bygge pillefyr på brændefyr

hej
er det mulligt at bygge et pillefyr på et brændefyr
så man havde begge mulligheder
tænker en pillebrænder monteret på brændekedel ...
kim
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er der såmænd ikke de store problemer i. Et minus er bare at herden fra pillefyret tager plads i kammeret på kedlen. Hvad er det for en kedel du har? Har du købt brænder?
Min den Gamle lavede en anordning på skinner. Så kunne han køre stokeranlægget hen til fyret, og væk igen når han ville fyre med træ. Ved ikke om det var sådan noget du havde tænkt dig? Det var et ganske simpelt system, der gjorde reklamepauserne irriterende... ;-) Jeg kan desværre ikke lægge billeder op af opstillingen, da han er flyttet til "byen"

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
ja det var nok noget i den stil jeg havde tænkt mig...har ik købt brænder endnu...og ved ikke helt hvilket fyr det er...har bare købt huset men kender ikke til fyret af navn,,,det er rimlig stor og kan tage store stykker brænde
er det smart nå det skal bruges til pille fyr når jeg ikke er hjemme...vil for det meste bruge det til brænde men er i perioder på sygehuset med min søn og skal da have varme på hvor jeg ikke skal fyre hele tiden selv
Vi hældte en sæk savsmuld eller piller (alt efter hvad de havde ved savværket) i, og lod den passe sig selv i en dags tid eller to. Nogle gange kunne den køre hlet af sig selv i to dage, men vi var altid ude at kikke til den et par gange om dagen.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Den mest brugte løsning er vist at fremstille en ny "karm" til lågen der hvor brænderen skal sidde
Denne karm laves så med to låger, en til brændefyring hængslet i den ene side og en til pillebrænderen hængslet i den anden side

Så kræver det kun at den ene låge åbnes og den anden lukkes, og du har stillet om fra piller til brænde eller omvendt

Der findes også kedler der sælges sådan færdige

Prøv evt. på www.stokerforum.dk

Med venlig hilsen

Fladder
Annonce
Jeg "smed" en Overdahl stoker på en gammel koks-keddel - vist Salamander. Da jeg stadig havede affaldstræ, som jeg gerne ville bruge - ja så var jeg forbi Pejsecentret, som havde en affaldsbunke med bl.a. en del gamle låger. Fik prakket 2 stk. på, "voldede" den ene med en vinkelsliber, og fik boret to huller hvor boltene sad i stokerens låge, og så skifter jeg bare rundt. Nu har jeg godt nok solgt husmandsstedet pr. 1/4, og skal bare holde varmen i 3 mdr. endnu, men efter nogle af de øvrige indlæg omkring stoker og "pillemisbrug" har jeg mine tvivl om det fornuftige i "bare" at smide en tilfældig keddel på en tilfældig stoker over mere end en 3 års periode. Derfor vil mit råd være, at du fyrer med brænde, og finder plads til enten en dediceret stokerløsning, eller et oliefyr i reserve. (Min backup er også et oliefyr, og det kan alle finde ud af at fyre med - det er bare at gripe telefonen og få noget olie på tanken) I øjeblikket hvor vi jo ikke har det så koldt har jeg mistanke om, at oliefyret er næsten lige så billigt som pillefyret. Og det behøver jo ikke kun at være sygdom som gør, at du har behov for at tingene passer sig selv i en periode - en vinterferie kunne jo også komme på tale - det var i hverttilfælde årsagen til, at jeg installerede en olieløsning.

Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

hvis man nu bygger en akumuleringstank på..hvor længe vil man så kunne holde varme på i sit hus ??
hvis jeg montere et oliefyr til reserve...kan jeg så lave en styring som tænder når oliefyret når temp i akumerlerings tank kommer under en bestemt grad..
Du kan godt lave en styring som får oliefyret til at starte når der er lav temperatur på anlægget. Men du skal have oliefyret koblet udenom akkutanken, da der ikke er noget grund til at oliefyret varmer flere tusinde liter vand op når det har automatisk start/stop.

Har du overvejet en stokerløsning? se evt. http://www.liagro.dk
Min "slar" lavede en 220v trevejsventil, som leder vand enten fra stoker- eller oliefyr. Jeg lader så oliefyret køre med lukket ventil, og oplever kun at det tænder 1 gang dgl lige for at holde fyret varmt. Projektet var egentligt, at lade en rumtermostat eller føler på vandet ind fra stokeren foretage skiftet, men det er blevet til, at jeg skifter manuelt, dvs. lader stokeren brænde ud, og når "gyset" breder sig, eller vi smutter nogle dage, så skifter jeg omskifteren om til olie.
På mit nu hedengangne halmfyr var en akkumuleringstank på 1-eller 2000 l, som holdt et lille døgns tid. Den har sin berettigelse, når du får overskudsvarme (meget brænde - en storballe halm - solvarme) som du så kan forbruge når brændet - halmen - er brændt ud, eller solen er gået ned. Min datter har solvarme, og en akku-tank på 1000 l, og har lidt samme erfaring - den holder natten over. Hvis du vil investere i den løsning er det efter min mening komfort - varme og fyring- du vinder, men du betaler i effektivitet.
Tag ikke mine indlæg som frarådning af stoker, mit råd er: Gør op med dig selv hvad du vil have af arbejde, og hvad din backup skal bestå i - hvem skal holde varmen i huset, når du ikke gør det selv, og så er det bare at betale prisen (el er dyrere end olie, som er dyrere end piller, som er dyrere end selvskovet brænde. Der er også affaldstræ/paller --- )
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Roca fastbrændselskedler laves med en venstrehængt låge til en ministoker foruden den normale højrehængslede til brændefyring. Så kan du skifte på et par min.

Jeg har selv en Roca P30-6 men bruger den kun til brænde. Jeg har en 2200ltr akkumuleringstank og den holder ca et døgn ved normale vintertemperaturer - men det afhænger jo også af huset, vind og vejrforhold osv.

Dit fyr skal passe til din akkumuleringstank forstået på den måde at en stor tank kræver et stort fyr for at du kan "fylde varme på" indenfor en overskuelig tid. Mit fyr er lige det mindste til min tank og jeg ville nok vælge et/to numre større fyr i dag.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis