Varmeveksler

Vores varmeveksler efter 25 år er gået i stykker så der løber fjernevarmvand ude i cirkulationsvand til radiatorerne og ud gennem overløbsafløb på ekspansionsbeholderen. Vi havde en varmeveksler i sted for direkte fjernevarme fordi vores radiatorer ikke kunne klar trykket dengang - eller så har jeg forstået det.

Jeg fik samme VVS firma der installerede den at kigge på sagen for 8 dage siden. Han var tydeligvis ikke imponeret over systemet og mente vi skulle bare køre med fjernvarmsvand direkt. Jeg synes faktisk det fungere udmærket med en varmeveksler da jeg kan selv flytte radiatorer etc. og vores radiatorer og rør er meget gamle. Jeg havde mere på sind at komme af med vores varmvandsbeholder der fylder en hel del og er lige så gammel. Jeg spurgte om der ikke findes en varmeveksler der kan klar både brugsvand og rumopvarmningsvand men det mente han ikke der gjort.

Nu har jeg så været på nettet (www.lavprisvvs.dk) og fundet nogle veksler der kan. Jeg er bare ikke klar over forskellen imellem direkte og indirekte anlæg eller en og to strengs systemer.

Jeg kunne godt tænke mig at stå med lidt mere viden inden han vender tilbage med anbefalinger og tilbude - som han ellers lovede vil ske inden slutningen af sidste uge! Jeg tænker osse at sammenligne de priser for en ny varmeveksler med dem fra lavprisvvs og måske selv stå for indkøb hvis der er meget forskellen.

Nogle råd om varmesystemer? Vi er to husholdninger men bruger ikke ret meget varme da vi har brændeovn, dog går vi i tanker om at bygge til.
Vores varmeveksler efter 25 år er gået i stykker... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Gerhard.
Køreposen til Hunni er såmænd bare en sovepose der er bundet op på en måde så hun sidder i hætten, og kan kravle ned og frem i posen inde foran i sidevognen. Om hun føler sig tryg der ved, tjah nogen gange gider hun ikke at komme ud når vi har været ude at kører så sætter jeg Mulle i garage og hun kommer når hun er sulten. (Der er et hul i garageporten hun kan hoppe ud og ind af)

V.h. Håndværkeren
Jo den er god nok to øre og en mund, men jeg bruger dem ikke når jeg sidder her ved computeren, der læser jeg og bruger to fingersystemet.

V.h. Håndværkeren

Jeg er iøvrigt altid blevet drillet netop fordi jeg har nogle gode vindmålere strittende ud fra hovedet, blæser der omkring 30 sekm. og jeg står med ryggen til vinden vipper de fremad, en sjov fornemmelse iøvrigt.
Citat fra Håndværkeren

Hej Fritnat.
Jeg ved at et etstrenget anlæg kanvære en dyr fornøjelse, det betyder at der kun er et rør igennem hele huset altså ikke noget retur løb. Et tostrenget er det mest brugte, hvor der er en rørlinie med det varme vand og en returlinie der fører det "brugte" vand tilbage til fyret
V.h. Håndværkeren


hej håndværker

der er faktisk ikke nogen vild forskel på omkostningerne ved et 1- strengsanlæg kontra et 2- strengs grunden til jeg kan sige det, er at vi brugte 10000 kr. på at lave vores 1-strengsanlæg om til et 2-strengs i 2004 det var nu nemt nok da vi har krybekælder under hele huset men summesumarum bruger vi ca. samme oliemængde som før uden at have øget rumtemp. på samme areal så det eneste der er træls ved et 1-strengsanlæg er at man tror på din påstand "i mit tilfælde en vvs med samme udsagn" og bruger en fandes masse tid og penge uden at der er udsigt til at kunne tjene dem hjem.
Jeg har kun min erfaring fra de perioder hvor jeg har været Pedelvikar på Herning Højskole, der er hele højhuset forsynet med et etstrenget anlæg. Og her sagde vvs manden at vi kunne spare temlig meget ved at gå over til et tostrenget anlæg. Det er godt nok også omkring 80 værelser der opvarmes så der er nok lidt forskel.

V.h. Håndværkeren
ja der er nok forskel på 80 rum af x antal kvm. og så vores 135 kvm.

men nok om det !

der er vist ikke nogen der har svaret manden endnu på hans oprindelige spørgsmål

er helt sikker på at man kan få varmeveksler til brugsvand, men hvis du ikke vil have direkte fjernvarme altså uden varmeveksler til rumopvarmning pga forøget tryk skal du jo bruge 2 varmevekslere. Man skal jo tænke på at ved direkte fjernvarme sparer du jo strøm til cirkulationspumpen som nok normalt ligger på ca 500 om året så det er da en fordel ved direkte fjernvarme men jeg hælder nu også til at lave indirekte altså sætte en varmeveksler på det er jo ok at have muligheden for at skrue på sit eget anlæg.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis