Opretning af endevæg på loftet

Hej Alle LDSèr

Er pt. i gang med at renovere vores loftsetage med henblik på at udnytte denne til beboelse ( kan dog ikke godkendes :-( ) Herved har jeg fået et mindre problem ved mine endevægge. Jeg har skråvægge og en skunk på ca. 60 cm. Endevæggen er af mursten.
Min plan er at sætte reglar (2x4) op ca 10 cm fra væggen, 100mm isolering mellem væg og reglar og yderligere 95mm i mellem reglarne.
Problemet er at jeg ikke er helt sikker på at endevæggen er lige! Hvordan kan jeg sikre mig at min "nye" væg kommer til at "stå lige" altså der hvor den støder mod de to sidevægge? Håber jeg har gjort det forståeligt?

Mvh
Henrik
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Se helt bort fra din murstensvæg og byg et skelet af dine reglar med ca. 10 cm afstand fra det inderste/nærmeste område af murstensvæggen, mål dig frem med et waterpass.
Jeg ville herefter nok sætte nogle stræbere ud i mustensvæggen, for at give den lidt "gratis" yderligere vindstøtte under indtryk af truslerne om flere storme i fremtiden. :-)
Jeg ærgrer mig lidt i dag over, at jeg ikke gjorde dette ifm isolering og beklædning af mit værksted. Skæve og hældende vægge er lidt trælse, som jydskerne siger. De giver endeløse problemer i fremtiden, hver gang man vil et eller andet.
Da jeg kom til stuehuset havde jeg fundet ud af det, og glæder mig i dag over perfekt lodret og lige endevæg.
Herlig og regulær opgave! :-)
mvh
Knud

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for svaret men jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår det ! Jeg kan stadig ikke helt lure hvordan jeg kan sikre mig at væggen kommer til at blive lige dvs. at jeg ender op med to hjørner på 90 grader! Såvidt jeg kan se kan et vaterpas ikke hjælpe mig i denne situation?
Har du ikke en vinkel. Så skulle du få din væg lige med de 2 andre
OK, den står altså skæv i forhold til langvæggene, altså ude af vinkel?
Jeg opfattede som om væggen hældte ind- eller udad.

Jeg bruger i den situation, f.eks. en gipsplade, som jeg lægger langs f.eks. din langvæg, hvorefter du blot rykker den frem eller tilbage og sigter over mod den anden langvæg, og afsætter en linie, der vil give dig den nødvendige tykkelse til beklædning og isolering.
Hvis dine langvægge står paralelle, skal du få perfekte vinkler.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Ok jeg prøver med vinklen :-) Vi har et par tømrer gående i bygningen hvor jeg arbejder så jeg fik også lige en lille snak med dem, de sagde nøjagtigt det samme så der må jo være noget om det. Så må jeg tage en masse krydsmål efterfølgende for at være 100% sikker..
Annonce
Tak for svarene forresten :-)
En løsning kunne være at købe ét af disse efterhånden mange forskellige laser-instrumenter, der kan købes til en rimelig pris.

Det skal i dette tilfælde være et med en "90-graders-funktion". Enten et regulært kryds eller i hvert fald en prik 90 grader på en streg. Begge dele findes.

Se evt. hvad Black & Decker tilbyder eller "Strait-line".

Med venlig hilsen

Lars

Lars K
hejsa hvis du vil rette en ende væg op så den er 90 grader på facadevæggen er det nemmeste og billigste du kan gøre at lave det man kalder en 3 4 5 dvs du måler 3 meter på gulvet langs facade væggen 4 meter ca vinkelret på gulvet på gavl væggen og lav et lille mærke for enden nu måler du 5 meter fra enden af de 3 meter streg og til enden af det lille 4 meter mærke hvor de to streger krydser hinanden forbinder du enden af stregen på 3 meter stregen så det danner en vinkel. nu har du den billigste og mest nøjagtige rette vinkel 90 grader hvis du gør tilsvarene på den anden facade væg vil du kunne kontrolere om facade og gavl væggene står vinkel retpå hinanden hvis du laver den lidt ud fra gavlen kan du bare parallel forskyde stregerne og eller måle ind til væggen er 3 4 5 meter for meget kan du bare lave den 1.5 2 og 2.5 meter god fornøjelse mvh zanshinwink
Takker for de mange gode råd. Lige et lille tillægsspørgsmål.. Hvordan ville I placere isoleringen? Helt op ad muren eller med 1-2 cm luft mellem muren og isoleringen?

Mvh
Henrik
Jeg har altid ladet isoleringen støtte sig til væggem, ganske som når man bygger en hulmur.
God arbejdslyst!
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis