Friværdi....?!?!?!?

Hejsa...!

Vi har et dejligt sommerhus i Skovlunde, vi kunne utrolig godt tænke os at bygge på/til....! Men hvordan hulen finder vi ud af vores friværdi (hvis der ellers er noget)...?
Vi har tænkt os en tilbygning på 20m2 for det er hvad vi må bygge til.

Vi købte det for 995.000,- og har fået af vide at vi nok kan få 1,2mil for det, da det blev solgt utroligt billigt til os.

Nu tænker jeg så, hvordan kan vi finde ud af hvormeget vores hus er værd..?
Skal vi ringe til en ejendomsmægler og få dem til at komme og vurdere det..?
Eller skal man snakke med banken, så de kan vurdere det..? Så vi kan låne i vores friværdi...?

Og hvordan er det man afbetaler (på sådan en friværdi).
Hvis vi nu siger at vi købte huset for 1mil. og huset nu er 1,2mil. værd, så har vi vel en friværdi på 200.000,- ellers...? Dem skal vi så låne af banken...? Men de skal jo også betales tilbage, men huset er jo det værd, og bliver nok mere værd bagefter...!

Nogle der kan forklare...?

Mvh Popp confused
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Popp

Friværdien er jo en lidt variabel størrelse. Det afgørende vil i sidste ende være realkreditinstituttet eller banken vurdering. Du skal huske, at du kun kan belåne 60% med realkreditlån når vi taler sommerhuse (hvis jeg ikke husker helt galt). Du har selvfølgelig altid mulighed for at låne med sikkerhed i sommerhuset, men et alm. bolig lån bliver til en lidt højere rente.

Det er klart, at huset vil stige i værdi når I bygger til, så et byggelån kan være en mulighed (så det endelig lån kan være et realkreditlån). Det samlede lån skal selvfølgelig betales tilbage....

Samlet set er det afgørende hvor meget I p.t. skylder i huset, og hvor mange penge i forventer at skulle bruge på tilbygningen.

Håber ikke, at dette blev alt for forvirrende.
Ring til jeres kreditforening, eller bank(der hvor i har lån nu) og bed om at få et lånetilbud.

Normalt kan et sommerhus belånes med op til 60%, dog 80% hvis det er på støbt sokkel, og har en vis kvallitet.

Kreditforeningen laver en lånevurdering, og den er som regel lavere end en salgsvurdering. Dvs. hvis i for en ejendomsmægler til at sætte huset til salg for 1,2 mio, og at der ved salg bliver lavet et ejerskiftelån på 720.000, hvor samme ejendomsmægler kan lave en lånevurdering og vurdere huset til 1 mio, og dermed kan i låne 600.000.

Men start med at ringe til jeres kreditforening, eller en anden kredit forening og få et lånetilbud.

Mvh

Klaus
jeg skal gøre et forsøg omend jeg ikke har meget tid lige nu. Men kort fattet er friværdien = lån i huset-forventet salgspris.

Så du har helt ret i din antagelse. Om i låner pengene som kreditforeningslån eller banklån betyder ikke så meget. Dog skal i være opmærksom på grænsen for kreditforeningslån. Mener den er 70% på sommerhus.....men den er muligvis sat op til 80% (ligesom på almindelig fastejendom) Så hvis i allerede har lånt 70% (??) i kreditforeningen skal i optage et banklån.

Værdien vil typisk blive ansat af en vurderingsmand som banken sender ud. Dog tror jeg i skal være opmærksomme på at sommerhuse lige p.t. absolut ikke stiger i værdi. Tværtimod. Dette vil banken givetvis også være opmærksomme på i deres værdiansættelse.

Yderligere tvinger min indre økonomi mig til at gøre jeg klar over at i kan risikere at blive stavnsbundet til huset. Det vil sige at i ikke i fremtiden kan omlægge jeres lån da værdien af huset måske kommer under jeres samlede gæld. Det er en rigtig skidt situation men desværre ikke længere et helt usandsynligt udfald.

Sommerhus rasler ned i pris når det først sker - og med den stigende rente og faldende købsfrekvens.....

Hvis nu jeg var jer, ville jeg nok satse på at spare pengene op. Nu aner jeg intet om jeres økonomiske situation så det er jo let nok for mig at sige, men faktum er at jeres "friværdi" ikke er super voldsom med den øjeblikkelige økonomiske udvikling for øje.

Men ta' en snak med jeres bankrådgiver og se hvad han kan trylle frem af tal.
Vores sommerhus lægger på Harrestrupvej i Skovlunde...! Husene lægger på en "lejet" grund, som vi giver 48.000,- for i indskud...! Husene herude kan kun købes kontant, eller ved lån som er pantebreve. Andre muligheder er der ikke.

Når vi sammenligner vores hus med andres herude, så syntes vi at vores er ret lavt, hvis det skulle sælges for 1mil. Vi mener selv at det er omkring 1,2mil værd. Meen det er jo svært at sige pt.
Herude har vi ikke oplevet rigtige prisfald.
Vi har ikke MANGE huse tilsalg, og her er mange der interesseret i dem, da de er billige, og mange bruger dem som helårshus. Det bliver kaldt for de de ungesparadis, og middelaldrens huse som lige er blevet skilt.

Vi har lånt vores penge igennem Alm. Brand Bank via vores egen bank, Danske Bank, da ABB kunne give os den bedste rente.
Havde tænkt mig at ringe og høre dem ad...!
Hvis I bor i ejerbolig, kan du evt. belåne friværdien heri - og bruge pengene på sommerhuset! Tag en snak med jeres bankrådgiver - der er masser af muligheder, men de afhænger ALLE af jeres privatøkonomi samt jeres planer på lidt længere sigt.

Principielt behøver du aldrig at afdrage på dine lån - så længe ejendomsprisen ikke falder, kan man nøjes med at betale renterne. Det betyder så også, at du ikke har nogen opsparing (hvis ikke husets pris er steget).
Om det er sundt eller ej - er op til den enkelte. Kan du forrente dine penge bedre end ved at afdrage på gæld, skal man - principielt - gøre det, givet den samme risiko!!!

Mvh.

Jan R.
Annonce
Hej KPC,
Jeg er i samme situation som dig.
Har et kolonihavehus på lejet grund som jeg købte for 600.000. Det er anslået til at være 1.2 mill værd idag.

Når jeg skal ud og låne penge i dets friværdi, siger banker og realkreditinstitutter at de ikke kan give mig lån, med sikkerhed på lejet grund. hmmm hva faen gør man så.. fandt du ud af noget??..

Det sidste alternativ ville være at finde et privatlån... jeg skal låne 250.000DKR,, og danskebank kunne klare den til 15% rente =) hehe.. forget it!!...

Hej KPC,
ved ikke om du fik min forrige besked på en tråd..
men ville lige høre hvad status var på det med lån i harrestrup kolonihavehuset?..
fik du en bank til at udstede i dets friværdi?...

jeg står nemlig i samme situation nu =) håber du kan give nogle gode råd.

mvh Arash.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis