Fliser til badeværelse

Hejcool

Hvad er det hellige håndværkerråd, når jeg skal ligge flisser og gerne vil have en ensartet afstand mellem flserne. Jeg er klarover at der skal bruges en snor eller ligende for at holde linien, men hvad med afstandeni mellem fliserne, den der senere skal fuges ud med mørtel Hvilket redskab brugeswink
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg bruger med held flisekryds, men jeg ved også, at det er lidt "tøset" :-)
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja. jeg havde hjælp til at lægge mine da jeg ikke har prøvet at arbejde med så store granit fliser.

Min flisemurer så mærkelig ud da jeg spurgte til det med fugesnor. Han sagde det skulle man ikke bruge når man lagde gulv i mindre rum med store klinker for det blev aldrig rigtig pænt. Han sagde og brugte øjemål. Placering af den første række så det passede og derefter ren øjemål. Så kan det godt være man kan måle sig til at fugerne ikke er 100% lige store men effekten er at gulvet SER pænt ud.

Jeg har selv lavet vaskekant og forhøjningen til bruseren på øjemål ved at følge de fuger der var i gulvet. og det ser ganske fornuftigt ud.

Men ellers Fugesnor. nemmest at arbejde med. Flisekryds er efter min mening irriterede. så dykker de og er ikke til at få ud uden at man skubber til fliserne osv osv..

Rasmus
I mit gamle køkken lagde jeg selv 32 m2 nero afrika i 30,5x30,5, jeg brugte flisekryds (har aldrig prøvet med fugesnor)

Til at starte med satte jeg flisekrydsene imellem 4 fliser, men dette bleve hurtigt lidt bøvlet, senere satte jeg et flisekrydt på højkant som et kors imellem 2 fliser, dette er meget nemmere, og de er lige til at pille op når gulvet skal fuges.

Men først skal du overveje hvordan du skal lægge fliserne, er der f.eks skabe til gulv på den ene væg, så ville jeg starte med en næsten en hel flise på den modsatte side, hvis der er synlig væg på alle sider, så mål rummet op og sæt en snor i midten af rummet og start i midt i, husk at tage højde for fugen specielt hvis den er meget bred.

Husk altid at starte i midten og gå ud til siderne, hvis der er en skævhed i rummet, eller det begynder at løbe lidt for dig, så bliver det ligeligt fordelt.

En god ide er også lige at lægge fliserne op fra væg til væg med den ønskede fugeafstand, så kan du hurtigt se om det kommer til at passe med fliserne, der er ikke noget der er mere grimt end at der er skåret en lille flig på 1-2 cm
rundt i kanterne, dette kan du jurstere ved at lave fugen lidt bredere, eller smallere.

Sørg for at benytte en god stor tandspartel, så du for rigeligt med lip under

Mvh

Klaus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis