Maling af mahognibord

Jeg har et gammelt mahogni-bord, der desværre er meget medtaget på pladen af ridser, fugtskjolder, m.v.
Hvordan skal jeg forholde mig, hvis jeg vil male det? Er det som at male en hvilken som helst anden træsort (dvs. slibe, spartle, grunde, rulle)?

Venligst Mette
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uden at være klog på teknikken, skal du bare vide, at den gamle malermester vi brugte, ville slibe og slibe finere, grunde, slibe endnu finere, grunde og slutte af med vandslibningspapir og så male højglans alkyd med en mårpensel! - mårpenslen var væsentlig - og den skulle have højglans 2 gange. Og det skulle være i præcist denne rækkefølge.

Det gjorde han på samtlige vores paneler, såvel gulv- som dørpaneler, og det har været en fryd for os at kigge på i 17 år.

Se det er håndværk!! Det har dagligt været en glæde at se på, og jo vi så det og af og til strøg vi det med hænderne, for så lækkert var det. Sikken en glæde i så mange år på grund af en suveræn håndværker.

Og det bør efterlignes af alle os LDS'er, så vi higer efter det bedste, hvor "godt nok" ikke nødvendigvis er tilstrækkeligt.

Jeg har desværre selv tendensen til sidstnævnte, hvis ikke jeg fra start beslutter mig for det modsatte, for ellers vil jeg godt blive færdig i en fart. Og det er ok i mange tilfælde, men jeg nyder nu mest det arbejde jeg ved er lavet uden "at snyde", selvom det ikke nødvendigvis er meget bedre - men det ER bedre, og det ved kun jeg - deraf nydelsen, hvis I ved hvad jeg mener.

- JørgenE


Mvh. JørgenE
Hej :-)

Jeg ville slibe det, så ALT (og jeg mener ALT!) fedt er væk fra bordet. Et møbel bliver utroligt fedtet.

Når du har slebet, skal du affedste med acetone eller fortynder.

Derefter ville jeg købe noget spraymaling i den glans og farve du skal have.

Giv den mange lag, og afslut evt. med 2-3 lag klarlak. (husk mellemslibning)

Mvh
ThomasB
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej

ALTID Først rense/affedte(trærens,terpentin,fortynder)
slibe-grunde-spartle-pletgrunde-slibe-male-mellemslib-færdigmale.
Der skal grundes med en alkyd grunder,da mørke træsorter er lidt fede i det, og der er en alkydgrunder nr. 1, for at forhindre gennemslag. Færdigmalingen er en smagssag, om det skal være en acryl (vandig) eller en alkyd (terpentin) og glanstrin jo højere glans desto mere holdbarhed.
Dejligt høre fra JørgenE, at der er nogen der nyder og værdsætter et godt og rigtigt udført stykke håndværk.
Husk 70% af det samlede arbejde, det er forarbejdet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også