Hvordan laver jeg en zinkhat?

Jeg skal bruge en taghat (eller hvad det nu hedder) til at føre udluftning fra mit badeværelse ud af.

Der sidder allerede 2 på mit hus, og det ligner jo ikke raketteknologi: Et stykke zink bøjet som en tagsten, et zinkrør, og en kegleformet zinkhat ovenpå.

Jeg kan nemt lave enkeltdelene (plade, rør og hat), men hvordan er det nu lige det er det med at lodde på zink? Er det møgsvært, eller kan en ihærdig (stædig) lav-det-selv'er klare det med lidt loddetin og en loddekolbe?

Hvilken type tin? Speciel loddekoble? Svejseflamme? Noget jeg skal være særlig opmærksom på?

Tak for alle input.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Afleha.
Altså jeg kan kun udtale mig ud fra egne erfaringer, men jeg syntes at det er forholdsvis let at lodde på zink. Der skal en god stor loddekolbe til, jeg har sådan en der sidder på en gazbrænder og den virker fint syntes jeg. Så bruger jeg noget der hedder loddefedt som jeg både renser kolbe spidsen i og som jeg bruger til at rense der hvor der skal loddes, d.v.s. jeg varmer lige stedet hvor der skal loddes op og smørre så lidt fedt på her efter kan jeg lodde uden problemer. Jeg bruger loddetin i stænger hvorpå der står 40 % Fluks. Hvad det lige betyder ved jeg ikke men det er godt at lodde større ting med. Så mon ikke du også kan hitte ud af det.

V.h. Håndværkeren
Hej Afleha.

Jeg mangler også 2 taghætter, men har ingen erfaring med lodning el.l. Jeg vil ikke giver over 1000,- for en zinktaghætte, når jeg inden for overskuelig fremtid (når håndværkerne igen mangler arbejde) skal have nyt tag og dermed nye taghætter.
Så du må meget gerne dele dine erfaringer med os andre!

Erik
Nej - det er ikke svært, MEN loddestedet skal være RENT. Puds af med evt. sandpapir så stedet er metallisk rent. Smør loddevand eller loddefedt på loddestedet og brug loddekolbe. (en pæn stor en der kan akkumulere varme)
Hold kolben på for gennemvarmning (kortvarig - ellers brænder du hul i pladen) og punktlod for at holde på pladerne. Dette gør du "hele vejen" med et spring på evt. 20 cm. På den måde har du styr på tingene. Når du har gjort det, lodder du simpelthen hele molevitten sammen. Loddekolben på stedet - lad den lige varme stedet op, tilfør loddetin og træk stille og roligt kolben samtidig med du tilføre tin. Bagefter vasker du lodningenaf med vand for at fjerne syren i loddevandet / fedtet. SÅ bliver det pænt. Held og lykke.
Hilsen Jaser.
Hej Jaser.

Du ser ud til at kende noget til det, så kan du måske også fortælle hvorfor der står 40 % Fluks på de stænger loddetin jeg har.

V.h. Håndværkeren
Citat fra ErikP

Hej Afleha.

Jeg mangler også 2 taghætter, men har ingen erfaring med lodning el.l. Jeg vil ikke giver over 1000,- for en zinktaghætte, når jeg inden for overskuelig fremtid (når håndværkerne igen mangler arbejde) skal have nyt tag og dermed nye taghætter.
Så du må meget gerne dele dine erfaringer med os andre!

Erik
Jeg kan da give dig et slag på hele din tagrenovering. Har meget fornuftige priser. :-)

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Tak for alle input.

Det lyder som om det er lige til at gå til :-)

Jeg skal lige skaffe loddekolbe og tin, og så lader jeg høre fra mig når hatten er klar.
øh, lodde vand, lad et stykke zink stå i en lille bøtte saltsyrer indtil syren ikke syder voldsomt mere, så trækker syren nemlig ikke sorte streger, dette er blevet brugt af blikkenslagere i siden begyndelsen :0)

Jeg syntes 50/50 tinet er bedre, altså 50 % bly og 50% tin.. det flyder bedre..
men hvis du har bukke maskine (bord med pind på :0) ) så det da mulig og bukke zinken selv, men ville da være nemmest hvis du kendte en bliktud som lige kunne tage gassen og loddekolben med.. (tuborg kan bruges til mange ting)
Tuborg er et efektivt smørre middel i mange situationer, også derfor at definationen på TUBORG er følgende: Til Unge Borgere Og Rige Grever, Gamle Røvhuller Og Børn Uden Tænder !
I yngre kredse også kaldet Slingre Benzin og Karusel Olie.

V.h. Håndværkeren
jeg plejer og bruge Til Unge Borgere Og Raske Gutter hi
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis