.
Jeg har en fin tør kælder og har ikke umiddelbart tænkt på at lave omfangsdræn.
Ang. forsikringer tror jeg du har helt ret! Det skal jeg have fulgt op på!
Du nævne et tilbud fra en prof, men er det en entreprenør eller murer eller ?? Jeg kender ikke nogle som har gjort dette før og savner derfor nogle referencer.
Ligesom dig er jeg også selv så heldig at have tung lerjord at hygge mig med - bor du også omkring Århus?. Jeg har lige gravet hele haven op for at lægge 300 m2 græsplæne og 50 m2 fliser!!
Du nævner at du har set dette før - er det noget du kan nævne noget mere om?
Tak for hjælpen

------------------
Torben B.

Torben B.
Jeg ville aldrig grave ud indefra !
Hvis der sker noget vil du få skidtet lige oven i hovedet !! Desuden er det langt lettere at komme til udefra. Her kan du langt lettere grave og slippe af med jorden.
Du har desuden frisk luft omkring dig ag skal ikke gå sammen bøjet osv.

Jeg kan godt se dit argument at du jo alligevel skal grave jorden inde i kælderen væk. Men SIKKERHED frem for alt.

Hvad angår et tilbud på arbejdet vil jeg kontakte en entrepenør der laver støbe arbejde. Men mange murere laver også dette arbejde.

Jeg har hørt om huse, og set på TV, der erstyrtet sammen når der har været gravet for meget ud adgangen.

Se også dette link http://www.lav-det-selv.dk/ubb/Forum2/HTML/000974.html

Her er der flere der giver udtryk for at det kan være en farlig opgave..
Men brug søg funktionen her på siden og prøv med ord som kælder, understøbning, sokkel osv. Så kommer du sikkert til endnu flere indlæg.

I hjørnerne vil du desuden få to sider der skal arbejdes på samtidigt. Hvilket kan være uheldigt.

Jeg kan godt se at du langt lettere går en god indvendig side når du kan støbe op mod en forskalling, men sikkerhed...

Grunden til at jeg vil lave en kontrol gravning på soklen for den eksisterende sokkel er at jeg så også kan se hvad der er af dræn osv omkring huset.. Måske løber du ind i noget måske ikke.
Det er giver desuden en lille fornemmelse af hvilken opgave du er på vej til at gå igang med. Det er bedre at stoppe inden man evt gåt træt i opgaven og så betaler sig fra en del. der er jo meget andet der skal laves også.

Når jeg gerne vil kende dubden på soklen under den gamle kælder er det for at lave noget tilsvarende i dybden som denne.

Jeg vil også lægge disse plastplader med knopperne på udvendigt på soklen for at sikre mod fugt.

Venligst Njord wink

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis