Planeter og Stjerner

Her er så et af de lidt mere filosofiske spørgsmål som jeg nogen gange har spekuleret på. Måske der sidder en eller flere der har svaret ?

Spørgsmålet lyder: har alle planeter nogen sinde stået på en lang linie ud fra solen, eller vil de gøre det på et tidspunkt.
Når vi har sol formørkelse er det månen der i en kort priode dækker for solen, nu kan jeg ikke lige planeternes navne men engang imellem må jorden jo også dække for solen for den planet der ligger efter jorden målt ud fra solen. Det jeg så tænker på er at alle planeter står i en lige linie når vi her på jorden har sol formørkelse.

V.h. Håndværkeren smile
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
At månen kan give solformørkelse skyldes jo det mærkværdige faktum at den har netop den størrelse at den dækker for hele solen set fra Jorden.

Planeternes indbyrdes forhold i størrelse og afstand til solen gør at selvom de evt. har en bane, der går mellem solen og jorden vil der ikke opstå solformørkelse.

Jeg skal ikke kunne sige om planeternes baner gør at alle vil stå på linie ud fra solen på et eller andet tidspunkt, men det vil i hvert fald være en meget sjælden begivenhed.

mvh
torben
Når man tænker på at de ni planeter cirkulerer omkring solen i forskellig afstand, med forskellig hastighed og osse lidt forskellig hældning, så synes man at det skulle være usansynligt , at det nogensinde skulle ske. Men når man så ser på tidshorisonten, altså milliarder af år, så er det nok alligevel slet ikke usansyligt.
Tænk, -milliarder af år? Det er helt uforståeligt længe, i hvert fald for sådan nogle som os, der blot går og sysler med små projekter, som konen siger skal være færdige inden jul.
Vi tror osse at det er umuligt at vinde lottomillioner på en uge, men det er det sgu.
Milliarder millioner, kommer tid kommer råd, men jeg tror faktisk at astronomer kan beregne tidspunktet, hvor det sker.
Kender vi en astronom?

Venlig hilsen
Knud
Da jeg i sin tid designede Klypsklen (Det i mennesker kalder himlen og"rummet") var planeterne egentlig bare noget "dej" der var blevet tilovers....!!

Dette er et uddrag af "GUD- Min selvbiografi" Men ikke desto mindre kommer der nogle ret gode kommentarer på hele opbygningen af universet. (Den har ovenstående titel, og det er ikke for at støde nogen!!)

For et par måneder siden var der en planet der krydsede solen (set fra vores planet) Det sker vist jævnligt... Min chef gloede lidt, da jeg valsede ud fra værkstedet med en svejsehjelm og gloede op mod solen :-) Men så ville han også selv se...

Jeg har lagt spørgsmålet videre til illustreret videnskab, som sjovt nok sendte et tilbud på 11 DVD´er om solsystemet og planeterne med sidste gang... ;-)

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hej
Selvfølgelig kan planeterne ligge på linie, det er bare at vente og se,wink
Og medens du venter, så prøv lige dette link, og tryk på texten under yahoo
og vent nogle sekunder, så er du live med på rumstationen
http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/index.html
Tryk på det lille ikon til højre i nederste linie, og du får fuld skærm. tryk Esc. og du er tilbage igen
Mvh Autoole
Annonce
Hej Autoole.

Det var da et rigtig spændende links du gav mig der, det var godt nok billeder fra Nasa` kontrolcenter hvor der bla. var en der var i fuld gang med at pille bussemænd. HÆ HÆ de glemmer nok at de er på !

V.h. Håndværkeren
Bare hold på, så kommer de rigtige billeder, i aftes døjede de som bare pokker med et solpanel der skulle pakkes sammen, det ville ikke folde sig rigtigt.
mvh ole
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis