Brændeovn?

Jeg er lige flyttet i et hus fra 74 hvor der er en brændeovn af nyer tid.

Mit spørgsmål lyder:

Hvordan bruger man den så?, hvad skal åbnes inden man bruger den, hvad er bedst at fyre med, og hvordan får man gang i den uden at lave en skorsten brænd eller fylde stuen med røg?

Håber nogen har svaret da jeg intet forstand har på det/den wink

Mvh.
Boisen
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er vigtig at den får godt med luft når du tænder op. Alle spjæld åbnes max. Afhængig af konstruktion, kan du få den til at trække mere luft ved at have aske skuffen på klem. Efter et par minutter skubber du askeskuffen i, men har stadig meget åben. Efterhånden kan du skrue lidt mere ned for luften, men den skal stadig have rigelig med luft indtil der ikke mere er flammer. Når der kun er gløder kan du skrue en del ned for luften. Hvis glasset soder til får den for lidt luft eller du har for lidt gang i den. Du behøver ikke at rense glaset. Det skal nok blive rent igen, når den brænder korrekt.

Der har også en del at sige med lige at lære sin ovn at kende. Du må eksperimentere lidt. Der kan være en del forskel på ovne og hvor meget ræk der er i skorstenen o.s.v.

I vores gamle hus havde vi en ovn med rimelig mange tykke fedtsten på til at akkumulere varmen. Da fandt jeg ud af at det mest effektive var at fyre kraftig og så lade den næsten gå ud inden jeg fyrede kraftig igen. Fedtstenene glattede ud på temperaturen, så hvis den ikke den har så meget af det dur det nok ikke, da temperaturen vil svinge for meget. Det var den gang jeg blev lidt lun på tanken om en masseovn.

Af brænsel blev jeg mest glad for briketter (presset savsmuld). Det gav næsten inge aske i forhold til alm. brænde. Til optænding skal du bruge noget let træ (fyrtræ). Det kan være engangspaller eller ambalagetræ, som du finder gratis et eller andet sted. Du kan også fint fyre med det, men der er bare for meget arbejde med at save det i forhold til brændværdien. Jo hårdere træ jo mere brændværdi (det er vægten af det tørre træ der giver brændværdien). Men store stykker hård træ kræver at der er meget gang i ovnen inden du putter dem i, for at få dem til at brænde rent. Jo mere du findeler træet jo renere forbrænding få du.

mvh Hans
Hej Hans

Tak for et utroligt flot og belærende indlæg!

Mvh. JørgenE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis