bygge pillefyr på brændefyr

hej
er det mulligt at bygge et pillefyr på et brændefyr
så man havde begge mulligheder
tænker en pillebrænder monteret på brændekedel ...
kim
hej er det mulligt at bygge et pillefyr på et... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg har også tumlet lidt med disse spørgsmål. Især hvordan man skifter mellem forskellige varmekilder (olie vs stoker) Det er klart at den rent manuelle løsning, f.eks hvor man har et oliefyr siddende i en ekstra låge og så bytter om på stoker og oliefyr, altid virker.
Det er bare meget smart at systemet selv kan finde ud af at starte oliefyret når stokeren er gået ud eller halmballen er brændt af. Hvis pladsforholdene ellers er til det i fyrrummet vil jeg anbefale 2 kedler (en til stokeren og en til oliefyret) som sammenkobles parallelt, styret med en zoneventil. Sidstnævnte kan man så lade styre på utallige måder.
I min egen opstilling styres zoneventilen af et relæ som aktiveres af stokerens styringen. Ved en fejlmelding på stokeren aktiveres relæet , zoneventilen skifter (og oliefyret tændes) og returvandet strømmer gennem oliekedlen i stedet for pillekedlen. Yderst simpel sammenkobling som næsten intet koster.

mvh Anders
Hej
Hvad med sådan en fætter http://www.hedestoker.dk/info/termovar-ladeventil/1112 ? Man kan så på flere forskellige måder koble en oliekedel ind til backup. Har ikke prøvet det selv, men jeg tror at jeg ville sætte zoneventilen på returen fra radiatorerne. Når så temperaturen er tilstrækkelig tæt på iskold i akkumulationsbeholderen (og fremløb før indkoblingen af oliefyrskedlen) kunne zoneventilen skifte automatisk. En lille termostat kunne tilslutte strømmen til både zoneventil og oliefyret/stokeren o.l.

mvh Anders
Vi har en sådan anordning - problemet er at sneglen stopper til. Den transporter piller men går i stå kort efter de første kommer ned fra sneglen og ned til brænding.
Min stakkels mand har brugt det mest af weekenden på at tømme, genfylde, genstarte osv. lige meget hjælper det. Motoren er ok, brænderen er ok, pillerne er ok - det er sneglen det er galt med. Nogle forslag??? Vi har haft systemet i lidt over 1 år. Sidste vinter var det også stop og starte hele vinteren.confused
Mange tak!
[Indlæg slettet]
Hej

Der må flere detaljer til. Stoker type, mærke, nøjagtig problembeskrivelse ovs, ellers er det ikke muligt at sige noget fornuftigt. Vend endelig bare tilbage igen med detaljer. Måske var det en god idé at starte den selvstændig tråd til dit problem.

mvh

Anders
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis